Burka h-båt?
Burka h-båt?
Hej, varför bör man burka en h-båt? Den borde väll må bra av den extra vattenlinjen på kryss/halvvind? Eller är det för att få upp storseglet och öka ytan mot vinden?
Re: Burka h-båt?
I hårdare vind när du ha bra lut i båten ja. Då får du mer kraft framåt. I lätt vin när du knappt har någon lutning sätter du dig i lä i stället för att luta båten åt andra hållet för att få längta vatten linje och få seglen att stå bättre
Re: Burka h-båt?
När båten lutar (för mycket) så ger inte kölen tillräckligt med "lyft" för att kunna hålla höjden utan det resulterar i ökad avdrift (båten kanar i sidled).
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Burka h-båt?
I princip alla segelbåtar mår bra av att seglas så upprätt som möjligt.
Re: Burka h-båt?
I mycket lätt vind är det svårt att få form på seglen och då underlättar det att få lut åt lä.
Re: Burka h-båt?
Att luta ner båten i lä i lättvind vet man ju om. Att höjdtagningen blir bättre var det jag hadde missat här!
Re: Burka h-båt?
http://www.searchmagazine.se/articles/view/90Henkess skrev:Att luta ner båten i lä i lättvind vet man ju om. Att höjdtagningen blir bättre var det jag hadde missat här!
Lite teori o förklaringar om hur en köl funkar och sambandet mellan krängning och avdrift.
Re: Burka h-båt?
De goda faktorerna med en upprätt båt är att...
Skrovets symmetri bibehålls (det är nästan alltid "bra")
Köl och roder får maximal effektivitet
Segelplanet får maximal effektivitet (visar max yta mot vinden)
Segelplanets framdrivande kraft centreras i båten, och kräver minsta roderkorrigering (som bromsar)
Alltså, allt kött ut på kanten och justera hängremmarna.
Den lilla krängning mot lä som hjälper seglen att "falla ut" till rätt form är bara aktuell i riktigt svaga vindar, men då handlar det bara om några få graders lutning. Då byter man en aning sämre utbyte av köl och segelyta mot den mycket större vinsten med rätt form på seglet och därmed god strömning.
I normalfallet klarar man sällan av att hålla båten helt upprätt då det blåser, även med besättning på maxvikt. När det gäller H-båten finns det goda trimanvisningar (om man har kuranta segel) och tillsammans med akterstaget och därmed mastböjen kan man ta en del kraft ur seglet när gastarna (och skepparen) inte klarar att hänga ner båten.
Skrovets symmetri bibehålls (det är nästan alltid "bra")
Köl och roder får maximal effektivitet
Segelplanet får maximal effektivitet (visar max yta mot vinden)
Segelplanets framdrivande kraft centreras i båten, och kräver minsta roderkorrigering (som bromsar)
Alltså, allt kött ut på kanten och justera hängremmarna.
Den lilla krängning mot lä som hjälper seglen att "falla ut" till rätt form är bara aktuell i riktigt svaga vindar, men då handlar det bara om några få graders lutning. Då byter man en aning sämre utbyte av köl och segelyta mot den mycket större vinsten med rätt form på seglet och därmed god strömning.
I normalfallet klarar man sällan av att hålla båten helt upprätt då det blåser, även med besättning på maxvikt. När det gäller H-båten finns det goda trimanvisningar (om man har kuranta segel) och tillsammans med akterstaget och därmed mastböjen kan man ta en del kraft ur seglet när gastarna (och skepparen) inte klarar att hänga ner båten.
Anders S