Pentrypump

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
HansH
Diamantmedlem

Re: Pentrypump

Inlägg av HansH » fre 03 mar 2017, 10:51

För att återgå till frågan runt flödet så verkar båttillverkaren (Beneteau) blanda o ge.
I en exakt likadan, fast tre år nyare båt sitter det också en Flojet - men denna gång med 12,5 LPM...
Så vilken pump och därigenom flöde verkar högst slumpmässigt valt.

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » ons 25 okt 2017, 16:31

Väcker liv i denna tråd igen,

Jag har inget sjövatten i pentryt och vill ha det för grovskölj av disk etc, för att spara färskvatten,

Det finns redan ett sjövattenintag till toa, som jag kan grena ut.
tyvärr är det dåligt med plats för en konventionell fotpump. så jag är inne på någon typ av elpump

- kan pumpen sitta ovan vattenlinjen? känns tryggare, men blir det problem att suga upp?
- behöver jag trycktank? ör det bara för att slippa höra punpen just när jag spolar ?
- förslag på installation mottages tacksamt
-- pump fabrikat /modell
-- filter ?
-- trycktank ?
--kran ?
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 26 okt 2017, 07:05

Enkla svaret är JA på alla dina frågor :)
Men jag skall försöka svara individuellt på dina frågor - OBS, det är vad JAG tycker.
Finns nog lika många åsikter om detta som det finns båtägare...
- Pumpen bör enligt mig sitta över vattenlinjen - beroende på pump så klarar den av att suga olika högt över vattenlinjen.
- Trycktank är "good to have" men inget måste. Som du skriver mest för att undvika att pumpen går igång för minsta lilla vattenmängd.
- Fabrikat/modell är helt enligt tycke, smak och plånbok
- Filter säger jag tveklöst JA till. Rensade mina härom dagen. Mycke skit som fastnat!
- Kran kan du köpa dyrt i båttillbehörsaffären eller billigt (och som det verkar bättre kvalitet) på IKEA.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 26 okt 2017, 19:36

Förlåt om jag kapar lite nu men vill bara chansa. På vår Floline pump i pentryt gick det ena plastclipset sönder. Ni vet det man skjuter i sidled för att låsa fast anslutningarna. Hopplöst att hitta en ny för mig hittills. Trist att köpa ny pump pga en liten plastpryl. Kan någon av er ha en ide på lösning?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 27 okt 2017, 07:43

Det hände mej med.
Tog en lagom tjock rostfri tråd och klämde ner.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 okt 2017, 07:55

delta160 skrev:Väcker liv i denna tråd igen,

Jag har inget sjövatten i pentryt och vill ha det för grovskölj av disk etc, för att spara färskvatten,

Det finns redan ett sjövattenintag till toa, som jag kan grena ut.
tyvärr är det dåligt med plats för en konventionell fotpump. så jag är inne på någon typ av elpump

- kan pumpen sitta ovan vattenlinjen? känns tryggare, men blir det problem att suga upp?
- behöver jag trycktank? ör det bara för att slippa höra punpen just när jag spolar ?
- förslag på installation mottages tacksamt
-- pump fabrikat /modell
-- filter ?
-- trycktank ?
--kran ?
Det där är knepiga grejor. Tryckpumpar klarar vanligen att suga rätt bra (min färskvattenpump lyfter ur tanken ca 8 cm eller så) så sätt så högt du kan. Tänk sedan på att båten lutar, och har du otur är pumpen kanske inte ovan vattenlinjen då båten lutar ordentligt. Om Murphy samtigt är med ombord KAN det ju tänkas att du kan väcka en hävert till liv. Jag hade betraktat en sådan spolpump med anslutning som lika känslig som spolledningen till toa, dvs den skall stängas mellan gångerna, av samma skäl.

Så försök hitta en plats för intaget som kan stängas enkelt. Lagen om kommunicerande kärl gäller, så sitter pumpen en liten bit bort kan det fungera ändå. Men är det enkelt och smidigt att stänga ventilen är det en stor fördel.
Anders S

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Inlägg av saxofon » ons 06 dec 2017, 11:39

@spider: har hänt mig med. Besökte gamla vanliga marinbutiken (i mitt fall Erlandssons brygga i Solna) och 7 minuter senare lycklig ägare av två st ersättnings "clips" (de där röda som låser kopplingen). Tror det kostade mig några 23 kronor eller så, kändes överkomligt :-)

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 12 dec 2017, 13:56

@saxofon. Oj, det låter ju kanonbra. Sökte i deras katalog men hittade inget och tänkte "skit också för billigt för dom". Får åka dit och fråga. Fick du känslan att det var normalt lagerhållna eller fixade dom special åt dig?

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 12 dec 2017, 15:01

Åkte dit och frågade. 29:- och fanns på hyllan. Fantastiskt vad forum funkar bra när användarna är lite aktiva. Stort tack till saxofon

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » ons 13 dec 2017, 19:46

Dessa finns på Biltemas för 99kr en hel påse om 50 st, har för mig att det fanns en mindre förpackning oxå.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... rge/866012
Blev av med ordinarie klips vid ombyggnation, satte dit biltemaclipsen för två år sedan och kopplingen har inte lossnat.

Skriv svar