Gennaker

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Gennaker

Inlägg av thomask » lör 03 mar 2018, 13:12

Fick med en Gennaker när jag köpte båten, Aldrig använd av tidigare ägare, men sydd för denna båten. Jag är en total idiot på hur den ska anrättas på båten. Och sen hur den ska skotas / användas.
Vet vad som är upp och ner, inte mer. :)
Den verkar ha samma förlikslängd som genuan, Och spinnakerfallet sitter i samma höjd så jag antar att det är det jag ska använda. Har inget peke, så jag antar att den ska sättas i något lämpligt i förstagsinfästningen framför rullen ?
Ska det vara fast i fördäck eller måste det vara justerbart där? och i vilken höjd?
Vart ska skotlinan ta vägen? Har en ögla längst bak, Dit och sen till vinschen?

Måtten på gennakern är Ul:6,45 Fl:10,15 Al:9,30 Om det möjligen går att utläsa under vilka förhållande den ska användas.

/En total idiot på just detta!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gennaker

Inlägg av Anders S » lör 03 mar 2018, 17:19

Jodå, sätt den i fallet och framför förstaget. Man behöver ingen justerbart halshorn (det är bra, men inte nödvändigt, men man måste ha en snabbkrok. Den använder man om man måste riva gennakern "bakvägen". Pröva en stropp på ca 80 cm, justera efter hur du tycker det fungerar med formen. Gennakern kan vara platt och nästan som en "Code Zero", den kan vara rund och länsorienterad. Det får du se.

Skotet (eller skoten, du vill nog ha två) går hela vägen från akter till akter (litet överdrivet), men de måste räcka till när man skotar seglet på andra sidan. (Sittbrunnen-skotögat-förstaget-tillbaka till sittbrunnen).

Pröva när det blåser löjligt litet. Då kan man göra fel utan större kostnader...
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Gennaker

Inlägg av thomask » sön 04 mar 2018, 17:54

Suveränt Anders! Pedagogiskt så det räcker för mig :)
Ska bli roligt att prova seglet, Synd att bara låta det ligga. Ska fixa en såndäringa hake med stropp som går att rycka i.
Ska det vara block längst bak där skoten vänder?? Låter ju rimligt.

Ska det vara en sådan??
https://www.seasea.se/snabbschackel-40-550kg

/ Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gennaker

Inlägg av Anders S » sön 04 mar 2018, 19:44

thomask skrev:Suveränt Anders! Pedagogiskt så det räcker för mig :)
Ska bli roligt att prova seglet, Synd att bara låta det ligga. Ska fixa en såndäringa hake med stropp som går att rycka i.
Ska det vara block längst bak där skoten vänder?? Låter ju rimligt.

Ska det vara en sådan??
https://www.seasea.se/snabbschackel-40-550kg

/ Thomas
Den duger (och egentligen Kinavarianterna för halva priset också). Sedan kan du spara litet på skoten, man behöver INTE Dyneema, utan polyester duger bra.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Gennaker

Inlägg av HansH » mån 05 mar 2018, 08:43

Ja, du måste ha brytblock "där skoten vänder".
Och en liten grej att tänka på som är lätt att göra fel om man är helt ny.
Lovartkotet skall dras FRAMFÖR förstaget!
Och om du inte har ett långt peke så skall lovartskotet även ledas framför tackline (den sk "stroppen" som fäster halshornet till båten).
Utan peke behöver man oftast gippa gennakern "runt o framför sig själv" - finns inte tillräckligt med plats mellan gennakerns förlik och båtens förstag.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gennaker

Inlägg av Peter_K » mån 05 mar 2018, 13:01

Fråga; har man suggor midskepps också som när man seglar spinnaker..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gennaker

Inlägg av Anders S » mån 05 mar 2018, 14:15

Peter_K skrev:Fråga; har man suggor midskepps också som när man seglar spinnaker..?
Det kan man ha, men då är det för att trimma formen. Suggor vid spinnaker är ju nyttiga som "juniornerhal" men det är inte lika akut på en assymetrisk blåsa (den har ju normalt ingen bom).

Nu kan man mycket väl ändå ha en lång spirbom till gennakern (på plattläns kan det vara mycket befogat, och kappseglar man inte gör man som man vill), och då är det förmodligen bra att ha suggor på skoten.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Gennaker

Inlägg av HansH » mån 05 mar 2018, 16:29

Anders S skrev: Nu kan man mycket väl ändå ha en lång spirbom till gennakern (på plattläns kan det vara mycket befogat, och kappseglar man inte gör man som man vill).
Även vid kappsegling kan man föra en gennaker på spinn/spir-bom. Kallas då för Assy-spinn och renderar ett något högre mätetal än för "vanlig" gennaker då seglet kan seglas i ett större spann (mtp vindvinkel) än en gennaker.
Även VOR-båtarna har en spirbom - men på läsidan för att flytta ut skotpunkten längre ut från båtens centrumlinje.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Gennaker

Inlägg av thomask » sön 17 jun 2018, 20:58

Behöver jag hitta på en annan lösning här för att halsa gennakern? Vet inte om lanternan/ fotsteget sitter i vägen om jag gör fast i främre hålet på förstagsinfästningen.
[img][/
Forstaginf.jpg.JPG
img]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gennaker

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2018, 12:33

thomask skrev:Behöver jag hitta på en annan lösning här för att halsa gennakern? Vet inte om lanternan/ fotsteget sitter i vägen om jag gör fast i främre hålet på förstagsinfästningen.
[img][/Forstaginf.jpg.JPGimg]

Jag tycker du kan prova med en stropp. Om du gör den så lång att den går upp, ovanför lanternan, så får den en chans att klara sig. Dra den bakom lanternan i så fall.

Känns det "helt rätt" med gennaker är ett kort peke en vettig lösning. Annars får du nog hitta nytt läge för lanternan, den lever litet farligt där.

(Min sitter liknande, bara litet mer skyddat, men har klarat sig, peppar, peppar.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Gennaker

Inlägg av thomask » ons 18 jul 2018, 20:14

Gjorde en feghissning vid bryggan, fasen vet om den inte sitter bakofram :) ?
Upptäckte när den kom ner att det satt en pistolhake där jag hade skothornet, Och den måste väl ha suttit fram?
Eller?
Bifogar en bild på den uppe, Om jag minns rätt, så har den likadana mått fram och bak.
[img][/
DSC_0103.JPG
img]
DSC_0114.JPG

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Gennaker

Inlägg av thomask » tis 07 aug 2018, 20:27

Har äntligen fått upp blåsan under semestern :) Då har man väl halva inne om man säger så...
Men inte fasen vet jag åt vilket håll den sitter bäst.(sämst) Och jäkla trassligt att hålla på med om ska fippla själv. (lyckades trassla in duken i precis allt på båten vid nertagning)
En förutsättning för mig är nog en som är inrullningsbar på plats och åtminstonde någon form av peke som alla säger.
Rulle är rätt dyrt, och peke är inte så snyggt. Men det måste nog bli något sånt så det blir mindre meck.
[img][/
DSC_0012.JPG
img]

Och bild åt fel håll! :oops:

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gennaker

Inlägg av Peter_K » tis 07 aug 2018, 21:31

6FD9B0F7-5329-4049-9671-067909C73C4A.jpeg
Hmm... den där ser nästan lika antik ut som den ”flooper” jag fick med till min båt; dvs så gammal att man inte hittat på namnet gennaker. Säkert kul att hissa på slörar när det blåser lagom, men vete tusan om jag skulle kosta pengar på en rulle etc till den.
Alla borde ha skägg

Skriv svar