Ta bort givare för gammal sumlog

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Selast » tis 15 aug 2017, 11:14

Jag fortsätter terrorisera er experter med frågor och hoppas det är OK.

På min nyköpta Comfort 26 från 1980 satt det en gammal VDO Sumlog som inte funkade, och inte hade gjort så på många år enligt säljaren. Istället för att försöka fixa denna köpte jag en enkel GPS logg som passade perfekt i hålet där den gamla loggen satt. Eftersom båten ligger i vattnet och jag gärna vill utnyttja de sista månaderna till upptagningen för att segla har jag bundit upp vajern från givaren så att änden som satt i loggen ligger en bra bit över vattenlinjen. Men i vinter skulle jag vilja ta bort vajer och den gamla givaren. Jag antar att det då blir kvar ett hål i skrovet när jag tar bort den gamla givaren och eftersom detta hål befinner sig en bit under vattenlinjen måste det ju lagas ordentligt. Har kollat på en del guider på nätet hur man lagar hål i skrov och dels lagar dom alltid mycket större hål och dels säger dom alltid att man ska vara mycket försiktig vid lagning av hål under vattenlinjen. Vad säger ni? Ska givaren över huvud taget tas bort? Hur lagar jag detta hål på bästa sätt?
Tack på förhand
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Anders S » tis 15 aug 2017, 15:27

Selast skrev:Jag fortsätter terrorisera er experter med frågor och hoppas det är OK.

På min nyköpta Comfort 26 från 1980 satt det en gammal VDO Sumlog som inte funkade, och inte hade gjort så på många år enligt säljaren. Istället för att försöka fixa denna köpte jag en enkel GPS logg som passade perfekt i hålet där den gamla loggen satt. Eftersom båten ligger i vattnet och jag gärna vill utnyttja de sista månaderna till upptagningen för att segla har jag bundit upp vajern från givaren så att änden som satt i loggen ligger en bra bit över vattenlinjen. Men i vinter skulle jag vilja ta bort vajer och den gamla givaren. Jag antar att det då blir kvar ett hål i skrovet när jag tar bort den gamla givaren och eftersom detta hål befinner sig en bit under vattenlinjen måste det ju lagas ordentligt. Har kollat på en del guider på nätet hur man lagar hål i skrov och dels lagar dom alltid mycket större hål och dels säger dom alltid att man ska vara mycket försiktig vid lagning av hål under vattenlinjen. Vad säger ni? Ska givaren över huvud taget tas bort? Hur lagar jag detta hål på bästa sätt?
Tack på förhand
Jag tycker du skall demontera givaren.

Man lagar små hål på samma sätt som stora hål, mer allmänt beskrivet. När det gäller Sumloggivaren vill jag minnas att det handlar om tre mindre monteringshål, det största för den snedställda wire-slang-kopplingen och sedan två fästskruvar. Jag är litet osäker på om fästskruvarna användes i alla lägen.

Men det betyder att du har tre små hål att laga. Här gör du som tandläkarna, du ser till att det finns en fasning på båda sidor för den plugg av glasfiberarmerad spackel du sätter dit (rent, snyggt lagom urfasat). Sedan slipar du rent rent och slätt på insidan över hålen, så att du kan lägga tre-fyra lager matta. Du kan använda polyester ELLER epoxy som material, men blanda inte.

Fasningen gör att propparna inte kan lossna. Det här missar många då man lagar skruvhål, man tycker att det är "fel" att vidga hålet ytterligare, och så spacklar man i skruvhålet. Efter några veckor brukar man se precis var hålet varit.Du gör givetvis en stöddigare lagning än de som bara fyller i ett avvecklat skruvhål i sittbrunnskanten , men samma princip gäller alltid; man behöver göra alldeles rent för att få fint fäste i den gamla plasten.

En vanlig skruvförsänkare (40 grader, typ) är praktisk när man gör detta, eller en liten konisk sliptrissa.

Vill man inte köpa kilovis med plast och annat så brukar det finnas rep-satser för sådant här. Ett exempel, men de flesta båtaffärer har varianter: https://www.seasea.se/plast-glasfiber/p ... -glasfiber



En mycket enkel lagning (eller "lagning") kan annars vara att sätta genomgående RF skruv i hålet (hålen) med bricka och mutter på insidan.
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Selast » ons 16 aug 2017, 06:40

Tack så mycket Anders!
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Selast » sön 01 okt 2017, 17:53

