UK Syversen Lurendrejeri
UK Syversen Lurendrejeri
Jag var med mitt storsegel Maxi 87 på UK Syversen Länna. Sömmen på bården på akterliket hade lossat och hål i en lattficka. UK Syversen vek upp en meter av seglet och sa: Det är helt UV-skadat, skulle jag riva kan det gå sönder direkt. Det skulle kosta 3-4000 kr att kunna göra något alls, ingen ide, köp nytt segel. Kan man inte laga för en säsong sa jag. Nä, du får bra pris på ett nytt nu, och går det sönder mitt i säsongen blir det ju mycket dyrare, och så fick jag en offert på nytt för 14000:-.
Jag tyckte det var konstigt eftersom det har inte kommit en enda reva i seglet, bara sytråden var sliten och lossat. När jag kom hem drog jag för kung och fosterland i seglet där det var "UV-skadat", omöjligt att riva sönder.
Jag åkte till Segel o Kapell i Haninge med seglet och nu är hela bården bytt och ditsydd, fickan lagad, allt för 900 kr med kvitto.
Jag tyckte det var konstigt eftersom det har inte kommit en enda reva i seglet, bara sytråden var sliten och lossat. När jag kom hem drog jag för kung och fosterland i seglet där det var "UV-skadat", omöjligt att riva sönder.
Jag åkte till Segel o Kapell i Haninge med seglet och nu är hela bården bytt och ditsydd, fickan lagad, allt för 900 kr med kvitto.
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Skall man vara petnoga så VET vi ju inte om Syversen luras.
Problemet du beskriver är ju generellt, och gäller inte bara segel - när kan man reparera tillförlitligt (och prisvärt) och när kan man inte det? Ett av problemen för Syversen (och andra) är att de måste stå för sina åtgärder och ge garanti för dem. Här är det ju lätt att förstå att de kan vara ointresserade att reparera: lägre intäkt, mycket arbete (ställtid, kundhantering, alla runtomkringkostnader), osäkert resultat, hög risk och (uppenbarligen) inget nytt segel som håller deras produktion igång. Alltså drar man på som tokiga med priset och reserverar sig för resultatet för man vill sälja nytt...
Ett annat område där man ibland får samma besked är motorreparationer, där många firmor väljer att erbjuda en ny motor, "för det är inte lönt att laga den gamla" - av ungefär samma skäl.
Bra att du hittade en reparatör med rimligt pris. Skulle nu Syversen ha mera rätt (dvs, seglet brister i sommar), bli inte förbannad.
Problemet du beskriver är ju generellt, och gäller inte bara segel - när kan man reparera tillförlitligt (och prisvärt) och när kan man inte det? Ett av problemen för Syversen (och andra) är att de måste stå för sina åtgärder och ge garanti för dem. Här är det ju lätt att förstå att de kan vara ointresserade att reparera: lägre intäkt, mycket arbete (ställtid, kundhantering, alla runtomkringkostnader), osäkert resultat, hög risk och (uppenbarligen) inget nytt segel som håller deras produktion igång. Alltså drar man på som tokiga med priset och reserverar sig för resultatet för man vill sälja nytt...
Ett annat område där man ibland får samma besked är motorreparationer, där många firmor väljer att erbjuda en ny motor, "för det är inte lönt att laga den gamla" - av ungefär samma skäl.
Bra att du hittade en reparatör med rimligt pris. Skulle nu Syversen ha mera rätt (dvs, seglet brister i sommar), bli inte förbannad.
Anders S
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Segelmakaren behöver bara skriva på sin faktura att hans arbete har bestått av att förstärkningssy si eller så mycket av sömmarna i seglet, så gäller hans garanti bara det. Precis som när man lämnar in en bil på verkstan och ber dem att byta t.ex. några kylarslangar - deras garanti gäller ju då inte hela varken bilen eller hela motorn.
Vad gäller gamla Dakronsegel är det vanligt att sömmarnas trådar efterhand blir så nötta att de går upp . Oftast är då duken visserligen mer eller mindre töjd, men den är i sig sällan försvagad. Att sy om sömmarna helt eller delvis kan hålla seglet gående åtskilliga år till, och duga för slöcruising.
Vad gäller gamla Dakronsegel är det vanligt att sömmarnas trådar efterhand blir så nötta att de går upp . Oftast är då duken visserligen mer eller mindre töjd, men den är i sig sällan försvagad. Att sy om sömmarna helt eller delvis kan hålla seglet gående åtskilliga år till, och duga för slöcruising.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Seawolf skrev:Segelmakaren behöver bara skriva på sin faktura att hans arbete har bestått av att förstärkningssy si eller så mycket av sömmarna i seglet, så gäller hans garanti bara det. Precis som när man lämnar in en bil på verkstan och ber dem att byta t.ex. några kylarslangar - deras garanti gäller ju då inte hela varken bilen eller hela motorn.
Vad gäller gamla Dakronsegel är det vanligt att sömmarnas trådar efterhand blir så nötta att de går upp . Oftast är då duken visserligen mer eller mindre töjd, men den är i sig sällan försvagad. Att sy om sömmarna helt eller delvis kan hålla seglet gående åtskilliga år till, och duga för slöcruising.
Men att Syversen vill sälja ett nytt segel, och tar dryga pengar för att reparera är ju inte det minsta konstigt. Lämnar man in en sliten Passat på VAG för kylproblem och ber dem byta kylarslang tackar de också nej, med hänvisning till att "då är nog kylpumpen dålig också, och då vill vi ta kamremmen och spännarna samtidigt om vi skall lova att problemet försvinner". Det är heller inte konstigt. Det åligger näringsidkare att förklara för kunden ifall en reparation riskerar att inte rätta till problemet, och det VET vi ju, som sagt inte, om reparationen gör.
