Generator

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Generator

Inlägg av Kenta » fre 27 okt 2017, 15:13

Jag vet att det finns många kloka båtmänniskor på forumet som begriper sig 12V-el i båt.
Så min fråga som jag önskar få hjälp med är: Hur kraftig (Amp) generator behöver man generellt, utan för mycket motorgång för att hålla 2 st ganska ny 80 Ah batterier (våta) + 1 st 50 Ah Optima-startbatteri i form utan problem. Jag har Skyllermarks skiljerelä. Det finns även en solcell på 50 W som hjälper till när solen behagar lysa. Det som drar mest ström är min kyl, en Isoterm ASU och en autopilot Simrad TP 30.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Generator

Inlägg av oceansailor » fre 27 okt 2017, 16:10

40-50A borde räcka. Men en större generator gör ju ingen skada. En större generator kan ju vara bra om Du skulle få för Dig att byta typ av batterier. Dessutom kommer en större generator att få längre livslängd eftersom den kommer att gå på halvfart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Generator

Inlägg av Anders S » lör 28 okt 2017, 07:46

oceansailor skrev:40-50A borde räcka. Men en större generator gör ju ingen skada. En större generator kan ju vara bra om Du skulle få för Dig att byta typ av batterier. Dessutom kommer en större generator att få längre livslängd eftersom den kommer att gå på halvfart.
Skall man vara petig går den på halv effekt (eller mindre) - den går lika fort...

Byter man generator får man kanske med en remskiva. Denna skall jämföras med den nuvarande och generatorns varvtal blir då en funktion av förhållandet mellan stora remskivan på motorn och lilla skivan på generatorn. En mindre skillnad betyder inte så mycket, men båtdieslar har stor diameter på motorsidan för att få bra spinn på generatorn vid tomgång. Samtidigt maxar de ut på dryga 3000 varv, där bilmotorer går (betydligt) högre.

Byter man generator till en ny, sök efter något i stil med 80-100 A (nominellt). Det som annars verkligen behövs är effektiv laddreglering, de som är bil-standard på t e x Bosch-kloner (i tillbehörssvängen) passar inte så bra för båtar (de laddar inte optimalt när batterierna är urladdade, utan är avpassade för bilbatterier, som "aldrig" är tomma på det sättet. Men när det verkligen är tomt biter en "stor" generator bättre än en "liten"

Glöm inte att uppdatera kablarna! De stryper laddningen mer än man tror, särskilt om de har slitna kabelskor (korrosin, övergångsresistans) och kanske i tunnaste laget (spänningsfall vid rejäl last).
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Generator

Inlägg av Kenta » lör 28 okt 2017, 11:39

Tack för svaren.
Kablar förtennad koppar 35 mm2 och 50 mm2 med kabelskor från Skyllermark.
Varför jag vill ha råd är att jag står i begrepp att byta motor, och standard på den motorn är 40 Amp och jag tror att det är för lite och ska då ev beställa en kraftigare generator monterad från fabriken.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Generator

Inlägg av Anders S » lör 28 okt 2017, 17:40

Kenta skrev:Tack för svaren.
Kablar förtennad koppar 35 mm2 och 50 mm2 med kabelskor från Skyllermark.
Varför jag vill ha råd är att jag står i begrepp att byta motor, och standard på den motorn är 40 Amp och jag tror att det är för lite och ska då ev beställa en kraftigare generator monterad från fabriken.
40A på en ny motor låter inte generöst. Det kostar visserligen att ligga på topp (sägs det) men på en splejans ny motor kan man gott skaffa en bra generator. Kanske kommer det nya batterier som tar laddning bättre, kanske väljer du ett laddrelä som kan dra nytta av den större generatorn?
Anders S

Skriv svar