Renovering vs nytt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Renovering vs nytt

Inlägg av Federico » ons 09 aug 2017, 11:11

Hej,
en vän började tänka den galna tanken att köpa en skrotad båt och renovera den helt.
Han har börjat räkna kostnaden, men jag undrar om det finns någon här som har redan gjort något liknande och vet om kostnaden skulle vara lägre än att köpa en fungerande begagnad båt (säg marknadspris 250 tusen sek).

Såklart finns fördelen att man sprider ut kostnaderna över en längre period och dessutom den härliga känslan att segla något man har renoverat helt själv har ingen prislapp.

Finns det något särskild man ska se upp för?

Tack!
Federico
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av oceansailor » ons 09 aug 2017, 12:42

Just i prisintervallet upp till 250.000,- är jag övertygad om att det inte "lönar" sig. Däremot är det ju en kul hobby..

Jag tror att det är bättre att leta efter en båt som har ex.vis nyinstallerad motor. Man får förvånansvärt lite betalt för att båten är i toppskick. Skillnaden i pris mellan sämsta och bästa skicket av en båtmodel är oftast alldeles för litet.

Ofta är ju båten med nyinstallerad motor i bra skick i övrigt. (Nya segel m.m.) Det är ju därför ägaren väljer att installera en ny motor.

Om vi tar ex.vis en Ballad med nyinstallerad motor, lite ny elektronik och nya segel. Det kostar i storleksordningen 200.000 om man lämnar bort jobbet. Kommer man få 200.000 mer än den sämsta Balladen på marknaden där motor och segel behöver uppgraderas? Inte en chans att man får 250-300.000 oavsett skick. Anledningen är ju att man då är i prisklass där köparna tittar efter en större eller nyare båt.

Inget ont om Ballad. Det är en alldeles utmärkt båt. Tog den bara som ett exempel eftersom de flesta känner till den och den är vanligt förekommande på marknaden.
Senast redigerad av 1 oceansailor, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Federico » ons 09 aug 2017, 12:54

Det finns dock flera nästan "övergivna" båtar som står på landet i det som verkar mer än 15 år. Jag undrar hur många bara sitter där eftersom ingen orkar skrota dem. I så fall skulle skeletten kunna kosta förvånansvärt lite. Då skulle det kanske löna sig?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Peter_K » ons 09 aug 2017, 16:05

De bortglömda båtarna på land är oftast av en modell som gör att de är ointressanta att fixa med; inte ens i fint skick är de mycket att hänga i julgranen. Om man ens får tag på ägarna, vill säga.
Rådet brukar vara som du redan fått - försök att hitta en så fin båt som möjligt.

Det finns säkert undantag.
Är man duktig på att fixa med motorer, snickra, plasta, lacka, måla och sy kan man kanske lyckas hitta en båt som var/är bra i grunden (=fin, populär, välseglande modell), lägga massor med timmar på den och få till en bra båt. Men jag är rätt tveksam till att det är en bra affär.
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av oceansailor » ons 09 aug 2017, 16:10

Jo det står en hel del båtar lite här och där.

Men låt säga att Du hittar en Ballad för att anknyta till exemplet i mitt tidigare inlägg som "bortskänkes" (Blir nog svårt)

Den lär inte ha en fungerande motot, segel, elektronik, mm. Skicket i övrigt lär vara därefter.

Det blir ju ingen bra affär att köpa nytt och renovera jämfört med att hitta en i bra skick med ny motor för runt 140.000.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av oceansailor » ons 09 aug 2017, 16:19

Om man däremot är ung och och äventyrslusten och vill ut på sjön till en billig penning så finns säkert fynd att göra.

Men då får man acceptera att motorn är mindre pålitlig, seglen bukiga och smutsiga. Elektroniken får bli padda och vindex. (Behöver man så mkt. mer) Att börja helrenovera för hundratusentals kronor lär inte löna sig.

Är ibland förvånad att ungdomarna idag inte är mera på, att skaffa sig ett billigt flytetyg. Problemet kan ju vara att de är vana vid mamma och pappas 40 fotare med varmvatten m.m.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Peter_K » ons 09 aug 2017, 16:50

oceansailor skrev: Är ibland förvånad att ungdomarna idag inte är mera på, att skaffa sig ett billigt flytetyg. Problemet kan ju vara att de är vana vid mamma och pappas 40 fotare med varmvatten m.m.
Problemet är nog snarare att det inte finns en app som renoverar båtarna åt dem... :roll:
Alla borde ha skägg

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av s20 » ons 09 aug 2017, 19:16

Ett alternativ till skrotbåt/vrak är att hitta ett påbörjat projekt där någon tröttnat. Såg den här på blocket https://www.blocket.se/goteborg/Colin_A ... ?ca=15&w=1 , enligt en kunnig vän kan den vara segelklar för cirka 200 tusen. Och självklart massor med arbete... Att köpa en skrotbåt tror jag blir en dålig affär precis som många här påpekar.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Anders S » tor 10 aug 2017, 07:56

Frågan man bör ställa sig är ungefär: "Tycker jag det är (minst) lika kul att bygga om och renovera som att segla och vara ute i båten?" Det finns rätt många som svarar ja på den frågan, och då kan det vara ett alternativ att försöka hitta en lagom svår renovering till (detta är viktigt) "rätt pris".

