Dags för litiumbatteri?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Dags för litiumbatteri?

Inlägg av Nautihamstern » tis 02 maj 2017, 19:04

Inspirerad av en artikel på en annan sajt grävde jag runt lite på nätet och hittade en firma (ev-power) som säljer litiumbatterier (LiFePO) till ett ganska överkomligt pris.
Finns det nån här som har erfarenhet att att byta ut sina blybatterier mot lite modernare grejer?

Jag tycker det känns lockande med ett 90 Ah batteri som kan ta emot allt som laddaren kan mata in och som faktiskt klarar av att mata ut det som står på skalet, utan Puikerteffekt och självurladdning.
I förrfjol bytte jag ut jollens bensinutombordare mot en elsnurra samt ett 60 Ah litiumbatteri och det funkar klockrent.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av Seawolf » ons 03 maj 2017, 06:30

Att iakttaga med LiFePo4-batterier:

- Köper man separata celler skall cellbalansering installeras.
- Ett underspänningsskydd MÅSTE finnas. INGET skall kunna urladda batteriet under sin minimispänning - annars tvärdör batteriet omedelbart och permanent. En Battery Brain kan göra det jobbet.
- Man måste ha en landströmsladdare avsedd för LiFePo4. En sådan laddar upp batteriet till fullt, sen stänger den av sig själv. Vill man ligga i hamn med landström och samtidigt ha förbrukare igång ombord, skall man installera ett spänningsaggregat (kan vara en annan landströmsladdare som kan funka utan anslutet batteri), och mata båtförbrukningen från detta, så att litiumladdaren och dess batteri BARA är anslutna till varandra, inget annat.
- Tänk på att LiFePo4 får längst livslängd av att vara halvladdade, inte fulladdade!
- Solcellsregulatorer för litium har jag inte sett ännu.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av Anders S » ons 03 maj 2017, 08:03

Inte för att det jag nämner är "moderna grejor", men problemen med laddregimen är inte att förringa.

Jag hade två bamseackumulatorer av NiFe-typ i båten ett par säsonger (arv från "förre ägaren", som i sin tur ärvde dem från en avlagd nödströmutrustning), och det visade sig vara bekymmersamt att sköta framförallt laddningen korrekt. Detta hindrade att de användes till vardags, eftersom all laddning sedan behövde göras med dedikerad laddare och nätström (andra spänningar, andra gränsvärden än blybatterier). Då bör man veta att batteritypen (NiFe) som sådan är synnerligen fysiskt robust, vilket LiFe bara blir om skyddselektronik och stödelektronik (inte bara en BatteryBrain, utan kretsarna internt i batteriet också) fungerar.

Blybatterier, även med underhåll inräknat, är enkla och robusta lösningar, och där kringutrustningen (laddningen) i fordon och båtar är anpassad för dessa. För att använda andra batterityper behöver man titta på laddanordningarna, och som Seawolf påpekar, solpanelregulatorer och generatorer måste anpassas, inte bara avseende spänning, utan också i beteende.
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av SteX » ons 03 maj 2017, 12:39