Givetvis kan man då gå till Hanssons Motor och Svets och få (bara) nya kylarslangar, ungefär som Segel&Kapell reparerade (bara) sömmen. Men alla gör inte så, och de stora firmorna minst av allt.
Jättebra att ge tips om en reparatör.
Anders S
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Ja UK Syversen kan har rätt att risken är att det kan gå sönder. Oavsett om det nu håller säsongen så kan Syversen fortfarande haft rätt om en relevant risk.
Det är andra detaljer som får mig att tycka lurendrejeri, man kan också kalla det för kreativa försäljningsmetoder om man vill. Jag normaliserar inte detta genom andra bilverkstäder. Att sy bara bården är ett relevant alternativ. Och vad gör man för 3-4000 kr med ett UV-skadat segel för att risken skall bli liten utan att först titta på hela seglet. Verkar inte relavant att göra nå't åt UV-slitage om man inte börjar få revor eller ser nåt specifikt utsatt ställe.
Seglet har i alla fall funkat bra i många år med bara ett litet problem att lattfickor slits.
Det är andra detaljer som får mig att tycka lurendrejeri, man kan också kalla det för kreativa försäljningsmetoder om man vill. Jag normaliserar inte detta genom andra bilverkstäder. Att sy bara bården är ett relevant alternativ. Och vad gör man för 3-4000 kr med ett UV-skadat segel för att risken skall bli liten utan att först titta på hela seglet. Verkar inte relavant att göra nå't åt UV-slitage om man inte börjar få revor eller ser nåt specifikt utsatt ställe.
Seglet har i alla fall funkat bra i många år med bara ett litet problem att lattfickor slits.
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Anders S skrev: Men att Syversen vill sälja ett nytt segel, och tar dryga pengar för att reparera är ju inte det minsta konstigt. Lämnar man in en sliten Passat på VAG för kylproblem och ber dem byta kylarslang tackar de också nej, med hänvisning till att "då är nog kylpumpen dålig också, och då vill vi ta kamremmen och spännarna samtidigt om vi skall lova att problemet försvinner". Det är heller inte konstigt. Det åligger näringsidkare att förklara för kunden ifall en reparation riskerar att inte rätta till problemet, och det VET vi ju, som sagt inte, om reparationen gör.
Givetvis kan man då gå till Hanssons Motor och Svets och få (bara) nya kylarslangar, ungefär som Segel&Kapell reparerade (bara) sömmen. Men alla gör inte så, och de stora firmorna minst av allt.
Jättebra att ge tips om en reparatör.
Jag har aldrig haft några problem med någon verkstad (inte märkesverkstäder heller) för varken bilar eller annat i att prata med dem om vad som verkar bäst för mig att de skall göra, varefter jag har beslutat vad de skall utföra.
Det händer ibland att de finner på nya fakta under jobbets gång, och då blir det ev. en utökad arbetsomfattning om jag också bedömer det lämpligt. Jag har aldrig råkat ut för att de inte vill göra det jag vill att de gör, och även i de få fall de muttrar om vad de tycker så gör de som jag beslutar att de skall göra.
Exemplet: "då är nog kylpumpen dålig också, och då vill vi ta kamremmen och spännarna samtidigt om vi skall lova att problemet försvinner" är en variant på att ge ett finger till någon som sen tar hela armen. I detta exempel har inte kunden bett verkstan att göra annat än slangbyte, han har inte bett firman att garantera annat än slangbytet. Kylarpump "nog" dålig, "vill vi ta kamremen och spännarna", "lova att problemet försvinner" - alltihop påminner om den kända sketchen från Hasse och Tage https://www.youtube.com/watch?v=JGHsPHz7I2Y
Syversens agerande i det aktuella fallet låter som en kombination av att vilja sälja ett nytt segel, och en bristande kunskap om gammal dakronduks egenskaper hos någon yngre segelmakare som bara jobbat med senare tiders hokus-pokus-segelmaterial.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Jag brukar anlita Syversen i Länna och det är jag trygg med. Seglet till Maxi 87 kanske var nästan ganska nytt eller var det storseglet som levererades till båten när den var ny.
Alfp
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Seglet är gammalt och nött och det är inget fel att föreslå nytt segel som alternativ till att bara laga sömmen. Syversen's upplägg var att det finns inget annat alternativ för mig.
Jag har också varit trygg med Syversen tidigare och de har lagat riktigt UV-skadat försegel som gick att riva sönder, för rimliga priser som alternativ till nytt. Därför var jag förvånad denna gång då storseglet är så starkt.
Jag har också varit trygg med Syversen tidigare och de har lagat riktigt UV-skadat försegel som gick att riva sönder, för rimliga priser som alternativ till nytt. Därför var jag förvånad denna gång då storseglet är så starkt.
Re: UK Syversen Lurendrejeri
Upplägget var väl att det skulle kosta 3 - 4 000:- kronor att laga seglet, det är i alla fall det du skrev först.
Ingen blev lurad!
Det blev ju ingen affär.
Du fick ett förmånligt pris (14 000:- kr) för ett nytt segel till din båt, men valde att gå vidare och laga ditt gamla segel. Möjligen lurade du dig själv genom att inte köpa seglet.
Hoppas det funkar med lagningen och återkom gärna och berätta mera både om seglet höll och om det skörade.
Mackey
Ingen blev lurad!
Det blev ju ingen affär.
Du fick ett förmånligt pris (14 000:- kr) för ett nytt segel till din båt, men valde att gå vidare och laga ditt gamla segel. Möjligen lurade du dig själv genom att inte köpa seglet.
Hoppas det funkar med lagningen och återkom gärna och berätta mera både om seglet höll och om det skörade.
Mackey