Flytta batteribank

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Flytta batteribank

Inlägg av HansH » mån 16 okt 2017, 07:27

jonasulveseth skrev:Lyfter tråden lite då jag nyss lyfte båten :)

I min båt finns det en sk centrumlyft. En ögla förankrad i kölen. Man måste ju tro att tillverkarna av båten tänkte att denna punkt skulle vara balanserad. Men man ser att båten lutar en hel del bakåt när den hänger i den. Kan man då konkludera med att båten också är obalanserad under segling?

Eller vad tror ni?

IMG_2842.JPG
Centrumlyft skall funka även när masten sitter på båten, och då lär dess vikt göra att båtens tyngdpunkt hamnar längre förut.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Nils_D » mån 16 okt 2017, 10:43

Man kan inte dra slutsatsen att båten är obalanserad under segling om den inte balanserar perfekt när man lyfter den i ett centrumlyft. IF-båten har t.ex., bortsett från de första årsmodellerna, en ögla som kan användas för centrumlyft. Men den är placerad så långt akteröver, och därmed akter om tyngdpunktscentrum, att man måste balansera upp båten med ett sling föröver för att den inte skall tippa framåt när man lyfter. Men ingen har av detta vad jag vet dragit slutsatsen att en IF är obalanserad under segling. Jag gissar att placeringen av lyftöglan har styrts också av andra parametrar än att ligga rakt över tyngdpunkten, som t.ex. var man kan få upp lyftlinan utan att göra ett extra hål i rufftaket.

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » mån 16 okt 2017, 15:59

Jag ser poängen :)

Finns flera liknande båtar som jag har som är upptagna nu, så jag ska gå och mäta deras vattenlinjer :)

Skriv svar