Flytta batteribank

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » fre 04 aug 2017, 15:51

Min batteribank sitter monterat i BB stuvfack. Nu har observerat att min båt är lite obalanserad. Både lite baktung och ligger snett i vattnet. Det optimala hade vart att flytta batterierna till förpiken tror jag. Men det blir en transportsträcka på nästan 4 meter,

så jag undrar vilken tjocklek jag behöver på kabel. Det är 240 amp totalt.

Har försökt att räkna ut själv men är lite osäker.

Finns det bättre alternativ än förpik? Som att försöka balansera upp det med extra vatten, diesel osv
IMG_2706.JPG

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Peter_K » fre 04 aug 2017, 17:48

Jag har mina batterier i förpiken. Funkar bra. Det intressanta borde inte vara hur stor batteribanken är, utan hur mycket ström du kan komma att köra igenom kablarna, när du dimensionerar dem. Enkelt sagt; jag har bara en 35A-generator och en ganska liten startmotor då jag har en motor på 7,5 hj, vill minnas kablarna blev 50 mm2 till slut (minns ej, kan vara tunnare).
Alla borde ha skägg

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » fre 04 aug 2017, 22:11

Min startare är på 1,1 kW och den drar typ runt 150 amp tror jag. Kan inte så jättemycket om el. Men de formulär jag provat att räkna på säger runt 100mm2 vilket blir otroligt mycket pengar och tänker då på alternativa lösningar.

Kunde man låtit ett batteri sitta närmare för att starta med, och banken längre bort? För jag misstänker att effekten generator skickar ut är betydligt mindre än startmotorn drar.

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » fre 04 aug 2017, 22:22

Beror på hur mycket voltbortfall man kan acceptera? Någon som har någon idé om det?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Anders S » lör 05 aug 2017, 09:36

Det går utmärkt att ha batterier på flera ställen, t e x ett nära startmotorn och två eller fler på annat håll.

Som du är inne på handlar det om strömförsörjningen, särskilt vid laddning. När det gäller förbrukare brukar (bortsett från startmotorn, bogpropeller och ankarspel) dessa vara rätt beskedliga, men laddningen måste fungera. Problemet där är spänningsfallet.

Det finns flera lösningar, grova kablar är en. Det finns också generatorer som mäter på batteriet (motsatsen, "machine sensing" mäter på generatorn) och det finns "mellanladdare" som man sätter mellan generatorn och batterierna, som höjer laddspänningen till rimliga nivåer (ungefär som en "batteridriven batteriladdare", (t e x från CETEK).

I min egen båt har jag ett dedikerat startbatteri och ungefär 400 AH i förbrukarbanken. Avståndet mellan generator och batteri (längst bort) är ungefär tre meter. Jag har troligen för tunna kablar (50 kvmm) :D
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Fredrik » lör 05 aug 2017, 11:03

På min generator finns det en koppling som jag borde använda för att få bättre laddning (men jag är för lat). Man drar en kabel från generatorns "B+" till förbrukningsbankens plus-pol. Då känner generatorn av batteribankens spänning utan den förlust som blir i kabeln som laddströmmen går genom och kommer därmed att skicka mer ström. Denna funktion bör nog användas när man har långt från motorn till batteriet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Peter_K » lör 05 aug 2017, 12:11

Som Anders är inne på kan du ju behålla startbatteriet nära motorn och flytta förbrukningsbanken. På så vis kan du köra med lite klenare kablar och spara en slant.
Alla borde ha skägg

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » lör 05 aug 2017, 12:55

Jag tror också det är smartast. Finns det någon tumregel man kan räkna med för att sätta säkringar för att skydda tex en 50mm2 kabel?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Flytta batteribank

Inlägg av oceansailor » lör 05 aug 2017, 21:04

jonasulveseth skrev:Min batteribank sitter monterat i BB stuvfack. Nu har observerat att min båt är lite obalanserad. Både lite baktung och ligger snett i vattnet. Det optimala hade vart att flytta batterierna till förpiken tror jag. Men det blir en transportsträcka på nästan 4 meter,

så jag undrar vilken tjocklek jag behöver på kabel. Det är 240 amp totalt.

