Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11666
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » ons 09 aug 2017, 09:54
Seawolf skrev:När vi befarade att få akterkluck i en naturhamn, så vände vi ibland båten, och lade aktern mot land. Om stranden var långgrund lade vi en längre akterförtöjning, och band gummijollen med slaka linor till både land och båt, så den kunde dras in där den behövdes.
På köpet medgav denna metod att vi kunde förtöja på ställen som var alltför långgrunda för vanlig förtöjning.
En enklare lösning (än att förtöja iland med så långa linor att man måste ta jollen för att komma iland) kan då vara att ankra. Båtar som ligger vindrätt har (som påpekas) sällan kluckproblem. Alla gör som de vill, men kräver en komplicerad landförtöjning att man tar jollen till hjälp för att komma iland, så kan man ju fundera på alternativ.
(Den utan jolle och/eller som inte litar på sitt ankare eller ankringsteknik är undantagen, såklart).
Anders S
-
HansH
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1137
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
- Ort: Göteborg
Inlägg
av HansH » mån 14 aug 2017, 09:45
Har en bekant som band ihop ett par fendrar och spände fast dem under aktern för att minska klucket/plasket från akterliga vågor.
Eller så lägger man sig i förpiken...
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57
Inlägg
av nilsnobbing » mån 14 aug 2017, 10:28
Seawolf skrev:När vi befarade att få akterkluck i en naturhamn, så vände vi ibland båten, och lade aktern mot land...
Är inte det lite riskabelt? Tänk om ankaret släpper och båten driver mot land. Rodret?
Allt gott!
Nils Nobbing
-
Seawolf
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1789
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27
Inlägg
av Seawolf » mån 14 aug 2017, 14:14
Anders S skrev:Seawolf skrev:När vi befarade att få akterkluck i en naturhamn, så vände vi ibland båten, och lade aktern mot land. Om stranden var långgrund lade vi en längre akterförtöjning, och band gummijollen med slaka linor till både land och båt, så den kunde dras in där den behövdes.
På köpet medgav denna metod att vi kunde förtöja på ställen som var alltför långgrunda för vanlig förtöjning.
En enklare lösning (än att förtöja iland med så långa linor att man måste ta jollen för att komma iland) kan då vara att ankra. Båtar som ligger vindrätt har (som påpekas) sällan kluckproblem. Alla gör som de vill, men kräver en komplicerad landförtöjning att man tar jollen till hjälp för att komma iland, så kan man ju fundera på alternativ.
(Den utan jolle och/eller som inte litar på sitt ankare eller ankringsteknik är undantagen, såklart).
Vitsen med att ha akterförtöjning mot land är att man kommer långt in i vikarna och man tar inte upp en stor svajyta som vid friankring. Med jollen som linfärja kan flera personer oberoende av varandra ta sig mellan båt och land.
Förtöjningsprincipen är vanlig i t.ex. Grekland, där man befarar kraftiga fallvindar och där man då har säkert fäste mot land varifrån vinden kommer.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Anders S
- Diamantmedlem
- Inlägg: 11666
- Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
- Ort: Sandö hamn (Onsala)
Inlägg
av Anders S » ons 30 aug 2017, 13:01
Seawolf skrev:Anders S skrev:Seawolf skrev:När vi befarade att få akterkluck i en naturhamn, så vände vi ibland båten, och lade aktern mot land. Om stranden var långgrund lade vi en längre akterförtöjning, och band gummijollen med slaka linor till både land och båt, så den kunde dras in där den behövdes.
På köpet medgav denna metod att vi kunde förtöja på ställen som var alltför långgrunda för vanlig förtöjning.
En enklare lösning (än att förtöja iland med så långa linor att man måste ta jollen för att komma iland) kan då vara att ankra. Båtar som ligger vindrätt har (som påpekas) sällan kluckproblem. Alla gör som de vill, men kräver en komplicerad landförtöjning att man tar jollen till hjälp för att komma iland, så kan man ju fundera på alternativ.
(Den utan jolle och/eller som inte litar på sitt ankare eller ankringsteknik är undantagen, såklart).
Vitsen med att ha akterförtöjning mot land är att man kommer långt in i vikarna och man tar inte upp en stor svajyta som vid friankring. Med jollen som linfärja kan flera personer oberoende av varandra ta sig mellan båt och land.
Förtöjningsprincipen är vanlig i t.ex. Grekland, där man befarar kraftiga fallvindar och där man då har säkert fäste mot land varifrån vinden kommer.
Du är med på att om man får fallvindar från LAND, så är det inte helt logiskt att lägga den kluckande aktern i den riktningen?
Jag tror snarare att det är vanans makt som gäller, har man en tradition av att förtöja med aktern mot bryggan (det har man i Medelhavet, de tittar konstigt på oss som går med spetsen före) så gör man likadant vid "fri-tilläggning". Man kommer dessutom
ännu längre in i viken om man ankrar med aktern utåt.
Det hindrar ju inte att man kan använda jollen för att komma iland, vilken ända man än vänder mot land. Men vill man inte sätta rodret på land (det vill man inte) får man hålla sig en bit ut.
Anders S