Jag har under våren installerat 100 Ah LiFePO4. Har nu ett batteri som ersätter motorbatter och två förbrukningsbatterier. För tidigt att säga ännu om driftserfaranheter, men under april (på land) och vid sjösättningen när jag gick för motor har allting fungerat perfekt.
Har som underspänningsskydd Victron BL-65
Mäter gemensamma spänningen (12V nivå) med en Victron BMV-700. Här har jag varnings signal för låg och hög spänning samt larmsignal för ännu högre/lägre spänning via extern summer.
Sen kör jag med en Cell Logger som mäter spänning per cell och differensen däremellan, kopplad till extern summer som tjuter vid hög resp låg spänning per cell och om differensen blir för stor mellan cellerna.
Dessutom har jag monterat sk cellbalanserare som shuntar bort överpänning per cell om laddspänningen blir för hög.
Beställde från EV-Power i Prag, cellerna kostade lite drygt 6000 kr. Till detta kommer B-65 (ca 600 kr) och en BMV-700 som jag hade sedan tidigare. Drog nya kablar för laddkrets (50 mm2 förtennad gummikabel). mina 4 celler väger totalt 12,5 kg och ersätter 3 st traditionella batterier (ca 60 kg).
Min förbrukningsbank var på 160 Ah och av dessa var det ca 80 Ah som kunde utnyttjas. Med mitt 100 A LiFePo4 kan jag säkert ta ut 115 Ah nu när det är nytt, men praktiskt räknar jag med att 105 Ah kan användas, vilket motsvarar 210 Ah tradionella batterier. Troligtvis behöver jag aldrig mer byta batterier i den här båten.
Den stora fördelen är att det går fort att återladda, betydligt lägre vikt, mindre volym och mycket lång livslängd.
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av Anders S » ons 03 maj 2017, 16:32

SteX skrev:Jag har under våren installerat 100 Ah LiFePO4. Har nu ett batteri som ersätter motorbatter och två förbrukningsbatterier. För tidigt att säga ännu om driftserfaranheter, men under april (på land) och vid sjösättningen när jag gick för motor har allting fungerat perfekt.
Har som underspänningsskydd Victron BL-65
Mäter gemensamma spänningen (12V nivå) med en Victron BMV-700. Här har jag varnings signal för låg och hög spänning samt larmsignal för ännu högre/lägre spänning via extern summer.
Sen kör jag med en Cell Logger som mäter spänning per cell och differensen däremellan, kopplad till extern summer som tjuter vid hög resp låg spänning per cell och om differensen blir för stor mellan cellerna.
Dessutom har jag monterat sk cellbalanserare som shuntar bort överpänning per cell om laddspänningen blir för hög.
Beställde från EV-Power i Prag, cellerna kostade lite drygt 6000 kr. Till detta kommer B-65 (ca 600 kr) och en BMV-700 som jag hade sedan tidigare. Drog nya kablar för laddkrets (50 mm2 förtennad gummikabel). mina 4 celler väger totalt 12,5 kg och ersätter 3 st traditionella batterier (ca 60 kg).
Min förbrukningsbank var på 160 Ah och av dessa var det ca 80 Ah som kunde utnyttjas. Med mitt 100 A LiFePo4 kan jag säkert ta ut 115 Ah nu när det är nytt, men praktiskt räknar jag med att 105 Ah kan användas, vilket motsvarar 210 Ah tradionella batterier. Troligtvis behöver jag aldrig mer byta batterier i den här båten.
Den stora fördelen är att det går fort att återladda, betydligt lägre vikt, mindre volym och mycket lång livslängd.
Intressant. Hur ordnar du laddningen?
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av SteX » ons 03 maj 2017, 21:24

Jag har tills i söndags laddat med båtens inbyggda landströmsladdare (på land) och vår lilla 18W solpanel kopplad via en Naps Max Power regulator.
Vid sjösättningen körda jag ca 45 min till min bryggplats.

Den inbyggda laddaren är lite besvärlig, en fransk pryl som heter All-in-one, den ger typ 10A under boost och ca 2 A float. Laddade en dag förra veckan då jag har förvarat batteriet halvladdat under vintern. LiFePO4 mår bäst av att förvaras halvladdade under längre tid. Min BMV-700 indikerade ca 1.5A, kopplade då in min CTek som ger 7A, jag körde med AGM läget som ger ca 14.7V om jag minns rätt. Efter några timmar vad alla celler uppe i ca 3.60 V (dvs 14.4 på batterinivå) och mina ballanseringsenheter jobbade exakt som de ska och begränsade spänning till 3.62 V/cell vilket betyder 14.48 V för hela batteriet.

