Uppkopplad...?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Uppkopplad...?

Inlägg av T » tor 16 nov 2017, 21:43

Eller bortkopplad eller nerkopplad eller bara avkopplad...?
Jag har haft mobilt bredband från Bredbandsbolaget men nu slutar man med den tjänsten så jag måste ha nått nytt. Den mobila delen i mitt gamla har skötts av Telenor och det har väl funkat hyfsat ok i skärgården (det finns dock ställen där ingenting funkar).
Jag har fått ett rätt dyrt och dåligt förslag från Telenor på 249 kr/mån för 40 GB surf. Jämfört med 99 kr för det gamla som var på 20 GB men dessutom hade mail och möjlighet till SMS/MMS. Jag gör inte av med ens 20 GB, har knappast varit över 10...
Vad har ni för abonnemang i båten? Datamängd? Pris? Täckning? Kundservice, inte minst? Funkar det i båten vid land eller är det bergets högsta topp som gäller?
Osv... Är det nån som har lite rekommendationer eller iaf synpunkter?

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av Peter_K » fre 17 nov 2017, 07:02

Antar att du haft ett separat mobilabonnemang och ett för mobilt bredband. Varför inte biffa upp surfen på mobilen och antingen skaffa ”tvillingkort” till routern, eller helt enkelt använda mobilen som router genom ”internetdelning”?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av Miwa » fre 17 nov 2017, 08:07

Jag använder Telia till både datorn och mobilen.
Bägge har separata abonnemang och till datorn har jag ett USB modem.
Än så länge har det funkat fint i skärgården.
Att titta på film nere i ruffen eller följa vädret på SMHI går utmärkt.
Kostnaden för dessa abonnemang är 570:- per månad, men det är en lyx jag unnar mig.

/Miwa

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av HansH » fre 17 nov 2017, 08:22

Vi kör internetdelning på telefonerna. Funkar bra förutom i yttersta havsbandet (läs Väderöarna).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av Anders S » fre 17 nov 2017, 10:35

T skrev:Eller bortkopplad eller nerkopplad eller bara avkopplad...?
Jag har haft mobilt bredband från Bredbandsbolaget men nu slutar man med den tjänsten så jag måste ha nått nytt. Den mobila delen i mitt gamla har skötts av Telenor och det har väl funkat hyfsat ok i skärgården (det finns dock ställen där ingenting funkar).
Jag har fått ett rätt dyrt och dåligt förslag från Telenor på 249 kr/mån för 40 GB surf. Jämfört med 99 kr för det gamla som var på 20 GB men dessutom hade mail och möjlighet till SMS/MMS. Jag gör inte av med ens 20 GB, har knappast varit över 10...
Vad har ni för abonnemang i båten? Datamängd? Pris? Täckning? Kundservice, inte minst? Funkar det i båten vid land eller är det bergets högsta topp som gäller?
Osv... Är det nån som har lite rekommendationer eller iaf synpunkter?

:o
/T
Med den låga nivån på datatrafiken kan man väl välja enkla lösningar?

Vi har billigaste sketabonnemanget från Hallon (dvs, Tre) och det fungerar rätt bra. Till sjöss och i utskärgårdarna är ju (bristen på) räckvidd besvärande. Skillnaden mellan en seriös router med antenner som en furvuxen harkrank och en nyare mobil betyder mindre än täckningskartan från leverantören (Tre har sina brister, andra leverantörer kan vara bättre).

Min lösning för att datakommunicera i båten är att sätta mobilen i routerläge, strömförsörjd och inkopplad via USB. SMS är då löst, mail via jobbet eller (privat) via Gmail.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av Jaramaz » fre 17 nov 2017, 12:35

Du bör tänka över / bestämma dig för tre huvudkrav:
1) Tjänster / kombo-abb / xx
2) täckning
3) datamängd (och ev hastighet)

Efter detta är det bara att handla på pris!

Tjänster: det finns flera möjligheter att kombinera mobilt bredband (MBB) med fasta abb av olika slag. Ingående tjänster kan vara mer eller mindre viktiga för dig, Din ISP bör ha ett litet urval, nakna abb visar om inget annat att ISP:n är snål. Självklart skall telefoni finnas med (inte alla har!).
När jag hade Telia ADSL fick jag MBB + router för 99:-/mån, med några GB/månad. Räcker fint för tidningsläsnng och mail. Otillräckligt för filmer.
Hemifrån vill de flesta köra med en fast förbindelse, oftast fiber, för att få tillgång till riktigt höga datahastigheter (100 Mbit/S) och obegränsad datamängd. Det går helt klart att köra via ett mobilnät, men få är fullt nöjda med detta. Bor man bra till med bra täckning och ordenlig kapacitet hos operatören så skall det funka (ofta är just kapaciteten otillräcklig).

Täckning: hyfsad täckning är ett minimikrav. Inte alla har det - 3 har dassig täckning i Stockholms norra skärgård. Telia är såklart bäst (och dyrast). Det finns täckningskartor på internet att leta upp, kanske inte alltid så exakta.

