Importera VHF från USA - erfarenheter & råd?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Importera VHF från USA - erfarenheter & råd?

Inlägg av s20 » sön 26 nov 2017, 23:28

Ja då det är helt normala effektlägen för handburen VHF, den korta räckvidden kanske avser användandet som walkie talkie? Alternativet är att vänta in mässorna och handla här, lite dyrare, men med garanti och enklare om det blir problem. Jag köpte min Cobra för 995:- på rea förra vintern/C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Importera VHF från USA - erfarenheter & råd?

Inlägg av Jaramaz » lör 30 dec 2017, 10:17

Inte utan att man drabbas av viss devaju-känsla när man ser de senare inläggen i denna tråd. Här på Sailguide har många trådar behandlat möjligheterna att komma över utrustning till ett lägre pris än vad som finns i traditionella tillbehörsbutiker i Sverige. Det har gällt allt möjligt, som plotters, motorer (både ut- och inombords), kläder, madrasser och inte att förglömma de LF/audio-förstärkare som Magnus och Anders investerade i. De flesta av dessa produkter har varit tillverkade i lågprisländer vilket stundom lett diskussionen till att stämpla dess ursprungsländer som, behäftade med låg kvalitet vilket såklart inte alls är fallet som visades tex när Lewmar flyttade tillverkningen av sina Delta-ankare till Kina vilket medförde en avsevärd kvalitetsökning parat med lägre priser för slutkonsumenten.

De egentliga frågorna är istället kring kvalitet (och då inte i ISO 9001-mening) och för all del de etiska, moraliska och filosofiska aspekterna.

Den apparagrunk dom nu är på tapeten, https://www.geekbuying.com/item/Retevis ... 86113.html , kostar några hundralappar medan en handhållen billig marin VHF kostar från ca 1000:- och uppåt i en svensk båttillbehörsaffär. Är det då värt att betala mer för något som till synes ser likartat ut?
Den länkade apparaten uppges vara walkie-talkie med kapsling av IP 67 klass, men inget sägs om marin användning (som i meningen att ligga i ett fuktigt utrymme, dvs i båten, under en längre tid). Det är nog ingen slump. IP-klassningen är dessutom tillverkarens alldeles egen utsaga, där tillverkaren avhåller sig från att säga något som helst om dess livslängd.
Marin VHF klassas aldrig som Walkie-Talkie, då avsikten är att det skall vara ett redskap för att att nå långt, med god tillförlitlighet. När tillverkaren skriver ut Walkie-Talkie skall detta tas på allvar - räckvidden är sannolikt ytterst begränsad.

I inläggen ovan har uteffekten betonats. Uteffekt kostar, både i tillverkningskostnad (TK, mest i form av Bill Of Materials, BOM) och i batterilivslängd. Därför är det troligt att tillverkaren valt att hålla uteffekten nere, även under de nivåer som anges (vem skulle kolla? och vad skulle konsekvenserna bli om någon gjorde det? ). I sig är det inte sååå allvarligt - de mobiltelefoner vi använder idag har uteffekter < 1 W på frekvensband 700 MHz -- 3.5 GHz (räckvidden halveras ungefär för varje dubblering av frekvensen).

Räckvidden beror också på slutstegets linearitet, det är i viss mån en viktigare faktor än uteffekten. Tillverkaren anger inget om detta, säger inget om att apparaten uppfyller kraven för marin VHF - vilket den då sannolikt inte gör; linearitet kostar. Bristande linearitet har flera negativa konsekvenser, för den vanligen användaren främst i begränsad räckvidd och att radioeffekt strålar ut på andra band vilket stör annan utrustning både nära och längre bort. Det kan vara både radiobaserad utrustning (FM-radio, WiFi, AIS, Bluetooth, fjärrkontroller) och också ledningsbaserad utrustning (NMEA / NMEA 2K, navigationsinstrument, kompass, ...). Återigen, tillverkarens benämning om Walkie-Talkie ger viss hint!

De senaste decennierna har fake electronics blivit ett allt större hot. Fake electronics kan vara allehanda olika saker, alltfrån sekunda halvledare, dåligt gjorda kretskort till hela apparater som kan se bra ut på bild men som kanske inte alls fungerar eller som har ytterst kort livslängd. Det finns hur mycket som helst att läsa om detta på nätet. Okända märken som marknadsförs av okända försäljare med ytterst begränsade garantier är såklart utmärkta förhållanden för just låg kvalitet i bred mening.

Att köpa en no-name produkt från Långtbortistan är att köpa sig bekymmer. Varför är det så lockande att ha skräp på sin segelbåt?

//J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Importera VHF från USA - erfarenheter & råd?

Inlägg av Anders S » fre 02 feb 2018, 10:45

Jaramaz skrev:Att köpa en no-name produkt från Långtbortistan är att köpa sig bekymmer. Varför är det så lockande att ha skräp på sin segelbåt?

//J
Mitt svar (jag är ju, som bekant, elitfyndare på Ebay och helt orädd) är ju att "det är kul att göra fynd".

Däremot, (litet mindre sorglöst), bör man ju då det gäller båten, bilen, huset, sin fallskärmshobby och barnens sportutrustning fråga sig: Kan det bli alldeles illa och fel om de "fynd" man gjort inte fungerar?

I båten får man då fundera på sådant som flytvästar och VHF-apparater (och en hel del annat, till exempel skrovgenomföringar, anoder och sk "rostfria" kinabeslag i riggen) medan man kan (saklöst!) poppa loss med en 12V lågpris Class-D-klon från lägsta-pris-hyllan kopplad till billiga högtalare och MP3-filer från telefonen - helt utan andra risker än att grannarna i hamnen klagar.

Så mitt råd (vad det nu kan vara värt): Var en vaken, prisjämförande konsument och handla viktiga saker från etablerade säljare och av erkända fabrikat. "Fiffiga lågprisgrejor" (jag köpte i nyssens en 6-pack små gasfjädrar, att sätta på några svårhållna luckor för en spottstyver - här tål jag ett felköp) är en annan sak.
Anders S

Windsurfer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 28 mar 2018, 17:49
Ort: Stockholm

Re: Importera VHF från USA - erfarenheter & råd?

Inlägg av Windsurfer » sön 27 maj 2018, 18:57

När allt går år helvete, det blåser som satan och man behöver hjälp måste det kännas bra att ha sparat 900 spänn på Vhf:en iallafall Då :D

Skriv svar