Första segelbåten

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Första segelbåten

Inlägg av Nils_D » fre 28 jul 2017, 21:12

Astaced skrev: Och när jag ändå skriver vad är största skillnaden på IF och marieholm IF(marieholm 26)?
Du har redan fått flera riktiga delsvar på den frågan. En lite utförligare sammanfattning kan se ut så här:

IF och Marieholm 26 (i fortsättningen M26) delar samma skrovform. Men friborden är lite högre så innerutrymmena är större.

Båda har samma rigg, vilket innebär att man kan köpa begagnade IF-segel till en M26 (fast om man är riktigt kinkig med sina segel så vill man nog ha dem skurna på ett annat sätt för en tyngre båt, men så kräsna har antagligen de flesta som köper begagnade segel inte råd att vara).

M26 hade alltid inombordsmotor i original, medan IF nästan alltid hade utombordsmotor. Det finns några fåtal IF som utrustades med inombordsmotor från början. Och några har fått en inombordare eftermonterad. De med inombordare i original (kallade IF-E) har något mindre kölvikt för att kompensera för inombordsmotorns vikt. (Sedan kan detta idag inte stämma på enstaka exemplar ... motorer går som bekant sönder och tar slut) Här kan det finnas anledning att kolla upp vad båten var från början, för det är få eller kanske rent av inga som har ändrat kölvikten när man bytt från utombordare till inombordare eller vice versa, vilket antagligen påverkar seglingsegenskaperna negativt.

Den stora skillnaden mellan IF och M26 är däck och innerutrymmen. IF har en liten och ganska trång sittbrunn, och dessutom ett litet akterdäck med stuvutrymme under. M26 har en större sittbrunn, som också lär vara bekvämare utformad, framförallt genom att sittbrunnssidorna ej är helt vertikala och att sittbrunssargen är bredare och därmed skönare att sitta på. Ännu större är skillnaden på insidan. IF har en enkel (många tycker primitiv) inredning, där i normalfallet det saknas fast pentry (man drar fram det när det skall användas). Det saknas också en vask och rinnande vatten. I M26 har man klämt in allt detta. Vilket gick, men på bekostnad av kojlängd och rymdkänsla. If är en båt man kan rekommendera för dem som kräver en kojlängd på minst 2 meter. Det kan man inte göra med en M26.

Jag kollade upp båda innan jag köpte min IF. För min del var den mer spatiösa inredningen ett plus. Tyckte det kändes trångt och instängt i M26. Ett annat plus för min del var att eftersom IF är lättare så seglar den bättre. Och eftersom den inte har ett hål i rodret för inombordarens propeller så är roderverkan bättre än på en M26. IF är helt enkelt en bättre seglare.

Det finns också en senare utveckling av M26 kallad M261, där man höjt höjden i ruffen genom att ge båten ett s.k. valdäck, för att få bättre utrymmen. Alla finns med beskrivning och bilder här på Sailguide
http://www.sailguide.com/batfakta/if-baaten
http://www.sailguide.com/batfakta/marieholm-26
http://www.sailguide.com/batfakta/marieholm-261

Och ännu mer om dessa hittar du på IF-förbundets webb
http://www.ifboat.se/

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Första segelbåten

Inlägg av Lasse L » lör 29 jul 2017, 07:49


Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Första segelbåten

Inlägg av Astaced » lör 29 jul 2017, 11:30

Nils_D skrev:
Astaced skrev: Och när jag ändå skriver vad är största skillnaden på IF och marieholm IF(marieholm 26)?
Du har redan fått flera riktiga delsvar på den frågan. En lite utförligare sammanfattning kan se ut så här:

IF och Marieholm 26 (i fortsättningen M26) delar samma skrovform. Men friborden är lite högre så innerutrymmena är större.

Båda har samma rigg, vilket innebär att man kan köpa begagnade IF-segel till en M26 (fast om man är riktigt kinkig med sina segel så vill man nog ha dem skurna på ett annat sätt för en tyngre båt, men så kräsna har antagligen de flesta som köper begagnade segel inte råd att vara).

