First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 08:21
Ort: Trondheim

First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Inlägg av snajdarn » lör 29 jul 2017, 09:47

Hej

Jag funderar på att köpa en First 31.7 LR, tycker det verkar vara en prisvärd båt just. Det är ju främst kombinationen bra seglingsegenskaper och ett, vad det verkar, fungerande miljö för semester/familje-segling inne i båten. Jag har främst tänkt att segla klubbregatta, både shorthanded och full crew, men också lite längre offshore när jag blivit känd med båten (t.e.x. Shetland), samt en del helg-turer, kanske upp till en vecka, med familjen (2vuxna, 2barn 7,11) eller kompisar.
Det verkar vara en superbra båt på alla sätt men eftersom jag aldrig har seglat en 31.7 så det jag kanske är en smula bekymrad för är hur bra det funkar med 28% vikt i kölen, och då speciellt i kombination short-hand eller familjsegling. Så, ni som har erfarenhet med denna båttyp, hur tidigt revar ni, och/eller byter till fock? Några betänkligheter att segla offshore shorthanded (1 eller två pers) med denna båt (har tänkt mig en Raymarine Evolution för shorthanded), och då menar jag kanske 50-100nm ut från kusten? Hur funkar båten i kuling i lite större vågor (2-3meter) om man är shorthand, på kryss/undanvind? Jag läste någonstans att man börjar vagna ner redan vid 5m/s, stämmer detta? Är det i grunden en stark konstruktion på denna firsten, tänker då främst på köl och rigg?

Tack för input :mrgreen:
/Niclas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Inlägg av Anders S » lör 29 jul 2017, 10:29

Nej, har inte specifikt några erfarenheter av båten i fråga... men...

Mer principiellt kan man bara framhålla att lätta, breda båtar brukar kräva en del kött på relingen för att fungera väl (på tävling) och själva konceptet "lätt, bred, snabb" brukar betyda att det kan bli arbetsamt att segla i dåligt väder (sjö, stark vind etc). Men för den som köper med öppna ögon och vet vad man vill ha ("en rymlig båt som man kan familjesegla utan stress, bara man tar hänsyn till vädret, t ex") fungerar de här båtarna alldeles utmärkt.

First-båtar brukar också ha en "mesigare brorsa" i form av Oceanis, där man dragit ner på segelyta, masthöjd mm. Den som då resonerar att "man kan ju kanske segla rätt OK med litet mindre segelyta" kan ju kanske se en möjlighet att både rejsa och tursegla genom att helt enkelt anpassa segelytan till situationen?
Anders S

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 08:21
Ort: Trondheim

Re: First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Inlägg av snajdarn » tor 10 aug 2017, 07:42

Tack för svar Anders, det är väl ungefär så jag tänker här ja
/Niclas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Inlägg av Peter_K » fre 11 aug 2017, 11:16

Nu är det ju inte så enkelt att det enbart är kölen som bidrar till att båten inte seglar omkull; även skrovformen bidrar. Jag säger därför - åk och provsegla!
Detta är inte en extrem båt, och att den skulle behöva kött på relingen för att funka tror jag inte på. Däremot är relingen ett bra ställe att placera extrabesättningen på då de är ur vägen i sittbrunnen och de sitter där de gör mest nytta men framför allt minst skada med sin vikt.

En hög rigg är bra.
På den kan man minska seglen enkelt (reva) när det blåser mer. Köper man en Oceanis får du en båt du slipper reva när vinden ökar, men åt andra hållet är det trög i semestervindarna och då kan du inte öka seglen mer.
Alla borde ha skägg

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Inlägg av Westcoast » lör 12 aug 2017, 22:15

Min bror (Hans på forumet) seglar sedan 12 år en First 31.7 som används både för kappsegling (mest shorthanded) och familjesegling.

Jag är med på First'en på klubbkappseglingarna, vid shorthanded är vi dock konkurrenter... :-)

Skall be honom skriva ner sina erfarenheter men det som Anders skriver stämmer som vanligt väl.

/Westcoast

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: First 31.7 erfarenhet med lätt köl

Inlägg av HansH » mån 14 aug 2017, 09:34

Precis som min bror (Westcoast) skriver så har vi haft vår båt i 12 säsonger.
Köpte den i Frankrike där alla båtar är LR (low rig) för att vara CE-klass A - HR (high rig) är "bara" B-klassad.
Det skiljer 40cm på rig-höjden men LR's segelyta räcker gott o väl till.
Suverän båt för både familjecruising och kappsegling. Dock så kan det bli en utmaning om det är många av familjemedlemmarna som är långa.
Men det går om man vill - i år har tex båda sönerna varit med o semesterseglat (1.95 respektive 1.99 långa).
Hade kanske varit mer optimalt med en lite större båt med tre kabiner, men större båt är mer att ta hand om och allt blir dyrare, inte minst seglen.
Med full besättning på kappsegling bär vi orevat storsegel upp till 9-10m/s. Vid familjesegling tar jag ett rev vid 8m/s.
Vi semesterseglar alltid med 110% fock - genua används bara vid kappsegling.
Om det blåser mycket (typ kuling) så plockar vi ner storseglet helt och seglar bara på focken.
För att spilla vind så vagnar vi inte ner utan tvärt om - vi vagnar upp och släpper lite på skotet för att twista storseglet.
Vagna ner om man seglar genua funkar inte heller bra, då man därigenom stänger spalten.
I mycket vind, med fock och revad stor kan jag däremot vagna ner då det inte blir tillräcklig twist i seglet med att vagna upp o skota löst.
Masten är nämligen tämligen styv (inte konad på LR - kort kona på HR) och svår att böja med annat än med mycket kraft - jag har ändå 1:32 i häckstagstaljan. När man tar hem "i häcken" så sträcker man mest upp förstaget - på en 9/10 mast med rak/kraftig profil så böjs inte masten så mycket.
Har en gennaker men föredrar att segla spinnaker (även med familjen). Spinnakern har ett bredare register.
Båten funkar bra utomskärs och går över vågorna istället för genom dem som äldre/tunga båtar tenderar att göra.
Har seglat över Nordsjön ett par gånger (Thyborön - Kristiansand), seglat runt Sveriges kust (Göteborg - Stockholm) mm och har aldrig haft några problem med båten.
Skörat segel i kuling har vi gjort på kappsegling, men det kan ju hända oavsett båttyp.
Om du skall segla shorthanded så är en bra autopilot ett måste, speciellt om det är singlehanded.
Genuawincharna sitter lite för långt från rorsmansplatsen för att kunna kryssa själv i mer än lättvind.
Konstruktionsmässigt så är riggen överdimensionerad.
Kölkonstruktionen är som på många moderna båtar ganska känslig med djup köl och liten anläggningsyta mot skrovet.
Lösningen med en innerliner som är "limmad" (mha spackel) mot skrovet kan diskuteras och vid grundstötningar så spricker det lätt i skarven.
Inte svårt att åtgärda men det finns bättre lösningar.

Skriv svar