Har försökt att räkna ut själv men är lite osäker.

Finns det bättre alternativ än förpik? Som att försöka balansera upp det med extra vatten, diesel osv

IMG_2706.JPG
Vikt i förpiken är i princip aldrig bra för seglingsegenskaperna. Men om Du kan placera batterierna centralt så kommer Du slå flera flugor i en smäll eftersom vikt i ändskeppen är negativt.

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » lör 05 aug 2017, 21:34

Det med viktfördelning tycker jag är intressant. Jag tänkte så här, att motorn ligger ju bakom mittpunkten , samt all diesel i mitt fall. Och generellt stuvar man mycket där, så jag tänkte att placera batterierna längst fram kunde skapa en motvikt.

Jag har ett annat ställe jag kunde haft batterierna, och det är under utstickande u-soffa väldigt nära mastens placering. Frågan är om det är bättre även om båten fortfarande blir baktung.

Ni som seglar långt hur fördelar ni vikten med tungt lastade båtar? Och hur påverkar det sjögång?

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Flytta batteribank

Inlägg av oceansailor » sön 06 aug 2017, 08:06

jonasulveseth skrev:Det med viktfördelning tycker jag är intressant. Jag tänkte så här, att motorn ligger ju bakom mittpunkten , samt all diesel i mitt fall. Och generellt stuvar man mycket där, så jag tänkte att placera batterierna längst fram kunde skapa en motvikt.

Jag har ett annat ställe jag kunde haft batterierna, och det är under utstickande u-soffa väldigt nära mastens placering. Frågan är om det är bättre även om båten fortfarande blir baktung.

Ni som seglar långt hur fördelar ni vikten med tungt lastade båtar? Och hur påverkar det sjögång?
Att placera vikt i förskeppet innebär att det är större risk för att båten går vått genom sjöarna. Eller ännu värre börjar gå som en gunghäst när det är lite sjö vilket gör att det går sakta.

Vad jag funderar på är vad som får Dig att tro att båten är baktung? Om det är att den målade vattenlinjen ligger lägre, så är det ingen bra indikation på detta. Normalt så klarar båtar mer vikt i aktern eftersom bärigheten är större där. Gäller speciellt moderna båtar med bred akter.

Nu förstår jag av Din kommentar att Du är mer långfärdsseglare än kappseglare. Ont om plats är det på alla långfärdsbåtar. Man tvingas kompromissa med seglingsegenskaper. Då handlar kompromissen om hur lätt saker är tillgängliga kontra seglingsegenskaper. Det är ju ingen idé att ha med sig grejor som ligger så illa till att man aldrig kommer åt dem. Men återigen försök undvik tunga saker i förskeppet.

Flyttar Du batterierna från stuvfacket kommer Du att frigöra värdefullt stuvutrymme och fylla detta med något annat vilket gör att det kanske blir mer vikt i aktern. Men som jag skrev ovan så är normalt en nedlastad akter bättre än ett nedlastat förskepp.

Av bilden att dömma ser det ju ut som att stuvfacket är dåligt utnyttjat eftersom batterierna ligger där? Att flytta batterierna till närheten av mastfoten är bra ur viktsynpunkt i vilket fall som helst.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Peter_K » sön 06 aug 2017, 08:36

Alltså... ja. Eller, nja snarare...
Helst skall all vikt placeras långt ner över kölen (lite förenklat) men av praktiska skäl gör man inte så. Ankare, stuvfack i sittbrunnen, pentry, motor, besättning... tja, en massa saker hamnar annorlunda. Oftast i aktern blir det. Vattentanken är oftast i fören.
Att då flytta en del av vikten föröver är rätt tänk.
Batterier till exempel.

Om du placerar mycket vikt i ändskeppen kan du få "gunghästtendenser". Det betyder inte att båten går som en gunghäst genom vattnet bara för att man t ex placerar batterierna straxt för om kölen i stället för straxt akter om den.

