Avanti

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
nikpet
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 06:00

Avanti

Inlägg av nikpet » fre 20 okt 2017, 21:52

Hej
Jag har bestämt mig för att köpa en billig dagseglare och blivit nyfiken på klassikern Avanti. Men varken jag eller någon bekant har seglat henne. Fakta hittar jag såklart men vill gärna ta del av erfarenheter från segling med en Avanti, fart, höjd, lovgirig, styvhet, sjöduglighet osv.
Jag söker en trygg och sjövärdig båt som ändå seglar väl, snabb behöver den dock inte vara då jag inte ska någonstans egentligen.
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Avanti

Inlägg av marede » tis 24 okt 2017, 16:49

Jag kan inte svara specifikt på dina frågor men har viss erfarenhet av båten. Mina föräldrar har en från mitten av 60-talet som de haft ca 35 år som de "veteranseglar" med orginalrigg och orginalsegel. Så jag kan inte säga så mycket om höjd, fart, lovgirighet, m m. Men är jag inte helt fel underrättad så användes de ganska flitigt som skolseglare på 70-talet, mycket därför att de ansågs just trygga, stabila och sjösäkra. Inte någon fartraket men trevliga seglare. Man ser dem ibland fortfarande i seglarskolor. Du kan kolla upp Monark 606 annars som är lite lättare mer tävlingsinriktad, men baserat på vad du skriver skulle jag tro att Avantin är bättre utifrån dina behov. Den är dessutom (väl efterhållen) ganska trevlig och ombonad. Jag tycker dock att man ofta ser ganska risiga exemplar, välanvända men sämre underhållna, ofta med mycket skador på skrov. Kanske därför att de använts flitigt och i utbildningssyfte vilket skulle kunna borga för att de är trygga nybörjarbåtar med just goda seglingsegenskaper utan att tumma på säkerheten framför farten. Du får lätt med dig en tvåhästare i stuven om du är långt hemifrån och vinden tryter. De går att paddla men inga längre sträckor.
//Martin
Najad 34 HR -77

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Avanti

Inlägg av Nils_D » tis 24 okt 2017, 17:40

nikpet skrev:Hej
Jag har bestämt mig för att köpa en billig dagseglare och blivit nyfiken på klassikern Avanti. Men varken jag eller någon bekant har seglat henne. Fakta hittar jag såklart men vill gärna ta del av erfarenheter från segling med en Avanti, fart, höjd, lovgirig, styvhet, sjöduglighet osv.
Jag söker en trygg och sjövärdig båt som ändå seglar väl, snabb behöver den dock inte vara då jag inte ska någonstans egentligen.
Tack på förhand!
Om du inte får tag på en Avanti (inga på Blocket just nu vad jag kan se), så varför inte en mindre men ändå ruffad båt, som t.ex. en äldre H-båt. Den har en sittbrunn som rymmer 3-4 personer utan problem när man turseglar, och har en liten ruff där man kan sova under campingförhållanden. Fördelen med en ruff är inte bara att man kan sova där; kanske än viktigare för en turseglare är att man kan förvara saker torrt mellan seglingarna. Jag har inte seglat Avanti (fast den var en drömbåt i yngre år) men seglat en del öppna båtar som GKSS-eka och J10, och då handlade det ofta om att släpa en massa saker till båten när man skulle ut, och lika mycket när man skulle hem igen. Tävlingsutrustade H-båtar är dyra, men äldre exemplar annonseras för drygt 10 000 kr, och är antagligen prutbart.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Avanti

Inlägg av Spider » tis 24 okt 2017, 20:29

Annars finns Varianty som är en ruffad Avanti. Brukar vara "nästan gratis".

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Avanti

Inlägg av Bergfinken » sön 19 nov 2017, 16:00

Avanti är en superbra båt som seglar mycket bra även i lite hårdare vind. Har seglat olika Avantibåtar under snart sju års tid och känner mig alltid trygg med dem. Värt att kolla är att rodret inte glappa. Lite glapp gör inget men för mycket är inte bra. Segel är också ganska billiga.
Kolla även om däcket är mjukt genom att gå på det. Det skall vara mjukt. Knacka även på kölen men en hammare lite lätt. Det skall inte låta ihåligt (=rostigt) Finns mycket bra videor på Youtube om inspektion av segelbåt.
Tips: https://www.youtube.com/watch?v=ZcWdC99_c6M

Ha det gott!

nikpet
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 06:00

Re: Avanti

Inlägg av nikpet » mån 20 nov 2017, 06:26

Tack till er som tagit er tid att svara. Avanti är fortsatt intressant. Jag förstår fördelen med en ruff såklart, har kapseglat h-båt tidigare och visst är den trevlig. Men nu lutar det åt en enkel billig lätt hanterbar seglare, segla fort får jag göra emellanåt med andra båtar.
Jag håller koll på Blocket men det lär väl inte hända mycket innan våren.
/Niklas

Skriv svar