Jag har nu tagit upp båten och tagit bort givaren, det var tur att jag lät givarkabeln sitta kvar för själva givaren var ihålig! Men nu när det gäller lagningen av hålet som blev kvar så undrar jag om det verkligen är det bästa sättet att plasta igen det med glasfiber och polyester när hålet är så pass litet som det är. Jag skulle säga att hålet inte är mer än ca 1 cm i diameter och det är bara ett hål, fästskruvarna var väldigt korta och bara dragna i själva bordläggningen. Om jag fasar hålet i båda ändar med en skruvförsänkare som Anders beskrev kan man inte sen fylla det med tex Plastic Padding Marine Epoxy spackel? http://www.pattex.se/gor-det-sjalv/plas ... epoxy.html Eller kommer detta inte att fungera? Vad jag har lite svårt att föreställa mig är hur jag ska kunna peta ner glasfiber i det lilla hålet så att jag verkligen fyller upp det ordentligt då bordläggningen är flera cm tjock.
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av omega » sön 01 okt 2017, 18:13

Om du använder plast kan du göra en sats o klippa ner lite glasfiber i och röra om,annars finns ju plastig paddings glasfiberspackel den fungerar fint till sådana småhus, troligen funkar epoxispackel med .,men glöm inte faaningen ,den gör det svårt för lagningen att tryckas in
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Anders S » sön 01 okt 2017, 20:23

Själva lagningen av HÅLET kan man göra med glasfiberspackel, det går bra.

Det som är viktigt är fasningarna (sagt av alla nu, för 17:e gången eller så) men också tre-fyra skikt glasfibermatta och plast på insidan. Det räcker att slipa ner 10x10 cm eller så (väl utanför alla hålen) och sedan rulla fast mattan med en billig lackroller (jag föreslår 300g matta). Det går åt löjligt litet, men den goda och trygga känslan när man vet att man har en propp som inte kan lossna åt något håll, uppbackad av några millimeter glasfiberlaminat på insidan, den har ett värde. Utsidan ger man en färgklick eller två, senare.

Jag TROR inte att bordläggningen är flera cm (det känns nog bara så, mät!), men om den är det blir det ännu viktigare att vidga ordentligt i båda ändar. I så fall kan man rulla en liten bit matta till en kompakt rulle och sticka in den, och sedan fylla på med plast i hålet, så får man styrka i hela lagningen. Det är viktigt att fyllningen möter i mitten och bildar den här proppen som inte kan lossna. mata på från ena sidan till det kommer ut på andra, platta till och slipa ner då det härdat.

Ibland är det faktiskt lättare att laga litet större hål...
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Selast » mån 02 okt 2017, 13:31

Håller med dig Anders om att ett lager glasfibermatta på insidan vore gött att ha. Tror det får bli så plus en ordentlig plugg av Plastic Padding glasfiberspackel i hålet. Sen får man väl lägga på lite gelcoat på utsidan också så att man inte får vatteninträngning i glasfiberspacklet om det nu är möjligt. Ett problem som jag redan nu ser att det är djäkligt trångt på insidan där hålet sitter att komma åt att dels slipa rent och dels få ner en skruvförsänkare på en borrmaskin... Det får nog bli en del demontage av diverse inredningsdetaljer för att komma åt
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Selast » sön 29 okt 2017, 17:10

Jag har gjort som jag förstod att Anders S menade och står nu med ett fasat hål i båda ändar som jag fyllt med glasfiberspackel samt att jag har plastat över hålet inne i båten enligt instruktionen. På utsidan av båten har jag nu en yta där givaren tidigare satt som är täckt av glasfiberspackel. Jag gjorde så för att jag även ville fylla i de 4 små skruvhålen från givarens fästskruvar. Dessa hål var dock inte genomgående utan det var mycket korta skruvar som bara var dragna i skrovet. Jag har dock blivit tveksam om jag kan bottenmåla direkt på glasfiberspacklet eller om jag måste plasta även på utsidan. Hur väl står glasfiberspacklet emot vatten? Om jag målar med primer och sen två lager bottenfärg räcker det? En annan tanke som slog mig var att täcka spacklet med gelcoatspackel innan jag målar med primer och bottenfärg i vår. Vad tror sakkunskapen? Jag bifogar en bild på hur det ser ut just nu. Ytan som täcks av spackel är kanske 10X10 cm men själva hålet genom skrovet är bara max 1,5 cm i diameter och helt fyllt med glasfiberspackel. På insidan är glasfiberspackelpluggen täckt av ca 10X10 cm glasfibermatta och plast, 4 lager 300 väv.
IMG_1564.JPG
Bilden är av någon anledning upp och ner men ni förstår nog ändå...
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Anders S » mån 30 okt 2017, 08:26

