VC17 propeller

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

VC17 propeller

Inlägg av hhmcsv » mån 05 feb 2018, 14:23

Någon som har erfaringar med att måla brons-foldepropell (Volvo Penta tvåbladig) med VC17M ?
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: VC17 propeller

Inlägg av HansH » tis 06 feb 2018, 08:27

Nej, det skall man enligt bla drev och propellertillverkarnas rekommendation inte göra.
Kan bli oväntade resultat då kopparfärgen inte funkar i kombination med de zinkanoder som brukar sitta på foldingpropellrar:
"Om man har en bottenfärg vars verkan baseras på koppar, så blockeras denna verkan av en offeranod av t.ex. zink. Men om man använder en färg vars skyddsverkan beror av gifter av annan typ (Trilux "propodrev" hör nog dit) så blockeras inte dess verkan av en offeranod utan dess skydd kvarstår" (saxat från en tråd på SXK's forum).
Brons består ju till största delen av koppar, så att måla mer koppar på propellern lär inte hjälpa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VC17 propeller

Inlägg av Anders S » tis 06 feb 2018, 12:37

Jag har under många år målat (=blaskat på) micron polerande färg på propellern. Detta har fungerat bra, troligen därför att färgen polerarbort rätt hårt på propellern (den snurrar ju då den används). Jag har provat Trilux - inge bra och den speciella, snordyra propellerfärgen i sprayburk, inte heller så bra.

Det jag har problem med är skal på propellerbladen, helt förödande för verkningsgraden. Här har det "omöjliga valet" för propeller, polerande färg, visat sig fungera. Att det gör det tror jag beror på att propellern används sporadiskt på segelbåtar och att tre lager (eller så) är mycket nog att räcka till även då propellern snurrar "i segelbåtsomfattning".

Sedan tror jag också att den (helt korrekta) uppfattningen att zinkanoder ställer till det för propellerns beväxning (bromsar kopparjonernas avgång) mest gäller för en polerad propeller (som, utan anod, brukar hålla sig fin länge) men kanske inte för en propeller som är målad. Giftfärgen fungerar ju oavsett underlag i detta, det är ju inte metallisk koppar som avgår från färgen.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: VC17 propeller

Inlägg av thomask » tis 06 feb 2018, 15:03

Har Flexofold propp som inte har anoder fran fabrik, endast anod pa drevet. Vp-proppen har ju anoder pa fran borjan.
Min propeller ar helt befriad fran pavaxt vid upptagning. Har den bara polerad vid sjosattning
Testa att ta bort anoderna fran propellern en sesong.
Anoden pa drevet ar viktig for att skydda aluminiumet i drevet.

/ Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: VC17 propeller

Inlägg av HansH » tis 06 feb 2018, 15:34

thomask skrev: Testa att ta bort anoderna fran propellern en sesong.
En kamrat till mig tappade sina anoder på propellern (trebladig Volvo Penta) pga att han inte använde gänglåsvätska på bultarna.
Propellerns yta var full av gropar när båten lyftes på hösten så den hade agerat anod...

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: VC17 propeller

Inlägg av thomask » tis 06 feb 2018, 15:45

Kan det vara annan legering i VP propeller? Min har inga antydningar efter dyligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: VC17 propeller

Inlägg av Anders S » tis 06 feb 2018, 20:12

Ja, det är olika legeringar i propellerblad (och nav). Ifall tillverkaren sätter på en anod (eller flera) skall man vara försiktig med att ta bort dem. Volvos brons har diskuterats, den är helt OK styrkemässigt, men behöver anoder för att klara sig mot korrosion.

Jag har en Goripropeller sedan långa tider som har tappat ett kuggsegment på ena bladet när jag slarvat med anod, ett enda år. (Det syns tydligt på kuggsegmentet, vackert rosa, att det korroderat.

Därför målar jag min propeller (med vridbara blad), den skall ha en fet anod och fabriken är (var) noga med detta.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: VC17 propeller

Inlägg av hhmcsv » ons 07 feb 2018, 16:05

Jag har dom senaste åren målat propeller och drev med Internationals "Propp-o-drev". Jag tycker inte att det har varit särskilt bra, lite tulpaner vid säsonslut och svindyrt!
Så det är orsaken till att jag söker alternativ. Och när hela bottnen är behandlat med VC17 ville det ju vara enklast om propellen också kunna få VC17. Propp-o-drev tänker jag fortsatt att använda på drevet.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: VC17 propeller

Inlägg av Jaramaz » lör 10 feb 2018, 12:17

Ack, detta är ännu ett av de där spörsmålen där det finns en övermåttan med åsikter och önsketänkande.

