Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av marede » ons 07 feb 2018, 14:52

Någon som har tips på en bra kapellmakare längs Ostkusten någonstans mellan Oxelösund och Kalmar?

Jag hade tänkt anlita Enars (som jag har hört mycket gott om) för mallning på båten i sommar och nytt kapell till 2019, men de håller tyvärr på att avveckla verksamheten och ville därför inte åta sig jobbet.

Alla förslag tas mycket tacksamt emot.
//Martin
Najad 34 HR -77

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av Nils_D » ons 07 feb 2018, 20:01

Jag har mycket goda erfarenheter av Doyle Sweden som ligger i Linköping. Har framförallt fått snabba, bra och rimligt prissatta jobb när det gäller reparation och modifiering av segel, samt med reparation av sprayhood och liknande. Enligt deras hemsida gör de dock också kapell, men jag är osäker om detta enbart gäller bomkapell och liknande eller också om de gör sittbrunnskapell.
http://www.doylesweden.se/produkter/kapell

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av marede » ons 07 feb 2018, 20:29

Tack för tipset, jag ska kolla upp det. De får ju köra en bit för att ta mått (jag kommer ju inte så nära med båten) men det kan ju vara värt en extra slant om de gör ett bra jobb.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av T » tor 08 feb 2018, 12:59

I Västervik finns Royal Marin och CB Marine. Dom verkar komplettera varandra snarare än att konkurrera. Jag har ingen som helst erfarenhet av någondera men själva verkar dom tycka att dom är väldigt bra... :wink:

:o
/T

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av marede » mån 12 feb 2018, 21:20

T skrev:I Västervik finns Royal Marin och CB Marine. Dom verkar komplettera varandra snarare än att konkurrera. Jag har ingen som helst erfarenhet av någondera men själva verkar dom tycka att dom är väldigt bra... :wink:

:o
/T
Tack, jag känner till dem (Royal Marine syr segel medan CB syr kapell, de delar lokaler och var tidigare samma företag genom Royal Marine) och de är en kandidat, men jag är även intresserad av andra alternativ. De har dock onekligen en hel del bilder på kapellarbeten/referenser som ser bra ut.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av andres » mån 12 feb 2018, 21:23

Kapell & Annat i Malmö mallar båtar även på ostkusten.
http://www.kapell-annat.se
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av marede » mån 12 feb 2018, 21:53

andres skrev:Kapell & Annat i Malmö mallar båtar även på ostkusten.
http://www.kapell-annat.se
Tack, det såg också intressant ut. Har du någon egen erfarenhet av dem?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av Anders S » tis 13 feb 2018, 22:15

Det finns de som har goda erfarenheter av Kapell&Annat, till exempel jag. När det gäller sprayhood och sittbrunnstält tror jag till och med att de är riktigt bra. Sedan har de en del "fiffiga produkter", men det får man själv värdera. Jag har en mastsäck till vår nya mast, så den inte ligger och fryser på vintern. (alltså, skavs i onödan). Dyra men bra, kanske man kan säga?
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av marede » ons 14 feb 2018, 06:04

Anders S skrev:Det finns de som har goda erfarenheter av Kapell&Annat, till exempel jag. När det gäller sprayhood och sittbrunnstält tror jag till och med att de är riktigt bra. Sedan har de en del "fiffiga produkter", men det får man själv värdera. Jag har en mastsäck till vår nya mast, så den inte ligger och fryser på vintern. (alltså, skavs i onödan). Dyra men bra, kanske man kan säga?
Gott att höra. Jag mailade dem igår eftermiddag för att höra efter lite om resekostnad och mallning. Gissar att det kostar en slant.

Det där med mastkapell var nytt för mig. Jag har alltid trott (hört) att masten mår bäst av att vara otäckt. Jag minns dock inte var jag hörde eller läste det. Och då jag hittills haft min mast förvarad inomhus har jag inte kollat närmare på det. I år ligger den dock ute och fryser på en marina bland vind och yrande snö.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av Anders S » ons 14 feb 2018, 14:32

marede skrev:
Anders S skrev:Det finns de som har goda erfarenheter av Kapell&Annat, till exempel jag. När det gäller sprayhood och sittbrunnstält tror jag till och med att de är riktigt bra. Sedan har de en del "fiffiga produkter", men det får man själv värdera. Jag har en mastsäck till vår nya mast, så den inte ligger och fryser på vintern. (alltså, skavs i onödan). Dyra men bra, kanske man kan säga?
Gott att höra. Jag mailade dem igår eftermiddag för att höra efter lite om resekostnad och mallning. Gissar att det kostar en slant.

Det där med mastkapell var nytt för mig. Jag har alltid trott (hört) att masten mår bäst av att vara otäckt. Jag minns dock inte var jag hörde eller läste det. Och då jag hittills haft min mast förvarad inomhus har jag inte kollat närmare på det. I år ligger den dock ute och fryser på en marina bland vind och yrande snö.
Det är inga konstigheter. Det är en 17 meter lång säck i fiberduk (andas-). Syftet (i mitt fall) är att skydda masten från skav, i mastförrådet. Att svepa in den i plast eller slikt är obra, och väder och vind tål masten givetvis.

När det gäller sprayhood kan jag rekommendera att man funderar på en RF båge med handtag (kan göras på olika sätt, jag har ett extra rör). Likaså kan man få fickor på insidan, att stuva vantar och sådant i och löstagbara rutor, inte så dumt som man kan tro. En eller två dagar varje sommar vill man ha skugga och fritt blås under taket.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av marede » ons 14 feb 2018, 15:28

Anders S skrev:Det är inga konstigheter. Det är en 17 meter lång säck i fiberduk (andas-). Syftet (i mitt fall) är att skydda masten från skav, i mastförrådet. Att svepa in den i plast eller slikt är obra, och väder och vind tål masten givetvis.

När det gäller sprayhood kan jag rekommendera att man funderar på en RF båge med handtag (kan göras på olika sätt, jag har ett extra rör). Likaså kan man få fickor på insidan, att stuva vantar och sådant i och löstagbara rutor, inte så dumt som man kan tro. En eller två dagar varje sommar vill man ha skugga och fritt blås under taket.
Ah, ok, det var nog det jag tänkte på, att det var obra att svepa in i tätt material.

Det där med RF båge med handtag på sprayhod såg jag på deras (kapell-annat) hemsida i en filmsnutt. Gissar att det är liknande det du har? Det såg riktigt bra ut! Jag har idag en kapellklädd sprayhoodbåge som går ut bakåt på ungefär samma sätt, fast ganska ostabil (aluminium), som man gärna dumt nog tar stöd mot när man kliver ner i sittbrunnen. Deras lösning med en separat utanpåliggande kraftigare RF båge känns väldigt lockande.
sprayhood.JPG
Befintlig sprayhood
Sprayhood_kapell-annat.JPG
Från Kapell-annat.se
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tips på kapellmakare, Ostkusten mellan Oxelösund och Kalmar?

Inlägg av Anders S » ons 14 feb 2018, 16:49

Jo, det är samma lösning. Nu blir det rätt mycket dyrare med nya, rostfria bågar, det skall man veta. Med nya bågar som bockas på plats får man också en helt unik sprayhood, dvs man måste malla för att få passform, en "standardsprayhood efter fabriksmått" lär inte passa något mer.

Men jag tror att det går att få utmärkta kapell från många.
Anders S

Skriv svar