Data-mängd och -hastighet: det räcker med några få GB/månad om man bara skall hålla sig uppdaterad - en morgontidning, mail, SMHI osv. Men så fort som det skall strömmas eller liknande så drar det iväg. Bra att ha ordentlig marginal, samtidigt som det är helt onödigt att ha 10x den datamängd man verkligen använder. Hastighet är sällan ett problem, men se upp: LTE (4G) är i praktiken mycket snabbare än 3G. Inte alla har LTE, iaf inte fullt utbyggt.

Det kan vara värt att titta på de så kallade virtuella operatörerna, som Hallon (3) och Halebop (Telia). De är ofta billigare än moderbolaget, har kanske skalat av en del tjänster med i grunden är de desamma.
Det går (har gått) att få ett Halebop abb (med MBB) med några få GB/mån för under 200:-.
Som vanligt med operatörerna: se upp med bindningstiderna.

Operatörerna har höjt sina taxor de senaste åren, de med gamla abb har ofta kunnat köra vidare med de villkoren ända tills operatören klipper - som T råkade ut för.

I sig är 250:- /mån för 40 GB /mån inte ett dåligt pris. Men använder man bara det under 2-3-4 månader /år blir det dyrt.

"mobilrouters" och "smart phones" är ungefär likvärdiga för kontakt med näten - mottagare och sändare är hyfsat lika, antennerna lika dåliga oavsett. Externa antenner brukar vara ett elände - de skall då passa för de band som routern/telefonen har. En mobilrouter är väsentligt billigare än en smart phone, men kan i stort sett bara användas till en sak medan telefonen har ett mycket bredare användingsområde (självklart, visst, men ...).

Kundtjänsten hos operatörerna är usel. Gäller alla. En del har outsourcat till tjotahejti, andra har hart när oändliga köer. Alla lovar guld och gröna skogar, men håller tunt. En strategi är att ha ett så bra abb att man slipper kontakta kundtjänst - hur kul är det att sitta i telefonkö i 1-2 timmar när man ligger ute i skärgården någonstans?

//J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av Fredrik » fre 17 nov 2017, 16:31

Jag kan tipsa om att skaffa ett tvillingkort och en mobil wi-fi-router. Den har ett inbyggt batteri och ca 12 timmars batteritid.
Är täckningen dålig kan man t.ex. hissa upp routern i en påse upp i masten, inga sladdar krävs.

Kan också tipsa om operatören Vimla, de har inga bindningstider och ej förbrukad data försvinner ej utan överförs till nästa månad.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av T » fre 17 nov 2017, 22:43

Idag har jag tre abonnemang. Dels det som jag nämnde inledningsvis och som uteslutande används för surf. Sen har jag två mobiltelefonabonnemang; ett på Telia, som är det jag använder till vardags; och ett på Tre som är som lite reserv. Båda telefonabonnemangen är gamla och nästan löjligt billiga. Så jag vill inte byta bort dom. Surfpotten på dom är låg, 1 - 2 GB. Förutom att prata på dom får dom rycka in som mobil hotspot när Telenor inte behagar fungera. Så jag har haft tre alternativ att nå omvärlden och så vill jag ha det fortsättningsvis också. Dom blir kvar tillsvidare. Så frågan kvarstår, vad ska jag ha till min surfplatta?

:o
/T

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Uppkopplad...?

Inlägg av SteX » lör 18 nov 2017, 18:54

Jag har precis skaffat Tele2 telefonabonemang med obergränsad surf. Kostar 399 kr/månad. Man får ett telefonkort och ett datakort. Normala priset är 499 kr/månad, men nu råkar jag vara medlem i Svenska husbilsklubben och då får man 100 kr rabatt på så det kostar bara 399 kr/månad. Förutom obegränsad surf i Sverige kan man surfa upp till 30 GB/månad inom EU/ESS.
Vad kostar det att vara med i Svenska Husbilsklubben, jo bara 100 kr/år och nu kan du använda tele2 rabatten.

Telefonkortet sitter nu i min surfplatta så jag kan surfa och även dela ut nätverket i tex båten.
Datakortet sitter nu i vår router hemma i huset. Tänker ta med mig hela routern och sätta den i båten när vi seglar. Routern köpte jag på Kjell & Co, den har plats för simkortet, och den drivs med 12 V. Skaffade en extrakontakt så jag kan koppla den till båtens elsystem. Hurvida den kommer att trivas eller inte med spänningar upp mot 14,4 V vet jag inte, kommer att testas nästa år. Jag gissar att det går bra.
Vi har ADSL hemma men sedan förra vecka kör vi med 4G, såhär långt funger det ypperligt, får 20 - 30 Mbit/s. Jag kommer nu att avsluta mitt ADSL och mitt privata hallonabonemang och enbart köra med Tele2 4G hemma och i båten (och husvagnen).
Det kan ju tänkas att jag skaffar ytterligare en 4G router och sätter i båten, ett extrakort kostar ju bara 17 kr/månad.
Stefan

Skriv svar