De flesta proppar tillverkas i mässing, som innehåller zink. Då behövs en zinkanod så att mässingen inte urlakas. Annars går det som några beskrivit ovan, gropar eller rent av brott. Jo, även jag har råkat ut för detta.
Med zinkanod följer att kopparn i propellern håller sig på plats, med ökad beväxning som följd. Då måste man nästan ha någon form av antifouling, vilket är svårt på en propp - färgen sitter inte länge.

Visst finns det avzinkningsfri mässing, nog flera propp-tillverkare som satsar på det. Men även här är det nog bäst att komplettera med en zinkring.

Bronspopellers finns också. Brons har ingen (eller bara marginellt) zink, så där behövs ingen zinkring. En bronspropp är såklart bäst! Inen anod, ingen färg behövs.

Tittar man på tillverkarnas hemsidor är det i stort sett ingen som skriver att deras proppar är i brons. Istället skriver man runt det hela med lite mjuka formuleringar som inte betyder så mycket.
Flex-o-fold är en av dessa (nu var det något år sedan jag var inne på deras hemsida). Och jorå, flex-o-fold har egna speciella zinkanoder. Här ett exempel: http://www.capella.se/produkter/anoder- ... propeller/

Annars är FoF en mycket trevlig propp. Det är många andra också, det finns helt tydligt skillnader i material (tex är Volvo / Radice kända för de egenskaper som Anders lyfter fram).

Som konsument står man där utan att verkligen kunna verifiera om proppen man har är i brons eller mässing (tro inte på de som säger att det går att se - det gör det inte). Då blir det zinkanod så att man slipper kvaddad propp. Och någon form av anti-fouling.

Jo, det finns proppar i rf och i plast. Då de saknar någon form av egen kopparhalt så blir det att ta fram färgburken.

//J

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: VC17 propeller

Inlägg av Neptun » tis 13 feb 2018, 18:01

Vill bidra med mina erfarenheter av FlexoFold. Har använt propellern i 12 säsonger och får ingen beväxning på den. Enda åtgärd är polering varje vår. Använder original zinkanoden, som håller 2 säsonger. Ett år bytte jag inte i tid, på hösten var anoden slut och propellern hade lite frätsår, vart mycket jobb att polera upp den igen. Håller till i Stockholms skärgård.
Jag tycker att propellern (3 bladig) fungerar mycket bra. Hälsningar Magnus.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: VC17 propeller

Inlägg av sangris » sön 18 feb 2018, 19:15

Det är ju också stor skillnad i påväxt beroende på vilket vatten man seglar i. Tidigare målade jag skrovet med VC17 västkustkvalité. Den funkade i Lerkil, utanför Kungsbacka, men inte när jag flyttade båten upp till Göteborg.
Jag målar min propp med prop-o-drev, dock inte med 100%-igt resultat, men bättre än inget. Jag har också deltagit i ett test av ny propellerfärg från International, så det jobbas nog på att få fram bättre propellerfärger.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: VC17 propeller

Inlägg av Lasse L » sön 18 feb 2018, 19:38

Intressant att det inte fungerade Götet.
Rinner det ut något sötvatten i Lerkil?
Gbg vatten kan vara "nästan" sött, beroende på vilken hamn man ligger i.
Har kört VC på min båt i Hinsholmen med dåligt resultat.
När jag reklamerade färgen, fick jag ny färg, men också besked om att 3 strykningar behövs i "min" hamn.
adagiotulpaner.jpg
Det gick tröögt de sista seglingarna.
http://lasselundell.se/adagio.html

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: VC17 propeller

Inlägg av sangris » lör 24 feb 2018, 14:51

Lasse L skrev:Intressant att det inte fungerade Götet.
Rinner det ut något sötvatten i Lerkil?
Gbg vatten kan vara "nästan" sött, beroende på vilken hamn man ligger i.
Har kört VC på min båt i Hinsholmen med dåligt resultat.
När jag reklamerade färgen, fick jag ny färg, men också besked om att 3 strykningar behövs i "min" hamn.
adagiotulpaner.jpg
Det gick tröögt de sista seglingarna.
http://lasselundell.se/adagio.html
Jag vet inte om vattnet är sötare i Lerkil än i Hinsholmen, dit jag flyttade båten, men efter första sesongen där så kom jag knappast framåt, så trögt gick det...
Reklamerade färgen och fick ny Micron i stället. Till o med International själva sa att färgen är på gränsen att klara västkusten från Götebor och norrut. Det är väl så att vattnet är mer salt ju längre mot Norge man kommer, eller?

Skriv svar