Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Inlägg av peon » tor 05 okt 2017, 20:49

Har haft en diskussion med vänner som haft dessa båtar. Alla verkar gå bra i hård sjö. Men vilken av dessa klassiker är säkrast?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Inlägg av oceansailor » tor 05 okt 2017, 23:22

Omöjlig fråga.... Men ett försök. Det är nog marginell skillnad. Om nu någon är ”säkrare” vad det nu betyder så är det den större båten. I detta fall Vegan.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Inlägg av Nils_D » fre 06 okt 2017, 09:09

Jag delar Oceansailors uppfattning att vad som är säkrast kan betyda många olika saker. Däremot delar jag inte uppfattningen att det är marginell skillnad mellan dessa båtar.

Allt annat lika är förstås en större båt bättre än en mindre, men skillnaden mellan Vegans och IF:s deplacement är bara 100 kg, vilket jag inte tror spelar någon avgörande roll. Viktigare är hur båten är designad.

Dessa är tre olika båttyper, men framförallt olika kölkonstruktioner. IF är en klassisk långkölad båt med stor kölvikt (drygt 56% av det totala deplacementet) Också Vega är långkölad, men med andra linjer; framförallt sitter rodret närmare rörelsecentrum (Per Brohäll, som är designer för Vegan) hävdade att den egentligen i linjerna var en skärgårdskryssare med kapade ändskepp. Det är nog ingen slump att när Yrvind skulle segla över Atlanten med en Vega så var hans krav att båten skulle byggas om och förses med ett extra roder monterat på akterspegeln. Kölvikten är knappt 40 % av det totala deplacementet. Maxi 68 är den modernaste konstruktionen, med delat lateralplan och en kölvikt på ca 40% av deplacementet. En sådan konstruktion är mer lättdriven i lätta vindar men kräver mer av sin besättning vid segling i hård vind.

Om man med säkerhet menar vad som är bäst och säkrast för en semesterseglande besättning tycker jag det är viktigt att beakta hur väl båten fungerar i grov vind och sjö, och hur mycket som krävs av besättningen för att segla under sådana förhållanden, både vad gäller kompetens och hur aktivt man måste segla båten i sådana förhållanden.

I mina ögon vinner IF överlägset i dessa avseenden. Den ursprungliga folkbåten och dess avläggare (IF, Contessa med flera) är kända över hela världen för sin sjövärdighet under svåra förhållanden. Störst rätande moment, lugnaste gången i svår sjö jämfört med de andra kandidaterna. Den har dessutom den relativt sett minsta sittbrunnen, vilket gör att problemen vid överfyllning blir mindre. Så resonerade jag när jag för några år sedan skulle köpa en mindre båt för längre seglingar med liten eller ingen besättning, och därför seglar jag idag en IF ... vilket kanske märks i resonemangen ovan :-)

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Inlägg av eriksbo1 » fre 06 okt 2017, 10:24

Efter att ha ägt en IF och senare ett antal segelbåtar av annan karaktär, håller jag fullständigt med Nils D: IF är verkligen exceptionellt sjöduglig, i inget läge kände man oro. Robust och oöm också med sin långa köl och rodret på akterspegeln. Fast plaskigt kunde det bli...

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Inlägg av nilsnobbing » lör 07 okt 2017, 18:37

Alla tre har ju bevisat sin förmåga, gång efter annan. Vegan mer än andra. Jag har seglat IF oh Maxi 68 flitigt och håller dem för goda båtar. Vegan har jag inte seglat men den har ju besökt jordens alla besvärliga hav.

Jag säger nog att alla tre är lika sjövärdiga med rätt besättning.

Edit: Med tillägget att IF:en är blötast.
Edit 2: Jag lägger nog en röst på IF ändå, när jag tänkt en stund på saken.

/N.N

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Vilken båt är bäst i hård sjö? IF, Maxi 68 eller Albin Vega?

Inlägg av Seagull » tis 10 okt 2017, 07:44

Bäst båt i hård sjö kan som sagt innebära lite olika saker men om man söker en båt som man kan ta sig fram med seglande så tror jag IF är bäst. Den klarar såväl kryss som undanvind hyggligt. Jag är inte säker på att Maxin eller Vegan är lika goda kryssbåtar i tufft väder, dom kanske går lite torrare men klarar inte samma höjdtagning och fart.
Jag skulle alltså satsa på IF, därefter Vega och sist Maxi68.

Skriv svar