Min solpanel laddade under söndagen då det var soligt med ca 1.2A och då kom jag upp i 14.45 V.
Vid sjösättningen var batteriet fullt så när jag körde kom min VP generator upp till 14.33 V på batteriet, eftersom batteriet var fullt gick det in typ 1 A i cellerna. Det är bra att det inte blev för hög spänning för då kommer jag inte att överladda cellerna vid långvarig motorgång.

Senare samma dag när jag var vid min hamnplats belastade jag batteriet med ca 15A under 20 min. Startade sen motorn och lät den gå på ca 2000 varv nu tryckte min generator in hela 65A, sen sjönk det gradvis till ca 50A, sen tickade det gradvis ner till ca 1 A. Med mina gamla blybatterier kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg mer än kanske 30 A på helt urladdade batterier.

Min solpanel år nu kopplad så att den enbart laddar när huvudbrytaren är sluten (=på) då jag enbart kommer att ladda när jag befinner mig i båten. Kör jag typ 30 minuter motor räknar jag med att kunna ladda i häraden 25 Ah, men det har jag inte hunnit testa ännu.

Nästa test blir att ladda ur batteriet, köra motorn och se hur generatorn beter sig om den tvingas ladda maximalt under längre tid. Det jag räknar med ska hända är att jag initialt får typ 65A, när generatorn blir varm ökar inre resistansen vilket begränsar strömmen, troligtvis stabiliseras det kring typ 40A. Återstår att testa.

Summa summarum LiFePO4 i min båt: Naps Max Power regulatorn fungerar finfint, min Volvo Generator fungerar och reglerar som den ska såhär långt. Mitt enda frågetecken är min inbyggda franska batteriladdare som jag tror är lite för klen, men det är ju bara att hänga på min lösa CTEK.
Stefan

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av SteX » ons 03 maj 2017, 21:54

Jo en sak till, det batteriskyddet jag monterade, Victron BP-65 har en finess, man kan konfigurera vid vilken spänning den ska bryta alla förbrukare. Det finns ett antal olika spänningar man kan välja. Jag valde 11.8V vilket är ganska lågt. Andra har valt 12.0V vet jag. Skillnaden är att jag har så många larmnivåer innan så jag vet redan att energin håller på att ta slut. Dessutom har jag satt en summer som tjuter under ca 80 sekunder innan allting bryts.
Stefan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av Anders S » tor 04 maj 2017, 06:21

Då drar jag slutsatsen att du får komplettera de "dumma" (blybatteriorienterade) laddningsanordningarna med hjälpkretsar i/på/till batteriet. (inget fel i det). På det sättet uppträder LiFe-batteriet som ett blybatteri inför laddkretsarna, och det borde då innebära att de blir utbytbara. Att "bara" kasta in tre LiFe-celler i st f 6 st blyceller går ju inte, men finns robusta skyddskretsar att tillgå är det ju en annan sak. Att strömmen är slut då det är tomt är ju en annan sak, att tömma blybatterier fullt ut gör man ju inte heller ostraffat (även om man kan, i nödläge).

I din applikation kanske man också kan tänka sig en reservströmkälla, till exempel ett extra, mindre, skyddat batteri - till nödanrop på VHF, motorstart till, länspumpen en timme etc etc. Att alltid kunna starta motorn är ju en jättepoäng med "separat startbatteri" (redundans) - det löser ju vanligen de flesta strömproblem för stunden. Ett nödstartbatteri från Biltema (typ) kan vara en billig lösning för ängsliga... :D

100 "riktiga" AH i batteriet svarar mot ca 200 bly-AH (som får bytas efter tre-fem år). (30 halvurladdningar per år, slut efter 300 sådana cykler). För sextusen kronor byter man dessa två 100A-batterier tre gånger, och har nästan säkert batteri i 9-15 år. Ekonomin känns inte helt självklar, om inte livslängden för LiFe blir åtminstone tio år... Kalkylen blir bättre om man räknar med fler urladdningscykler, så den som tömmer batteri ofta och djupt kan ha stor nytta av dem.
Anders S

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av barry » tor 04 maj 2017, 15:05

Seawolf skrev: - Solcellsregulatorer för litium har jag inte sett ännu.
Finns en hel del alternativ för konventionella bly-ackar som fungerar bra, eller åtminstone tillfredställande. Kolla laddkurvan så att de ger rimlig toppspänning och (viktigast) att de inte ligger och småduttar underhållsladdning.

