Renovering vs nytt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Anders S » ons 16 aug 2017, 06:57

globalspeed skrev:Vad är "nummer ett" att tänka på vid köp av skrotad båt? Något som man inte kan "renovera" oavsett..
Tänker du "båtskrot" eller "plundra en donatorbåt på delar"?

Då skall man tänka på att man måste ha någonstans att göra av restavfallet. Men det finns en del att återanvända på många båtar, och med tanke på att båtägare är praktiska och båtdelar är dyra, så kunde man ju tycka att det skulle finnas en marknad för begagnade delar. (Det finns det, men den verkar vara rätt ostrukturerad, om man säger så).
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Peter_K » ons 16 aug 2017, 11:51

Så här är det...
Allt går att renovera - men någonstans måste man se till vad det kostar och vad man får.
Om motorn, seglen och dynorna är slut måste de bytas ut, och sannolikt får man då betala mer för detta än vad den båt i bra skick hade kostat från början. Om man sedan gillar sin båt man redan har tycker jag LÄTT att det är värt att byta dessa saker om de är dåliga, men det är bäst att börja med en så bra båt som möjligt om man ser det rent ekonomiskt.

Sedan finns det ju de som GILLAR att renovera och ser mekandet som en hobby. Det är ganska vanligt med bilar, men det finns de som gärna renoverar båtar på samma sätt - men då brukar det inte vara massproducerade plastbåtar man lägger sin tid och pengar på.
Här är ett exempel som visar att allt går att renovera tycker jag, http://myalba.se/hem/hem/
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Lasse L » ons 16 aug 2017, 19:09

Tycker det är kul att renovera.
Senaste är en Adagio.
Bytt till Autopropp.
Uppdaterat elektroniken
Ny "rullmast"
http://www.bruntonspropellers.com/autoprop/
IF och en Debutant har fått lite "kärlek".
http://lasselundell.se/debutant.html
http://lasselundell.se/if.html

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av sangris » ons 16 aug 2017, 21:32

Spider skrev:Sangris, vi seglar Windex 92. Finns ett fåtal och har varit en dröm sedan 80-talet. Vad seglar du för gammal 70-talare?
Tur 84 :D

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av KaptenKlant » tis 26 sep 2017, 18:43

Spider skrev:Svårt att säga men om man knackar runt köinfästningen och inte får ett "stumt" ljud så skulle jag aldrig orka jobba med den. Att laminerade upp en ny stark köilfästning kan nog bli hur dyrt och "roligt" som helst. Byta bottenstockar är en sak, men delamineringar i själva strukturen, nej tack.

Jag förstår dig. Men det där beror ju lite på vad man är duktig på själv och/eller vilka jobb man gillar. Plasthink, laminering avskräcker inte mig, ens om det är "avancerat" i ditt exempel med kölinfästningen beror det nog mest på till vilken kostnad man kan få båten uppallad på ett sätt så man kan jobba vettigt.

Mitt mest avskydda båtprojekt skulle vara omfattande inredningsjobb, insynnerhet målning och lackning. Att slipa i trånga svåråtkomliga kyffen får mig at rysa.

Båtmanrkanden är och förblir märklig, det lönar sig tyvärr inte att renovera, ekonomiskt sett.

Bernard Moitissoer myntade det bevingade " livet är för kort för att splitsa wire" och använde kärtongstumpar och schacklar i stället. Att segla är så mycket roligare än att meka, i synnerhet om man har begränsad tid.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar