Ny värmare. Planar eller annan?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Spider » lör 09 sep 2017, 18:08

Vi ska nu köpa dieselvärmare till båten och byta ut befintlig Wallas. Tankarna går mot billig värmare typ Planar eller betydligt dyrare typ Wallas DT 30 eller Webasto.
Erfarenheter emottagen tacksamt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Anders S » sön 10 sep 2017, 15:58

Svår fråga. De här "kinavärmarna" är, som jag kan förstå det, oblyga kopior på Webasto, viket kan förleda många att tänka att man får en bra kopia. Det kanske man får, men man måste värdera vad service och support är värt. Krånglar inte värmaren betyder det ingenting, men...

Jag valde en Wallas Dt30 för tre år sedan, och har haft rätt mycket knep och knåp med den. Den har varit osäker i funktionen och bränslepumpen havererade på något okänt sätt år två. Detta året har starten och igångsättningen varit osäker. Det som då räddade situationen var god support från Sleipner (Wallas-agenten i Sverige) och mer hjälp än vad som, noga taget, skulle ingå i garantin. Bland annat har vi (med gemensama insatser) hittat korroderade kontaktstift och en ny pump kom, utan tjafs, på posten.

Jag tvekar därför en smula att rekommendera värmaren som sådan men (rätt skall vara rätt), när den nu fungerar (peppar, peppar) är den något helt annat än gamla fotogen-Wallas/Termo/Thermic.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Spider » sön 10 sep 2017, 19:34

Planar är ju Rysk men kan köpas i Sverige av flera leverantörer. Nu slumpade det sig så att det blev en helt okänd värmare i stället. Vi får se hur det funkar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Anders S » mån 11 sep 2017, 14:47

Spider skrev:Planar är ju Rysk men kan köpas i Sverige av flera leverantörer. Nu slumpade det sig så att det blev en helt okänd värmare i stället. Vi får se hur det funkar.
Skulle det vara en fördel? :mrgreen:

(Notera nu att jag är kanske orättvist spydig (min Walölas DT30 har krånglat) men jag har ALDRIG haft en krångelfri värmare !
Jo, förresten, en kolkamin på 70-talet... Berätta nu hur det går, för det KAN ju vara så att du hittat tulipanaros- ärmaren !
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Spider » mån 11 sep 2017, 15:05

Tänk så olika erfarenhet vi har, mina värmare har nästan aldrig strulat, provat många wallas och i några Webasto,
Planar är seriöst men inte så stort i Sverige. Teplostar.se tror jag hemsidan heter. Vi köpte en Heatronix med två års garanti, den har även avsotning som Webasto. Spännande att prova.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Lasse L » mån 11 sep 2017, 18:18

[quote="Anders S(Notera nu att jag är kanske orättvist spydig (min Walölas DT30 har krånglat) men jag har ALDRIG haft en krångelfri värmare !
Jo, förresten, en kolkamin på 70-talet...![/quote]

Jomenvisst finns det värmare som inte krånglar.
När oljan var billig på 60-talet tände jag kaminen på sensommaren och släckte den på våren när "sommarvärmen" kom.
I min brors fiskebåt brinner Glembringaren (Reflex kopia) året runt
Tack Reflex för säker värme.
http://www.vikingyachting.se/Webshop/Re ... miner.aspx
Nackdel. Mycket varm skorsten vilket gör den "knepig" att installera.
Vid segling kan seglet "störa" skorstensdraget med följd att det ryker in.
Men vid perfekt installation inga problem, fast svårt att uppfylla på segelbåtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Anders S » mån 11 sep 2017, 19:08

För att få litet ordning på det här gnällandet från mig... 8)
Att stabila oljebrännare som går alltid krånglar helt litet kan jag gott tro, men (som Lasse påpekar), litet knepiga i segelbåtar. Det kan också vara så att den som kör vettigare än jag har mindre driftbekymmer.

Det jag menar är att service och support är viktigt för grejor man sällan använder, men som helst skall fungera då de behövs. I min värld är det värmare, för jag använder dem några dagar på våren och hösten, sommartid går det rätt bra utan. Då har jag mindre bra erfarenheter från Wallas/Thermic/Termo - de är trögstartade och behöver ofta handpåläggning. Det KAN vara så enkelt att jag inte kört dem tillräckligt för att värmaren skall vara torr, kondensfri och lagom motionerad. Den enda kamin jag haft som tålt att fara så illa var en liten kolkamin, men med balanserat drag. Men så vill man nog inte ha det i dag.

Mest därför menar jag att det kan vara en poäng att köpa ett känt märke med serviceavdelning och reservdelar. Wallas är ett sådant märke.

Sedan kan man säkerligen argumentera för att en Webastokopia från österlandet (mer eller mindre långt bort) kan vara prisvärt. Har man piratat Webastos teknologi bör den ju vara ungefär lika bra, men man får inte support och reservdelar. Det är litet grand som de Kinesiska dieslarna som uppges vara kopior på gamla Yanmar - det skulle kunna var licensbyggda enheter, men är mer troligt sniktillverkade kopior.
Anders S

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Coca » tor 14 sep 2017, 11:42

Köp en Planar, bästa pris/kvalitet
Jag är mycket nöjd med min, tar en stund att lära sig kontrollpanelen, med tre knappar kan man göra mycket, tex välja om den ska vara effektstyrd eller gå i temperaturläge, och väljer du temperaturläge kan du ännu välja mellan värmarens termostat eller den som är i kontrollpanelen.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Spider » sön 17 sep 2017, 05:50

Jo jag har hört mycket bra om Planar. Nu blev det Heatronix, får se hur nöjda vi blir.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Jonjoh » mån 14 jan 2019, 11:20

Spider skrev:Jo jag har hört mycket bra om Planar. Nu blev det Heatronix, får se hur nöjda vi blir.
Tjo, hann ni pröva Heatronixen något i somras?

Jag är i färd att köpa och installera en värmare men vet inte riktigt vilken man ska välja. Läser och tittar på mycket videor och forum just nu kring detta med värmare.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ny värmare. Planar eller annan?

Inlägg av Spider » ons 16 jan 2019, 20:16

Hej.
Jag har blivit återförsäljare för värmare av annat fabrikat. Skicka gärna pm så kan jag berätta mer. Jag vill hålla mig reklamfri på forum.
Mvh

Skriv svar