Den här är simpel och av tvivelaktig kvalitet men har fin karakteristik för LiFePo4:
http://erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_L ... A?id=05728
Medföljande kablaget kraftigt underdimensionerat, bör löda dit kraftigare doningar eller åtminstone klippa kablarna så korta som möjligt.

Annars brukar EV-power ha ett gäng regulatorer de testat med Li. Eller t ex denna (har ej kollat karakteristiken men hävdas vara ok av butiken)

http://www.solexperten.se/MPPT350-Duo-D ... dregulator

Själv har jag löst "problemet" med att Li-ackarna inte tycker om underhållsladdning med en enkel on-off switch till solpanelerna. Slår för det mesta av laddningen helt när båten ligger oanvänd i hamn. Har sina nackdelar, naturligtvis, men är en väldigt simpel lösning.

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av alfp » tis 06 feb 2018, 09:58

Dags för Litiumbatteri?
Hej Har läst X – klubbens articklar om Litiumbatterier, där det är några båtägare som har bytt ut sina gamla blybatterier till ett nytt system med litiumbatterier under 2016 – 2017.
Jag har i min S-båt 2 st seriekopplade våta 6 volts blybatterier på (när de var nya)240 AH och en solcell med regulator och en generator (som skall kunna ge 115 Ah?) Jag vill ligga ute i naturhamn några dygn utan att starta motorn, därför tycker jag att ämnet Dags för Litiumbatteri? är mycket intressant.
Har tidigare läst om litiumbatterier också i SAILGUIDE.
Frågor-
Blybatterier, även med underhåll inräknat, är enkla och robusta lösningar, och där kringutrustningen (laddningen) i fordon och båtar är anpassad för dessa. För att använda andra batterityper behöver man titta på laddanordningarna, och som Seawolf påpekar, solpanelregulatorer och generatorer måste anpassas, inte bara avseende spänning, utan också i beteende.
• Bla att Anders S ger rådet att solcellsregulator och generator måste anpassas. Att en solcell med regulator inte kan ligga och ladda heltid det förstår jag.
Men frågar hur skall då generatorn anpassas?

Jo en sak till, det batteriskyddet jag monterade, Victron BP-65 har en finess, man kan konfigurera vid vilken spänning den ska bryta alla förbrukare.
Det finns ett antal olika spänningar man kan välja. Jag valde 11.8V vilket är ganska lågt.
• Stex har en Victron BP-65 som batteriskydd, ställd på att bryta och skydda batteriet vid 11,8V.

STEX Får du generatorn Jag menar startmotorn att dra och få igång motorn (typ av motor)på så låg spänning som 11,8 Volt.

Stex kanske kan jag/vi få veta mera från dina erfarenheter från säsongen 2017 med Litiumbatterier i segelbåten.

Med vänlig hälsning
Alfp
Senast redigerad av 1 alfp, redigerad totalt 0 gånger.
Alfp

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av HansH » tis 06 feb 2018, 11:35

Angående batterivakt - innan jag byggde om mitt elsystem med separat startbatteri så hade jag en "Battery Brain typ1" som skulle skydda ena batteriet så att motorn alltid gick att starta (efter att det andra batteriet kopplats bort).
Fick bla användning för det då kylen gick sönder varvid kompressorn gick oavbrutet och laddade ur batterierna. Mitt i natten utanför Pater Noster...
Kopplade bort batteriet som inte hade Battery Brain (annars hade det skyddade batteriet försökt ladda det helt tomma vid återställning av den utlösta batterivakten), och sen gick det fint att starta motorn
Följande gäller för Battery BRain:
Utlösningsvärdet på spänning, c:a 12.1V, avser det värde batteriet har EFTER det har brutits bort och hämtat sig en liten stund. Medan urladdningen pågår kan spänningen vara ned mot 11.7 volt, beroende av urladdningsströmmens storlek.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av Anders S » tis 06 feb 2018, 12:50