Ett av problemen där är att avgöra vad som bara innebär en massa arbete (och låga kostnader för övrigt) - till exempel att skrapa och slipa en hel inredning och lacka den, och vad som verkligen kommer att kosta pengar (dvs, man måste köpa nytt) - till exempel alla luckor och alla fönster. En annan faktor är hur duktig man är att laga själv, och när man inte kan själv, hur bra man är på att driva "snikreparationer". Det kan ju tänkas (till exempel) att en begagnad motor är ett alternativ för den äventyrlige, en total skrotbåt (full av regn och råttor och med motorn i en evig vattenpöl när presenningen försvunnit) kan kanske donera en rigg etc etc.

En vanlig familjebåt har tre stora system som måste fungera för att vara användbar: Riggen, skrovet och motorn. (Riktiga entusiaster kan förstås ta bort motorn från listan.) Om endera av de systemen är felaktigt kan man kanske tänka sig att göra något (om man får båten till rätt pris) - är två av dem nödvändiga att göra vid (mer än vanligt underhåll) blir det snabbt orimliga kostnader.

Annars ansluter jag mig till uppfattningen att man skall lägga sin budget på den finaste båten man kan hitta (inom budgetramen), just därför att marknadsvärdet skiljer så pass litet mellan en sliten båt och en som är vidgjord. Det som verkligen sänker marknadsvärdet (inte bokstavligen, då dessa vanligen står på land) är när båten inte är användbar utan en (för ägaren) orimligt dyr åtgärd. Är den åtgärden lika dyr för köparen kanske man skall avstå.
Anders S

Användarvisningsbild
Federico
Platinamedlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 18 sep 2015, 23:10

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Federico » tor 10 aug 2017, 10:26

Ok, det verkar som åsikten är ungefär samma!
Jag misstänkt att det inte skulle löna sig, och härligt är han en romantisk som skulle drömmer om ett sådant hobby eftersom den lilla tillgängliga tiden föredrar man att segla.
Veloce Sailing
https://velocesailing.se

Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Spider » fre 11 aug 2017, 14:42

Vi har under de senaste tre åren lagt följande på vår båt därför att den är något av vår drömbåt. Kan vara kul som lite kostnadskalkyl. Vi köpte henne för fyra år sedan för 129000:-.
Fock och storsegel av hög kvalitet, det hade funkat med billigare. Ca 50000:-
Ny inombordare som installerades av mig själv. Ca 55000:-
Ny rigg från Benns ca 80000:-
Övrigt fix ca 10000:-
Vi har även sålt av lite prylar för ca 20000:-. ( Gamla motorn tex)
Ekonomiskt helt galen kostnad för en båt som är ca 30 fot, och från 1982 men fruktansvärt roligt och båten planeras att behållas tills vi byter till något mindre om ett antal år. Jag är typen som ser varje nedlagd timma som ett plus då det är min stora hobby.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av sangris » lör 12 aug 2017, 15:59

Spider skrev:Vi har under de senaste tre åren lagt följande på vår båt därför att den är något av vår drömbåt. Kan vara kul som lite kostnadskalkyl. Vi köpte henne för fyra år sedan för 129000:-.
Fock och storsegel av hög kvalitet, det hade funkat med billigare. Ca 50000:-
Ny inombordare som installerades av mig själv. Ca 55000:-
Ny rigg från Benns ca 80000:-
Övrigt fix ca 10000:-
Vi har även sålt av lite prylar för ca 20000:-. ( Gamla motorn tex)
Ekonomiskt helt galen kostnad för en båt som är ca 30 fot, och från 1982 men fruktansvärt roligt och båten planeras att behållas tills vi byter till något mindre om ett antal år. Jag är typen som ser varje nedlagd timma som ett plus då det är min stora hobby.
Vad är det för båt du har, Spider?
Jag har också lagt ner en del pengar på upprustning och förbättringar på en gammal båt från mitten av 70-talet. Pengar jag aldrig får igen om jag skulle sälja, men jag ser det mera som driftkostnader.
Jag köpte inte båten för att ha den några år och sen sälja för att möjligen tjäna pengar. Hade en idé för 10 år sedan att byta upp mig till något större, men andra ekonomiska hinder kom ivägen, så jag har bestämt mig för att behålla min gamla trotjänare. Den funkar bra för mig och frugan så här på äldre dar... Dessutom funkar den bra att segla ensam.
Mindre båt=mindre jobb=mindre pengar
Med detta vill jag säga att tycker man det är kul att fixa o renovera, så är det en stor del av nöjet. Man behöver kanske inte jämföra allt i pengavärde.... :-)

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Spider » sön 13 aug 2017, 20:28

Sangris, vi seglar Windex 92. Finns ett fåtal och har varit en dröm sedan 80-talet. Vad seglar du för gammal 70-talare?

globalspeed
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 aug 2017, 12:22

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av globalspeed » tis 15 aug 2017, 19:17

Vad är "nummer ett" att tänka på vid köp av skrotad båt? Något som man inte kan "renovera" oavsett..

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Renovering vs nytt

Inlägg av Spider » tis 15 aug 2017, 21:59

Svårt att säga men om man knackar runt köinfästningen och inte får ett "stumt" ljud så skulle jag aldrig orka jobba med den. Att laminerade upp en ny stark köilfästning kan nog bli hur dyrt och "roligt" som helst. Byta bottenstockar är en sak, men delamineringar i själva strukturen, nej tack.

Skriv svar