Långfärdsbåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Långfärdsbåt

Inlägg av Astaced » sön 31 dec 2017, 22:12

Hallå fler båt frågor från mig nu =D.

Så frågan är en båt som fungerar helt okej för längrefärder men utomskärs men gärna inomskärs(göteborgs området)

Helst en båt runt 27-32 fot

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Nils_D » mån 01 jan 2018, 13:39

Liksom dina tidigare frågor är denna tyvärr lite för oprecis för att man skall kunna ge användbara specifika svar. "Långfärd" kan betyda väldigt olika saker, där olika båttyper är att föredra i de lika fallen. Menar du med långfärd längre seglingar över öppet hav där man seglar flera dagar i sträck utan att gå i hamn, eller menar du en segling i skärgård och nära kust, där man visserligen är ute i flera veckor, men förtöjer för natten i naturman eller gästhamn varje kväll? Eller något annat? En annan fråga är hur stor besättning, och hur segelkunnig den är. Och sedan är förstås de ekonomiska ramarna viktiga; det är ju ingen poäng att bli rekommenderad en båttyp som ligger långt bortom de ekonomiska möjligheterna. Eller uttryckt mer koncentrerat: Vilken slags långsegling, hur många seglar och vad kan de, och vad får den kosta?

Eftersom du ger ett storleksintervall (som i och för sig är rätt stort) så är mitt förslag att du går igenom båtar i denna storlek i Sailguides båtbeskrivningar. Länken http://www.sailguide.com/boats tar dig direkt till en sida där du kan sätta olika parametrar, som t.ex. skrovlängd, för att få se bara de som är intressanta för dig. Ett alternativ är att låna eller köpa Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test, där du också får en god överblick över båtar i storlekar som är intressanta för dig.

Om du sedan återkommer med en fråga där du dels är mer precis om vilken slags segling du tänker dig, och sedan frågar vad forumets medlemmar tycker om några olika båttyper du tror kan passa dig, så är jag säker på att du kommer att få svar som hjälper dig på vägen till ett köp du blir nöjd med. Lycka till med letandet!

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Astaced » mån 01 jan 2018, 17:19

Nils_D skrev:Liksom dina tidigare frågor är denna tyvärr lite för oprecis för att man skall kunna ge användbara specifika svar. "Långfärd" kan betyda väldigt olika saker, där olika båttyper är att föredra i de lika fallen. Menar du med långfärd längre seglingar över öppet hav där man seglar flera dagar i sträck utan att gå i hamn, eller menar du en segling i skärgård och nära kust, där man visserligen är ute i flera veckor, men förtöjer för natten i naturman eller gästhamn varje kväll? Eller något annat? En annan fråga är hur stor besättning, och hur segelkunnig den är. Och sedan är förstås de ekonomiska ramarna viktiga; det är ju ingen poäng att bli rekommenderad en båttyp som ligger långt bortom de ekonomiska möjligheterna. Eller uttryckt mer koncentrerat: Vilken slags långsegling, hur många seglar och vad kan de, och vad får den kosta?

Eftersom du ger ett storleksintervall (som i och för sig är rätt stort) så är mitt förslag att du går igenom båtar i denna storlek i Sailguides båtbeskrivningar. Länken http://www.sailguide.com/boats tar dig direkt till en sida där du kan sätta olika parametrar, som t.ex. skrovlängd, för att få se bara de som är intressanta för dig. Ett alternativ är att låna eller köpa Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test, där du också får en god överblick över båtar i storlekar som är intressanta för dig.

Om du sedan återkommer med en fråga där du dels är mer precis om vilken slags segling du tänker dig, och sedan frågar vad forumets medlemmar tycker om några olika båttyper du tror kan passa dig, så är jag säker på att du kommer att få svar som hjälper dig på vägen till ett köp du blir nöjd med. Lycka till med letandet!
Jag ska försöka vara mer specifik =)

I det här fallet när jag syftar på Långfärd menar jag längre seglingar på öppet hav. Besättning kommer nog att vara 1-2 personer. Ekonomiska ramar kanske runt 20 - 30 tusen kronor. Detta är en ganska flexibel siffra.

Anledningen till att jag delvis var lite oklar i min frågeställning är att jag vill få en bred bild som möjligt och mer skapa en lista att gå efter vid senare på läsning om det.

Gott nytt år!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av HansH » mån 01 jan 2018, 20:58

Med en såpass liten budget så kan det bli svårt att hitta en båt som lämpar sig för längre seglingar utomskärs.Inte minst för att att om seglatsen skall vara tillräckligt säker, krävs att båtens skick och utrustning håller en viss nivå.
Man klarar sig långt med bra sjömannaskap, men grejerna måste hålla för lite tuffare förhållanden. Och utrustning till båtar är oftast inte gratis.
Bara säkerhetsutrustningen för långfärdssegling kostar lätt vad hela din båtbudget ligger på.

