First 31.7

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: First 31.7

Inlägg av Fredrik » tis 19 sep 2017, 19:09

Federico skrev:En annan sak som jag har funderat på är tendensen att lova plötsligt. Många modernare båtar med bredare aktern har denna tendensen när man kryssa. Någonstans har jag läst att Firsten är en typisk exempel på just detta problem. Stämmer det? Erfarenheter från någon som seglar en First?
First 31.7 har som standard ingen bra profil på köl och roder. De som kappseglar brukar spackla upp dessa till en riktig profil vilket jag förstår ger ett väldigt mycket bättre bett och mindre tendenser att tappa greppet och skära upp. Båten har ganska lätt köl och ganska litet roder så det gäller att segla aktivt för att inte tappa spåret.
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: First 31.7

Inlägg av HansH » ons 20 sep 2017, 12:00

Fredrik skrev:
Federico skrev:En annan sak som jag har funderat på är tendensen att lova plötsligt. Många modernare båtar med bredare aktern har denna tendensen när man kryssa. Någonstans har jag läst att Firsten är en typisk exempel på just detta problem. Stämmer det? Erfarenheter från någon som seglar en First?
First 31.7 har som standard ingen bra profil på köl och roder. De som kappseglar brukar spackla upp dessa till en riktig profil vilket jag förstår ger ett väldigt mycket bättre bett och mindre tendenser att tappa greppet och skära upp. Båten har ganska lätt köl och ganska litet roder så det gäller att segla aktivt för att inte tappa spåret.
Har haft vår 31.7a i 12 säsonger och kappseglat en del så jag kan instämma i att rodrets profil KAN behöva åtgärdas. Enligt uppgift har Beneteau använt sig av flera leverantörer av sina roder där profilen kan skilja sig lite. Framkant på rodret är för spetsigt, dvs det följer inte en av många önskad NACA-profil. Det märks först o främst när man provocerar båten genom att tex segla väldigt högt med spinnaker i lite högre vindstyrkor eller om man kryssar med för mycket segel i samma högre vindstyrkor. Om man skall kappsegla så kan man enkelt åtgärda rodret genom att lägga på lite material i framkant (jag har gjort detta). Om man däremot bara semesterseglar så ser man till att reva eller ta ner spinnakern innan det blir för brant :)
När vi köpte båten var den väldigt benägen att skära upp - visade sig att dacronstoren som följde med båten var ganska bukig. Ny stor i formstabilt material löste detta.
Kölen upplever jag däremot inte att den behöver åtgärdas annat än när det gäller finnishen. Men det gäller ju de flesta båtar.

Gällande bred akter och tendens till ökad lovgirighet så skall ju alla båtar med bred akter (utom de med chines) seglas så platt som möjligt.
Med enkelt roder så säger det sig självt att det tappar greppet lättare om det lutar mycket.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: First 31.7

Inlägg av Federico » mån 25 sep 2017, 14:49

I slutet blev det en Sun Fast 32i.
Seglingsegenskaperna bör inte vara så olika, men rymlighet och extra utrustningen som kom med båten var avgörande!
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Skriv svar