Om jag (som inte är TS) utgår från min egen båt så har jag en linjeritning som helt klart visar att när jag semesterpackat så sitter båten på arslet. Lösningen blir då att fördela packningen jämnare och inte bara trycka in segel, kläder, mat mm i stickkojen utan även stuva i fören. Annars seglar båten riktigt illa.
Alla borde ha skägg

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » sön 06 aug 2017, 10:41

Tack för värdefull information! Saker kommer säkert bli mer klart när jag börjar segla i hårdare sjö. Anledningen till att jag känner båten är baktung är till viss del magkänsla men också det här
IMG_2707.JPG
Nu kan det ju va att föregående ägare har låtit bottenmålningen krypa uppåt för varje säsong. Men jag har en exakt likadan båt på samma brygga och jag mätte hur långt fören är från vattnet och det skillde 6 cm på min och deras båt.

Aja, jag tror batterier vid mastfoten, funkar bäst utifrån hur elen ska dras oavsett. Så kan man ju testa att segla med lite olik viktfördelning sen :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Flytta batteribank

Inlägg av Anders S » sön 06 aug 2017, 12:01

När det gäller att barlasta båten (eller, mer rätt, trimma den) så den får rätt flytläge skall man sträva efter att ha all last centralt i båten (vi får väl räkna batterier, öl, vatten, bränsle och allt sådant som "last" i detta). Man vill undvika att ha stor massa i ändskeppen, eftersom det motverkar båtens smidighet och följsamhet i sjön. Sedan kan varje enskild båt vara olika känslig för det här, eftersom formen skiljer en del. Det KAN vara så att en viss båttyp (faktiskt) fungerar bättre med mer vikt föröver - det har med skrovformen och vågfrekvensen att göra. Vi har väl alla upplevt hur båten börjat guppa och tvärstannat i litet lättare vind, när en serie svallvågor drabbat... Med otur kan detta att hända beroende på våglängd och -höjd.

De flesta båtar i vår storlek får redan från början en hel del vikt i aktern, eftersom det är där vi vistas vid segling (och här finns till del förklaringen varför man gärna sätter extrabesättning på relingen, midskepps och jagar dem ur brunnen så fort de skotat hem och gjort jobbet i vändningarna).

Därför bör man undvika att stuva tunga saker i aktern, om man kan. Sedan är det en praktisk fråga, vad som kan stuvas djupt och midskepps och vad som måste vara åtkomligt. Motorn brukar ju sitta där den sitter, typ, men har man en utombordare skall den i land då man kappseglar och om man har med den, ner med den i ruffen. (kan skapa diskussion vid familjesegling).

Men det brukar vara riskfritt att stuva fendrar i ändskeppen, liksom att ha sovplatser där (särskilt om man inte sover där medan man seglar). Batterier, kätting, vattentankar, bränsle etc: helst midskepps och djupt. Många har verktyg med sig, bedöm vikten och välj plats. I princip skall alla utrymmen under durkarna användas för stuvning av sådant som väger, men det kan vara ruskigt opraktiskt i många fall.

Men när det gäller batterierna handlar det inte bara om "bästa platsen" ur viktfördelningssynpunkt, utan om att man skall komma åt dem, de skall kunna surras, stabila fästen och (som diskuterats) ledningsdragning. Det här är stabila klumpar som inte skall komma på driven, liksom bränsletankar, septiktankar och vattentankar - som lätt kan väga 50-100 kg även i halvstora båtar.
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Flytta batteribank

Inlägg av jonasulveseth » sön 15 okt 2017, 18:22

Lyfter tråden lite då jag nyss lyfte båten :)

I min båt finns det en sk centrumlyft. En ögla förankrad i kölen. Man måste ju tro att tillverkarna av båten tänkte att denna punkt skulle vara balanserad. Men man ser att båten lutar en hel del bakåt när den hänger i den. Kan man då konkludera med att båten också är obalanserad under segling?

Eller vad tror ni?
IMG_2842.JPG

Skriv svar