När det gäller att matcha litiumbatterier till gamla "blygeneratorer" (generator, solcell, batteriladdare är därvid generatorer) verkar det listigaste vara att ha anpassningskretsar på litiumbanken. En sådan lösning skulle då emulera beteendet hos ett blybatteri och på det sättet styra upp laddningskarakteristiken (och, såklart, om den är kompetent utformad) skydda litiumbatteriet, som ju har andra gränsvärden än en blyack för urladdning.
Anders S

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av SteX » tis 06 feb 2018, 14:29

Ang mitt val av att bryta vid 11,8 V: jag har valt att lägga att jag bryter vid ett lågt värde. Skälet är att jag enbart vill skydda cellerna från för låg spänning och inte för att kunna starta motorn. Min BMV-700 har ju redan varnat vid 12,5 V att det bli lågt och sen med en extern summer vid 12,2 V att spänningen är väldigt låg. Om jag är i båten kan jag omöjligt missa dessa varningar och kan därför ladda med motorn. Jag har inte testat att det går att starta med enbart 11,8V. Men jag utgår ifrån att det inte är möjligt.

Allt fungerade mycket bra 2017, i princip så räcker det att köra ut ur hamnen så är cellerna laddade. Vi har som mest plockat ut ca 70 Ah, då måste man självklart köra lite längre. Vår motor (VP MD2020D) har en generator som ger ca 60 A. Initialt när den är kall trycker den in 65A i LiFePO4, laddningen sjunker där den blir varm och efter 30 minuter ger den ca 50 A och från 45 min stabiliseras laddningen till 45 A. Generatorn laddar till 14,35 V har uppnåtts i cellerna. Min solpanel har en Naps MaxPower regulator som laddar till 14,4 V, mao jag har inte ändrat generator, regulator för solpanel eller landströmsladdaren. Det fungerar finfint ändå.

Nu inför säsong 2018 har jag fördubblat min installation med ytterligare 4 celler till totalt 8 st om nu har jag 200 Ah. Mina celler är parvis parallellkopplade så att två celler bildar en "stor cell". Jag har därför 4 st "stora celler" som tillsammans bildar ett batteri istället för två st separata 12V batterier. Med 200 Ah kommer behöver vi inte snåla på elenergi nu kommer vi att klara flera dygn utan laddning.

Mitt svar är att det inte finns behov av att ändra generatorn, inte heller ändra solcellsregulatorn eller landströmsladdaren bara man följer regeln att enbart ladda när man är i båten.
Stefan

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av alfp » tis 06 feb 2018, 14:49

Tack Stex. Jag kommer säkert med fler frågor,såsmåningom.


Projekterar för ett byte i båten. Det börjar bli ont om batterier i Tjeckien. Finns det fler leverantörer?
MVH
Alfp
Alfp

stalek1004
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 06 feb 2018, 16:29

Re: Dags för litiumbatteri?

Inlägg av stalek1004 » tis 06 feb 2018, 22:41

Har beställt 3 st 12 V 200 Ah litiumbatterier av ett företag i Stockholm som importerar för andra ändamål än båtliv ursprungligen. Jag känner företagaren och vet att produkterna fungerar. Det hela blev avsevärt billigare jämfört med de "etablerade" svenska leverantörerna. Om priset kan mäta sig med Tjeckiska vet jag inte.

Du får gärna kontaktuppgifter om du vill Alfp!

Hälsningar,

Staffan L.

Skriv svar