Båt transport

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Båt transport

Inlägg av Federico » mån 29 jan 2018, 11:38

Hej,
jag köpte en ny båt i Stockholm i höstas och ska flytta den till Göteborg/Marstrand.
För olika anledningar kan jag inte segla hela vägen och därför måste båten transporteras.

Har ni någon transportör som ni skulle rekommendera?
Hur går det till? Behöver man fixa något med hamnen eller brukar transportören ha möjligheten att lyfta båten själv? Brukar man vara med vid båtens lastning? Åker man med lastbilen?
Brukar det löna sig att förbereda båten för sjösättningen innan transporten eller är det bättre att transportera den, ställa den på landet, förbereda och sen sjösätta?

Jag skulle gärna höra era erfarenheter.
Tack
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Båt transport

Inlägg av HansH » mån 29 jan 2018, 13:22

Hur stor båten är båten?
Det styr ju logistiken och inte minst kostnaden.
Större (breda) båtar kräver tex följebil med allt vad det innebär.
Bred transport:
261 cm - 310 cm utmärkning
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil

Jag har inte låtit transporterat båt inom Sverige men väl från Frankrike till Sverige.
När det gäller om transportören kan lyfta så är det också beroende på storlek/vikt på båten.
Djupgående är också viktigt då det kan krävas specialbil/trailer om båten har en djupgående köl.

Har kompisar som hyrde in leveransbesättning för hemseglingen Kiel-Göteborg, vilket blev enklare och billigare än att masta av o lyfta båten för en landtransport.

I mitt fall så lastades båten av säljaren på transportörens specialbyggda semitrailer.
Djup köl gjorde att det krävdes speciell segelbåtstrailer där kölen kan sticka ner mellan rambalkarna (för att transporten skall komma under viadukter och broar). Vid framkomst till min hemmahamn så fick GREFAB lyfta av den från trailern.
Bredd som översteg 3.10 krävde egentligen följebil, men här gjorde nog transportören en liten fuling då båten är 3.23 och därmed 13cm för bred.
Kördes dock bara en kort sträcka i Sverige (10km) - från färjehamnen till min hemmahamn.

Gäller det båten på din profilbild...?
I så fall kostar nog tyvärr en lastbilstransport oproportionerligt mycket i förhållande till båtens värde.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Båt transport

Inlägg av Federico » mån 29 jan 2018, 13:45

HansH skrev:Hur stor båten är båten?
Det styr ju logistiken och inte minst kostnaden.
Större (breda) båtar kräver tex följebil med allt vad det innebär.
Bred transport:
261 cm - 310 cm utmärkning
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil

Jag har inte låtit transporterat båt inom Sverige men väl från Frankrike till Sverige.
När det gäller om transportören kan lyfta så är det också beroende på storlek/vikt på båten.
Djupgående är också viktigt då det kan krävas specialbil/trailer om båten har en djupgående köl.

Har kompisar som hyrde in leveransbesättning för hemseglingen Kiel-Göteborg, vilket blev enklare och billigare än att masta av o lyfta båten för en landtransport.

I mitt fall så lastades båten av säljaren på transportörens specialbyggda semitrailer.
Djup köl gjorde att det krävdes speciell segelbåtstrailer där kölen kan sticka ner mellan rambalkarna (för att transporten skall komma under viadukter och broar). Vid framkomst till min hemmahamn så fick GREFAB lyfta av den från trailern.
Bredd som översteg 3.10 krävde egentligen följebil, men här gjorde nog transportören en liten fuling då båten är 3.23 och därmed 13cm för bred.
Kördes dock bara en kort sträcka i Sverige (10km) - från färjehamnen till min hemmahamn.

Gäller det båten på din profilbild...?
I så fall kostar nog tyvärr en lastbilstransport oproportionerligt mycket i förhållande till båtens värde.

Hej tack för svaret!
Det är inte båten i bilden - den har jag sålt. Båten är en Sun Fast 32i, så 10mt X 2mt köl X 4.5ton

Att hyra en besättning hade jag funderat på, men båten står i Sätra hamn, nära Stockholm men på Mälaren, vilket betyder en del slussar för att komma ut och segla runt. Göta kanalen är ju ett alternativt, men kanalens kostnad + besättningen blir nog högre än en transport på väg.
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Båt transport

Inlägg av Lasse L » mån 29 jan 2018, 14:39

Lyft & Specialtransport Göteborg AB
Transporterade min båt
Kontakta dom och försök att få en "returtransport"
Bilagor
adagiohem.jpg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Båt transport