Selast skrev:Jag har gjort som jag förstod att Anders S menade och står nu med ett fasat hål i båda ändar som jag fyllt med glasfiberspackel samt att jag har plastat över hålet inne i båten enligt instruktionen. På utsidan av båten har jag nu en yta där givaren tidigare satt som är täckt av glasfiberspackel. Jag gjorde så för att jag även ville fylla i de 4 små skruvhålen från givarens fästskruvar. Dessa hål var dock inte genomgående utan det var mycket korta skruvar som bara var dragna i skrovet. Jag har dock blivit tveksam om jag kan bottenmåla direkt på glasfiberspacklet eller om jag måste plasta även på utsidan. Hur väl står glasfiberspacklet emot vatten? Om jag målar med primer och sen två lager bottenfärg räcker det? En annan tanke som slog mig var att täcka spacklet med gelcoatspackel innan jag målar med primer och bottenfärg i vår. Vad tror sakkunskapen? Jag bifogar en bild på hur det ser ut just nu. Ytan som täcks av spackel är kanske 10X10 cm men själva hålet genom skrovet är bara max 1,5 cm i diameter och helt fyllt med glasfiberspackel. På insidan är glasfiberspackelpluggen täckt av ca 10X10 cm glasfibermatta och plast, 4 lager 300 väv.

IMG_1564.JPG
Bilden är av någon anledning upp och ner men ni förstår nog ändå...
Täcker du utsidan med gelcoatspackel (topcoat) blir det bra. Risken för vatteninträngning är inte jättestor i den lilla pluggen om den är väl inspacklad och sitter "gott". Alternativet är att måla primer över hålet, men då behövs flera lager. Jag hade målat med gelcoatspackel eller sk topcoat. Färgen är ju inte viktig just där.
Anders S

Selast
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 31 jul 2017, 11:18
Ort: Täby

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Selast » tis 31 okt 2017, 05:25

Tack Anders! Pluggen sitter som berget och är ju dessutom inplastad på insidan så den är jag rimligt säker på inte drar någonstans. Dessotuom är ju spacklet i sig glasfiberarmerat så jag har oerhört svårt att se att något dåligt skulle ske med den. Ja färg och finish spelar ju noll roll där, allt måste ju vara bättre än att det sitter en gammal givare i alla fall. Men då gör jag så att jag slipar och avfettar lite och sen går på med gelcoatspackel och sen bottenfärg i vår.
On a long enough timeline the survial rate for everyone drops to zero

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Peter_K » tis 31 okt 2017, 11:25

Under vattenlinjen brukar man ha epoxyspackel, finns en stor risk att glasfiberspacklet inte sitter kvar. Det brukar t o m stå på burken att det inte är lämpligt under vattenlinjen.

Plastic Paddings epoxyspackel brukar funka bra.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Anders S » mån 06 nov 2017, 07:38

Peter_K skrev:Under vattenlinjen brukar man ha epoxyspackel, finns en stor risk att glasfiberspacklet inte sitter kvar. Det brukar t o m stå på burken att det inte är lämpligt under vattenlinjen.

Plastic Paddings epoxyspackel brukar funka bra.
Du har nog missat att lagningen redan är genomförd på ett vederhäftigt sätt. Det handlar nu om att täcka och skydda lagningen mot vatteninträngning, inget annat. Att använda epoxyspackel till detta ändamål blir inte så bra.

Jag vet inte heller om du menar "topcoatspackel" (topcoat som är förtjockad så den kan spacklas) eller glasfiberspackel. Själva glasfiberspacklet, "naturellt" bör absolut skyddas mot vatten, eftersom glastrådarna och förtjockningsmedlet (troligen ngn enklare ballast) i spacklet kan ta upp vatten (hygroskopi) - men epoxyspackel utan armering är ingen höjdare i ett hål i skrovet. Ett "vattensäkert" epoxyspackel innehåller troligen mikroballonger, och ett sådant behöver man inte skydda lika noga som glasfiberarmerad plast.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ta bort givare för gammal sumlog

Inlägg av Peter_K » mån 06 nov 2017, 13:24

Alltså... spackel används i min värld för att jämna till något, inte att laga hål under vattenlinjen med. T ex en laminerad lagning som behöver snyggas till så som i detta fallet. Och då förstår jag inte varför man inte skulle kunna använda epoxyspackel..?
Spacklingen behöver ju inget ytskikt efter det, epoxyspacklet tål ju som bekant fukt.

Topcoatspackel är ju ett pigmenterat polyesterspackel, och eftersom det förmodligen skall på bottenfärg finns bättre produkter som iofs inte färgmatchas med skrovet.
Kan rekommendera detta spackel för ändamålet, https://m.clasohlson.com/se/Marine-Epox ... r341995000
Alla borde ha skägg

Skriv svar