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Astaced » mån 01 jan 2018, 21:07

HansH skrev:Med en såpass liten budget så kan det bli svårt att hitta en båt som lämpar sig för längre seglingar utomskärs.Inte minst för att att om seglatsen skall vara tillräckligt säker, krävs att båtens skick och utrustning håller en viss nivå.
Man klarar sig långt med bra sjömannaskap, men grejerna måste hålla för lite tuffare förhållanden. Och utrustning till båtar är oftast inte gratis.
Bara säkerhetsutrustningen för långfärdssegling kostar lätt vad hela din båtbudget ligger på.
Det här är bara för båten inte någon utrustning =)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Peter_K » mån 01 jan 2018, 22:17

Misil 24.
Börja kika där, sedan får du fundera om den är tillräcklig för det du skall ha den till.

Vad är ”längre seglingar utomskärs”..?
Skall du segla till Åland, till England, korsa Atlanten..?
Senast redigerad av 1 Peter_K, redigerad totalt 0 gånger.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av HansH » tis 02 jan 2018, 09:06

Astaced skrev: Det här är bara för båten inte någon utrustning =)
Om du verkligen vill segla och inte bara meka så räcker nog inte 20.000 speciellt långt.
För kustnära segling däremot kan du säkert hitta något som med en hel del arbete går att använda.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av omega » tis 02 jan 2018, 16:30

Skulle se mig om efter en Comfort 30 ,ballad eller scampi,dessa båtar är ok seglare och rejält byggda,man begär ofta lite mer för dem än din budget ,men de är nog hemskt svårsålda nu förtiden,men töj budgeten lite ,för behaglig utomskärs segling så behöver man upp lite i tyngd o storlek

//Johan

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Tomas E » sön 07 jan 2018, 19:14

Håller med Peter K om att Misil II är ett bra val givet din budget. Den finns i två versioner och du ska köpa den senare med hjärtstocken som sticker upp alldeles akter om sittbrunnen (istället för i sittbrunnen). Som andra har skrivit behöver du hyfsat pålitlig utrustning. Gå igenom riggen och byt ut slitna delar. Låt en segelmakare bedöma om seglen håller.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av nilsnobbing » mån 08 jan 2018, 21:54

Westerly Cirrus? Leisure 22/23? Hurley 22? Amigo 23?

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av s20 » tor 11 jan 2018, 20:58

Hej, du skriver 27-32 fot, men det är nog (precis som fler föreslår) bra att gå ner något i storlek, IF-båtar är väldigt trygga båtar, seglar fantastiskt nr det blåser i lite mer. Maxi 77 är inte fel, men lite obekväm på öppna vatten, men tål en hel del. Just nu är det "stiltje" på Blocket, men det är bra att söka av vad som finns då och då. Bara att välja prisspann och sedan titta vilka storlekar det finns som är av intresse. Gamla segelbåtar är löjligt billiga, men behöver upprustning i form av segel, mm. Det är där det drar iväg ekonomiskt./C
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Nils_D » fre 12 jan 2018, 13:02

Astaced skrev: Det här är bara för båten inte någon utrustning =)
Det finns många exempel på lyckade långseglingar med båtar som IF, Vega och liknande. Men ingen som jag läst om har stuckit iväg med en sådan båt utan modifieringar jämfört med den "standardmodell" som fungerar fint i våra skärgårdar och kustnära vatten. Inte sällan är dessa modifieringar ganska omfattande, liksom inköpen av utrustning. Ett bra exempel, som trådskaparen rekommenderas att ta del av, är ombyggnaden av Vegan Maja, som Grahn och Yrvind seglade över Atlanten med, och Grahn sedan soloseglade tillbaka. Finns beskrivet i boken "Den unge, den gamle, och havet".

Vid alla båtköp av begagnade båtar är priset för enbart båten när man köper den rätt ointressant. Det intressanta är vilket priset är för båten när den är i det skick och med den utrustning man önskar för den användning man avser. Utan kännedom om totalbudgeten är det omöjligt att ge ett meningsfullt svar.

Just Vegan Maja är ett bra exempel. Den är nu till salu på Blocket där säljaren begär 40 000. Då har den fått en ny inombordare också. Och har kvar det nya rodret, förstärkningarna, modifierade fönsterventiler, epirb, livflotte, radarvarnare m.m. Visst kan man få en Vega idag för betydligt mindre pengar. Men att köpa en sådan billigare Vega och sedan få upp den i samma skick kommer antagligen att kosta betydligt mer. Så varför bara specificera ett pris för själva båten?
Senast redigerad av 1 Nils_D, redigerad totalt 0 gånger.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Långfärdsbåt

Inlägg av Spider » fre 12 jan 2018, 13:07

Jag skulle välja en Engelsk båt. Helst Cutlass 27. Vi började vårt seglarliv i en sådan 1969. Sanslöst vacker och galet välbyggd. Trög i lätt vind men riktigt trygg på havet när det verkligen brallar i. Det fanns några till salu i höstas men den är inte jättevanlig.

Skriv svar