Rätt drag i vant
Rätt drag i vant
Hej! Är nybliven ägare till en Jeanneau 36i -09. Efter påmastning undrar jag om det är någon som har koll på hur jag ställer in drag/spänning i vant samt akterstag? Mätte med skjutmått innan jag mastade av och kan förstås måtta på masten att den är rak etc men jag tänker att allt detta kan stämma vid olika drag men inbördes balans. Någon som har tips?
Re: Rätt drag i vant
Selden har en instruktion där man med hjälp av en tumstock spänner riggen rätt.
Re: Rätt drag i vant
Finns att ladda ner gratis från nätetjanne skrev:Selden har en instruktion där man med hjälp av en tumstock spänner riggen rätt.
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf
Re: Rätt drag i vant
20-25% på yttervanten och innervanten är beroende på hur mycket mastböj (prebend) man vill ha - brukar väl hamna på ca 15%.
Det är beroende på storseglets förlikskurva, dvs hur seglet är sytt. Men de flesta moderna storsegel är gjorda för en ganska rak mast, dvs liten prebend. Kolla med din segelmakare.
Seldéns guide är bra och rekommenderas!
Om man tycker att tumstocksmetoden är osäker eller svår så finns det ju riggspänningsmätare att köpa.
Det är beroende på storseglets förlikskurva, dvs hur seglet är sytt. Men de flesta moderna storsegel är gjorda för en ganska rak mast, dvs liten prebend. Kolla med din segelmakare.
Seldéns guide är bra och rekommenderas!
Om man tycker att tumstocksmetoden är osäker eller svår så finns det ju riggspänningsmätare att köpa.
Re: Rätt drag i vant
De flesta båtar tål inte att vant och stag sätts så hårt som 25% av brottlasten. För då deformeras skrovet i stället.
I stället sätter man dem bara så mycket att de i stort sett inte slackar i lä då man seglar med maximal krängning och så att masten är rak i sidled då.
I stället sätter man dem bara så mycket att de i stort sett inte slackar i lä då man seglar med maximal krängning och så att masten är rak i sidled då.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Rätt drag i vant
Att vissa klent konstruerade båtar inte tål att riggen sätts an enligt riggtillverkarens instruktioner håller jag med om, men att de flesta båtar skulle vara behäftade med en dylik konstruktionsmiss är jag mycket tveksam till.Seawolf skrev:De flesta båtar tål inte att vant och stag sätts så hårt som 25% av brottlasten. För då deformeras skrovet i stället.
I stället sätter man dem bara så mycket att de i stort sett inte slackar i lä då man seglar med maximal krängning och så att masten är rak i sidled då.
Jag har riggat ett antal båtar och det är väldigt ovanligt att de inte klarar att man sätter an yttervanten med 20% av brottstyrkan.
En rigg är konstruerad för att vara ansatt med ett visst moment, om så inte är fallet så utsätts riggen för ökat slitage och risken för rigghaveri ökar väsentligt.
Men visst, när en båt åldras så åldras även laminatet. Så det är definitivt ingen dålig ide att förstärka vantinfästningar och maststöttning för att sprida ut lasterna på en större yta - så att man kan sätta an riggen på det sätt den är konstruerad för.
Re: Rätt drag i vant
Håller helt med Hans. Åtminstonde på dom båtar jag haft, Är det för löst så blir riggen äckligt svajig....
Brukar spänna upp till 15 procent, och ta dom sista 5 varven när det börjar bli dags att segla. fast då går det inte längre att öppna dörren till sviten .) Mina hakplåtar har troligen gått sönder då tidigare ägare inte dragit åt riggen med mer än handkraft.
Brukar spänna upp till 15 procent, och ta dom sista 5 varven när det börjar bli dags att segla. fast då går det inte längre att öppna dörren till sviten .) Mina hakplåtar har troligen gått sönder då tidigare ägare inte dragit åt riggen med mer än handkraft.