Inlägg av HansH » mån 29 jan 2018, 15:44

Sun Fast 32i är 3,3m bred = krav på följebil och därigenom dyrare.
Om man Googlar lite så hittar man ganska snabbt uppgifter på allt mellan 10 och 30 tusen för en transport på nedbyggd trailer (krävs pga båtens höjd).
Om du inte hittar en "returtransport" så får man betala för båda vägarna oavsett last på bilen eller inte.
Såg prisuppgifter på 150kr/mil så 15.000 är nog en vettig uppskattning - det priset verkade dock vara utan följebil.
Pris för följebil inkl förare hittade jag ett exempel på för 625kr/h - räknar man med 80km/h (tveksamt om de kan hålla så hög medelfart) så skulle tor Sth/GBG kosta ca 8000kr för bara följebilen.
Sen lär du åka på en tilläggsförsäkring då båtens försäkring oftast inte täcker landsvägstransporter.
Beroende på var båten står så tillkommer ev andra kostnader - finns kran eller måste en mobilkran hyras in?
Jag skulle gissa på att total kostnad hamnar på 25-30.000
Total kostnad för transport på lastbilstrailer (på RoRo-färja) av vår båt från Frankrike kostade drygt 60.000 - för 12 år sedan, så priset har säkert stigit.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Båt transport

Inlägg av marede » mån 29 jan 2018, 16:16

Jag fick pris på transport från Göteborg till Ostkusten (Västervik/Kalmar) för en 34 fot segelbåt för fyra år sen. Det skulle kosta ca 15.000 kr, plus returkostnad ifall de inte lyckades hitta någon som skulle åt andra hållet. Oklart vad som ingick i den kostnaden. För mig blev det billigare att få den transportseglad så jag grävde inte vidare i eventuella tillägg.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Båt transport

Inlägg av Federico » mån 29 jan 2018, 16:35

marede skrev:Jag fick pris på transport från Göteborg till Ostkusten (Västervik/Kalmar) för en 34 fot segelbåt för fyra år sen. Det skulle kosta ca 15.000 kr, plus returkostnad ifall de inte lyckades hitta någon som skulle åt andra hållet. Oklart vad som ingick i den kostnaden. För mig blev det billigare att få den transportseglad så jag grävde inte vidare i eventuella tillägg.
Hej,
vilket bolag transportseglade båten?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Båt transport

Inlägg av marede » mån 29 jan 2018, 17:00

Jag fick det genom den båtmäklare som förmedlade båtköpet - Båtagent.
//Martin
Najad 34 HR -77

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Båt transport

Inlägg av Göran A » mån 29 jan 2018, 20:31

Hej!
Transporterade en Albin 78 från en marina strax norr om Stockholm. Marinan lyfte båten på lastbilen, kostnad kring en tusenlapp.
Själva transporten till Tjörn gick på 15.000:- och den lossades också på en marina.
Gjorde prisförfrågningar på flera ställen och åkaren fick själv bestämma tid, men alla hamnade kring 15.000:-
Båten hämtades kring lunchtid en dag och var framme och lossad tidigt på morgonen dagen därpå.
Själva transporten borde inte vara dyrare för en större båt, om nu inte bredden påverkar krav på följebil.

/Göran A

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Båt transport

Inlägg av Spider » mån 29 jan 2018, 23:10

Jag har transporterat tre båtar genom åren. En murena Oskarshamn-Stockholm, en Guyline 95 Göteborgstrakten-Stockholm och nu senast en Windex 92 Varberg-Stockholm. Alla kördes av Tom Edling som skötte allt förutom att vi var med vid sjösättning vid ankomsten. Resten fixade han med säljaren. Tom är inte purung längre så jag är lite osäker hur aktiv han är men som gammal seglare så är han väl medveten om att ta hand om båten på rätt sätt. Ser nu att hemsidan är igång så då borde han köra fortfarande.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Båt transport

Inlägg av Federico » tis 30 jan 2018, 08:25

Göran A skrev:Hej!
Gjorde prisförfrågningar på flera ställen och åkaren fick själv bestämma tid, men alla hamnade kring 15.000:-
Jag har fått samma pris från de flesta bolag. Det verkar fortfarande vara priset man skall förväntar sig, förutsatt att man kan arrangera returfrakten.
Spider skrev:Alla kördes av Tom Edling som skötte allt förutom att vi var med vid sjösättning vid ankomsten.
Jag kommer att kontakta Tom. Lyfter han båten också? Säljarens marina har ingen kran, dem verkar hyra en kran en vecka på våren och det är ganska sent.
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Båt transport

Inlägg av Federico » tis 30 jan 2018, 14:22

Varvet verkar inte ha möjlighet att lasta på en lastbil, bara att flytta båten till kajen och sjösätta.
Nu letar jag efter antingen ett bolag som har möjligheten att lyfta med egen kran (4.5 ton) eller något bolag som hyr ut sådana kranar.
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Båt transport

Inlägg av Spider » tis 30 jan 2018, 14:42

Tom lyfter båten.

Skriv svar