Vilken källa för båtdata är mest tillförlitlig?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders
Site Admin
Inlägg: 318
Blev medlem: ons mar 24, 2004 8:55 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken källa för båtdata är mest tillförlitlig?

Inläggav Anders » sön mar 11, 2018 9:36 pm

Gällande informationen på sailguide så kommer uppgifterna oftast från broschyrer utgivna av båttillverkaren, uppgifter från tillverkarens hemsida eller uppgifter erhållna direkt från tillverkaren. Det förekommer också att uppgifterna kommer från båtföreningar och från E-mailande läsare, då finns oftast källhänvisning kring detta. Detta finns beskrivet på http://www.sailguide.com/page/om-baatfakta

Uppgifter om deplacement i broschyrer är i princip alltid med tomma tankar, utan semesterpackning, utan stävankare med 50 meter kätting i fören osv. Dessutom är det oftast av konstruktören beräknad deplacement. Anders S beskrivning ovan är bra. Gällande äldre båtar som oftast såldes som självbyggen i olika stadier är risken uppenbar att olika exemplar kan väga ganska olika mycket.

Tyvärr är det dessutom så att uppgifterna ofta varierar från tillverkare mellan olika år avseende samma båtmodell. Tyvärr gäller detta även andra uppgifter, tex är det inte ovanligt att segelytor, kölvikt, och masthöjd varierar, trots att riggen med största sannolikhet är samma.

/Anders L
webmaster

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: tis sep 18, 2012 2:31 pm

Re: Vilken källa för båtdata är mest tillförlitlig?

Inläggav Nils_D » tis mar 13, 2018 9:34 am

Anders skrev:Gällande informationen på sailguide så kommer uppgifterna oftast från broschyrer utgivna av båttillverkaren, uppgifter från tillverkarens hemsida eller uppgifter erhållna direkt från tillverkaren. Det förekommer också att uppgifterna kommer från båtföreningar och från E-mailande läsare, då finns oftast källhänvisning kring detta. Detta finns beskrivet på http://www.sailguide.com/page/om-baatfakta

Uppgifter om deplacement i broschyrer är i princip alltid med tomma tankar, utan semesterpackning, utan stävankare med 50 meter kätting i fören osv. Dessutom är det oftast av konstruktören beräknad deplacement. Anders S beskrivning ovan är bra. Gällande äldre båtar som oftast såldes som självbyggen i olika stadier är risken uppenbar att olika exemplar kan väga ganska olika mycket.

Tyvärr är det dessutom så att uppgifterna ofta varierar från tillverkare mellan olika år avseende samma båtmodell. Tyvärr gäller detta även andra uppgifter, tex är det inte ovanligt att segelytor, kölvikt, och masthöjd varierar, trots att riggen med största sannolikhet är samma.

/Anders L
webmaster


Tack för klargörande svar.
Det viktiga som jag tycker du säger är att Sailguide försöker ha samma slags källa för samtliga båttyper, vilket gör data någorlunda jämförbara. Samt att de angivna måtten ofta är i underkant av de verkliga. Hade missat sidan med information om detta som du länkade till i ditt svar.

Seymor B Fudd
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån nov 26, 2018 3:28 pm

Re: Vilken källa för båtdata är mest tillförlitlig?

Inläggav Seymor B Fudd » fre nov 30, 2018 1:18 pm

Peter_K skrev:Om vi backar till frågan - vad gäller Curt Gelins bok/böcker är den/de så fylld av direkta fel att vad som anges där i form av siffror inte kan anses tillförlitligt över huvud taget.


Senkommen kommentar men kan bara hålla med; hört att han ibland benämnes Curt Felin. Hur som har han fel vad gäller min båt - står "järnköl" men det lögn ity det faktiskt är bly. Och det är en jäkla skillnad.
Sen stämmer ju aldrig vikterna. Min båt skall tex väga 4,8 men har aldrig nånsin enl kranförare kommit under 5,6 ton. O det är då utan mast - som är 17 meter lång i det närmaste och tung som.....o så tillkommer bommen som väger en del. Så slutvikten i sjön med besättning och fulla tankar och semesterpackning går säkert upp i 6 ton. Drygt.
Bästa svaret får man nog som skrivits här av kappseglare som bokstavligen mätt in sin båt.