Målning drev

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Valdor
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 aug 2017, 21:56

Målning drev

Inlägg av Valdor » mån 08 jan 2018, 20:15

Jag ska måla propellernav och drev, där aluminiumet bitvis är synligt efter slipning. Jag gick till den lokala skeppshandeln, som plockade samman lämplig färg åt mig - Hempel Light Primer, VC Prop-o-Drev Primer och Trilux Propeller. Ska det verkligen vara primer på primer?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Målning drev

Inlägg av HansH » tis 09 jan 2018, 08:21

Light Primern är för att skydda drevets aluminium - man får INTE lägga kopparhaltig bottenfärg direkt på aluminium.
Prop-o-drev primern är jag inte helt säker på varför den behövs.
Men epoxi (Light Primern) kan vara lite trixig att få färg att fästa på. Antingen måste man måla innan den härdat, dvs nästan vått-i-vått eller så är det slipa o tvätta med sötvatten som gäller innan Triluxen läggs på.
I samband med att jag bytte bälg o packade om mitt drev så gjorde jag just den här manövern med att epoximåla och sedan måla med giftfärg.
OBS - Epoxin måste läggas på i flera lager för att bli fullt täckande.
Sedan har jag målat med "vanlig" Trilux Hard Antifouling som är lämplig för bla aluminium.
En burk räcker till många års målning av drevet och kostar därigenom en bråkdel av prop-o-drev sprayer speciellt för propeller.

Valdor
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 aug 2017, 21:56

Re: Målning drev

Inlägg av Valdor » tis 09 jan 2018, 19:12

Det är just Prop-o-Drev primern som jag är lite konfunderad över. Affärsbiträdet menade att jag skulle lägga den mellan Light Primern och Triluxen...och jag funderade inte mer över det, just då. I efterhand förstår jag inte riktigt varför jag ska lägga en primer på en primer. Jag tror att jag hoppar över den och följer ditt förslag istället.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Målning drev

Inlägg av thomask » ons 10 jan 2018, 12:38

Har liknande, Dvs en fasligt massa epoxilager med prop-o-drev när sista lagret epoxi var blött. Blev skifint (!) problemet jag har är bara det att prop-o-drev färgen INTE håller hela sommar, trots väldigt många lager. Det mesta av drevfärgen var slut när båten kom upp. Vilket resulterar i tulpanodling i kylvattenintaget. Det var nog inte mycket kylvatten som kom in där.

Finns det någon bättre drevfärg som INTE är kopparbaserad?

/ Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Målning drev

Inlägg av HansH » ons 10 jan 2018, 13:00

Problemet med Prop-o-drev färg är att när den sprayas på så blir det iofs jämnt o fint men ett väldigt tunt lager = giftet räcker inte en hel säsong.
Om du gör som jag beskriver ovan - använd "vanlig" Trilix Hard Antifouling. Den är gjord för att funka med aluminium OCH är dessutom ganska bra på att hålla undan tulpaner o annan påväxt. Om man rollar den med mohair-roller så blir det både slätt o fint och tillräckligt tjockt lager för att hålla tulpanerna borta.
Det enda problemet och det är oavsett färg är att de flesta tulpanerna och blåmusslorna gärna växer inne i drevet.
Går iofs att lösa mha en tunn metallstav som man kan föra in i avrinningshålet o rensa insidan av drevet hjälpligt.
Till nästa säsong våtslipar man lite innan ny färg för att inte bygga tjocka lager - precis som väl alla gör på skrovet ;)

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Målning drev

Inlägg av thomask » ons 10 jan 2018, 21:19

Tack Hans, Då ska jag sluta med sprayfärgen, och rulla det andra du skrev. Så riskerar man inte upphettad maskin :)

/ Thomas

Skriv svar