Re: Rätt drag i vant
mellan tummen och pekfingret när det kommer till detta då? Dra så hårt man kan för hand och ytterligare 5 varv med skruvmejsel eller nyckel så är det bra?
Re: Rätt drag i vant
Finns ingen sådan tumregel. Istället använder man "tumstocksregeln" (som beskrivs i Seldens broschyr) och mäter förlängningen i wiren då man skruvar.Jonjoh skrev:mellan tummen och pekfingret när det kommer till detta då? Dra så hårt man kan för hand och ytterligare 5 varv med skruvmejsel eller nyckel så är det bra?
I tillägg till tidigare: fega inte. Om man drar riggen så den "alltid" är ansatt skonar man masten, wirarna, infästningarna med mera. Detta beror på att det är lastväxlingen som skadar, inte draget/trycket i sig självt. Genom att dra så hårt som anges ser man till att riggen alltid är ansatt.
Anders S
Re: Rätt drag i vant
Kanon, tack allihop. Tumstocksregeln verkar ju hyfsat enkel. Känns dock som en ganska stor felmarginal i att först ”spänna upp för hand”. Lite subjektivt sas. Men det kanske är gott nog. Testar detta
Re: Rätt drag i vant
Kör tumstocksmetoden men låna (eller köp) en riggspänningsmätare för att verifiera riggspänningen.Indigo skrev:Kanon, tack allihop. Tumstocksregeln verkar ju hyfsat enkel. Känns dock som en ganska stor felmarginal i att först ”spänna upp för hand”. Lite subjektivt sas. Men det kanske är gott nog. Testar detta
Borde väl finnas nån båtägare på bryggan eller i hamnen som kappseglar?
Han/hon har definitivt en riggspänningsmätare som du förhoppningsvis kan muta dig till ett lån för lite fikabröd
Re: Rätt drag i vant
Jag har haft nöjet att ha direktkontakt med Selden i detta ärende, och de använder "tumstocksmetoden" på grövre wirar. En begränsning är att riggmätare (typ, Loos) blir oprecisa då det gäller grova vant. Till H-båtar och annat smäckert fungerar det finfint, såklart.HansH skrev:Kör tumstocksmetoden men låna (eller köp) en riggspänningsmätare för att verifiera riggspänningen.Indigo skrev:Kanon, tack allihop. Tumstocksregeln verkar ju hyfsat enkel. Känns dock som en ganska stor felmarginal i att först ”spänna upp för hand”. Lite subjektivt sas. Men det kanske är gott nog. Testar detta
Borde väl finnas nån båtägare på bryggan eller i hamnen som kappseglar?
Han/hon har definitivt en riggspänningsmätare som du förhoppningsvis kan muta dig till ett lån för lite fikabröd
Anders S
Re: Rätt drag i vant
Har prövat båda och tumstocksmetoden tycker jag känns mer precis och dessutom lättare att använda.Anders S skrev: Jag har haft nöjet att ha direktkontakt med Selden i detta ärende, och de använder "tumstocksmetoden" på grövre wirar. En begränsning är att riggmätare (typ, Loos) blir oprecisa då det gäller grova vant. Till H-båtar och annat smäckert fungerar det finfint, såklart.
Det är ju bara att staga upp masten rakt för hand, tejpa fast tumstock/tumstockar på vanten på ena sidan och sedan dra lika mycket på båda sidorna till man får rätt sträckning av vajrarna.
Sedan är det väl en smaksak vilket som är lättast, men sträckningen av 2 m vajer bedömer jag som mera precis än en mätarna som bygger på böjningen av den sträckta vajern.
Mackey
Re: Rätt drag i vant
Ni som använder tumstocksmetoden - hur funkar den för att kontrollera spänningen i riggen efter någon månad eller två efter riggningen..? Får man släppa allt och börja om då..?
Alla borde ha skägg
Re: Rätt drag i vant
Om man ska spänna 3 mm per två meter så betyder det väl att ett 10 meters vant ska spännas 15 mm. Lätt att mäta i vantskruven med skjutmått och ingen tumstock behövs. Rätta mig om jag har missförstått!