Vinterkonservering

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Stefan123
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 sep 2017, 08:05

Vinterkonservering

Inlägg av Stefan123 » ons 20 sep 2017, 20:16

Har en "sjövattenskyld" VP 2002. Skall vinterkonservera för första gången. Nån med erfarenhet som ingående kan förklara var man kopplar på slang (gärna med bild), skall termostaten bort, isåfall när, annat värt att tänka på?

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vinterkonservering

Inlägg av Jonjoh » tor 21 sep 2017, 11:23

Ska också vinterkonservera för första gången och jag har tänkt mgt så här för min, också sjövattenkylda, Volvo Penta MD6A. Lånar din tråd lite och kanske kan tillföra något även om jag har egentligen 0 erfarenhet från det praktiska :)

1.a Förbereda slangar att koppla på inkommande och utgående vattenkylning där inkommande suger från en hink med vatten/glykol och utkommande till en annan hink.
1.b Frågor på detta: Hur många liter behövs för att köra tills motorn är varm och termostat har öppnat upp så man får in glykol i alla kanaler? Eller kan man ha utgående vatten till samma hink så det cirkulerar men att man då också får lite saltvatten i hinken men det kanske inte gör något?

2. Fylla dieseltanken upp till toppen för att slippa kondensvatten under vintern. Eventuelly slänga i lite "diesel-medicin" som dödar bakterier?

3. Byta oljefilter, impeller och bränslefilter till våren. Ingen idé att de nya grejjerna står i över vintern antar jag och samla skit


För övrigt så googla det finns massor av videor och information, eller sök här på forumet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinterkonservering

Inlägg av Anders S » tor 21 sep 2017, 14:03

När det gäller sjövattenkylda motorer är det bra att köra dem genomvarma redan i sjön.

Sedan, det går vanligen utmärkt att köra dem i "samma hink" - först med vanligt vatten, till dess man känner att det blir ljummet, sedan med en hink med glykolvatten. Här skall man tänka på att en diesel på tomgång inte får särskilt heta avgaser, så det brukar gå att köra utan att kylvattnet går ut i avgasslangen. (man kör alltså med inlopp och utlopp i samma hink). På en sjövattenkyld motor öppnar termostaten vid 60 grader och den som vill kan ju ta ut den för att få fullt flöde.

Är man orolig kan man använda en spolslang med kranen en smula öppen för att kyla avgasröret via vatteninkastaren på avgasröret. OBS: endast litet vatten - fyll inte motorn bakvägen.

Det man vill här är att få ut allt vatten (rent eller salt) på grund av frostrisken. Sedan använder man glykol (50%) för att vara säker på att vatten som står kvar (i fickor i motorn) inte kan frostspränga. Konserveringseffekten av glykol är i detta fall obetydlig. Alternativet är att dränera motorn fullständigt, efter att ha kört igenom med konserveringsolja i vattnet, och sedan blåser man ur avgasröret och ljuddämparen innan man stänger av. En torr motor med litet fett i kanalerna rostar inte mycket.

Olja och oljefilter byter man strax innan upptagning, så att motorn står med ren olja över vintern. Impellern tar man ur, och de flesta sätter i en ny, vare sig det behövs eller ej, den behöver inte vara så dyr.

Diesltanken spelar ingen roll om man fyller eller låter bli. Kondensrisken är helt obetydlig och risken att den diesel du fyller med innehåller mer vatten än vad som kan kondensera i 50-100 liter luft i tanken är faktiskt rätt stor (men det är inga stora mängder i något fall). Har du vatten i tanken beror det på annat, till exempel läckande påfyllning eller en illa placerad avluftning. (Tanken andas ju inte under vintern, så den fukt som kan falla ut gör det i så fall en gång och inte mer). Men ta föralldel och dra upp litet bottensats ur tanken och kolla den, redan i höst. Behöver du städa i tanken lär du se det då.

Bränslet måste vara rent då du stannar motorn. Har du vatten i bränslet kan det straffa insprutare och insprutningspump ordentligt. Ren diesel är helt ofarlig (bra) för insprutare och pump, men den måste vara ren (inget smuts, inget vatten).

Konservering i insuget fungerar inte på dieslar. De piggnar till och varvar upp i stället för att tjöva sig som bensinare gör. Avrådes!
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vinterkonservering

Inlägg av Peter_K » tor 21 sep 2017, 17:51

Alla borde ha skägg

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vinterkonservering

Inlägg av Jonjoh » lör 23 sep 2017, 05:24

Skjut mig vad jag älskar er, perfekt, tack för trådstarten(TS) och alla svar, tror detta fixar biffen för iallafall min del!

Skriv svar