M26 hade alltid inombordsmotor i original, medan IF nästan alltid hade utombordsmotor. Det finns några fåtal IF som utrustades med inombordsmotor från början. Och några har fått en inombordare eftermonterad. De med inombordare i original (kallade IF-E) har något mindre kölvikt för att kompensera för inombordsmotorns vikt. (Sedan kan detta idag inte stämma på enstaka exemplar ... motorer går som bekant sönder och tar slut) Här kan det finnas anledning att kolla upp vad båten var från början, för det är få eller kanske rent av inga som har ändrat kölvikten när man bytt från utombordare till inombordare eller vice versa, vilket antagligen påverkar seglingsegenskaperna negativt.

Den stora skillnaden mellan IF och M26 är däck och innerutrymmen. IF har en liten och ganska trång sittbrunn, och dessutom ett litet akterdäck med stuvutrymme under. M26 har en större sittbrunn, som också lär vara bekvämare utformad, framförallt genom att sittbrunnssidorna ej är helt vertikala och att sittbrunssargen är bredare och därmed skönare att sitta på. Ännu större är skillnaden på insidan. IF har en enkel (många tycker primitiv) inredning, där i normalfallet det saknas fast pentry (man drar fram det när det skall användas). Det saknas också en vask och rinnande vatten. I M26 har man klämt in allt detta. Vilket gick, men på bekostnad av kojlängd och rymdkänsla. If är en båt man kan rekommendera för dem som kräver en kojlängd på minst 2 meter. Det kan man inte göra med en M26.

Jag kollade upp båda innan jag köpte min IF. För min del var den mer spatiösa inredningen ett plus. Tyckte det kändes trångt och instängt i M26. Ett annat plus för min del var att eftersom IF är lättare så seglar den bättre. Och eftersom den inte har ett hål i rodret för inombordarens propeller så är roderverkan bättre än på en M26. IF är helt enkelt en bättre seglare.

Det finns också en senare utveckling av M26 kallad M261, där man höjt höjden i ruffen genom att ge båten ett s.k. valdäck, för att få bättre utrymmen. Alla finns med beskrivning och bilder här på Sailguide
http://www.sailguide.com/batfakta/if-baaten
http://www.sailguide.com/batfakta/marieholm-26
http://www.sailguide.com/batfakta/marieholm-261

Och ännu mer om dessa hittar du på IF-förbundets webb
http://www.ifboat.se/
Tack det låter som att du kan en hel del om IF:ar en annan grej jag behöver tänka på är hur stryktålig båten är då jag en ganska bra förmåga att hitta grund....

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första segelbåten

Inlägg av Fredrik » lör 29 jul 2017, 16:19

En IF sticker bara 1,20 m, så den hittar ju inte lika många grund som djupare båtar. Eftersom den är långkölad glider den ofta upp på grunden, men är det en vass sten kan det givetvis ta tvärstopp alternativt drar du upp en reva och sänker båten. Generellt rekommenderas inte att gå på grund, men om det händer är IF en av de bästa båtarna för ändamålet. Jag har vid ett flertal tillfällen "bumpat" lite på stenar, det enda som behövs då är lite spackel gör att fixa.

Skall du köpa en IF rekommenderar jag att du lyfter upp durkarna och kontrollerar att de skott som sitter under durkarna är intakta, särskilt skottet precis under ruffluckan. Ser du sprickor där har båten varit hårt på grund, då rekommenderar jag att du tittar på Ett annat objekt.

Kontrollera också att rufftaket inte är mjukt runt mastbalken. Trampa runt på däck runt masten och känn att det är stumt. Är det röta i mastbalken blir det en omfattande reparation man inte vill ha. Beror ofta på att det läckt in vatten genom en otät kabelgenomföring till mastlanternan.

Kika också så att det inte är sprickor i rodret vid det översta gångjärnet, IF har ett känsligt roder och det kan vara en bra idé att förlänga roderplåtarna så att de går över gångjärnet.
Senast redigerad av 2 Fredrik, redigerad totalt 0 gång.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Astaced
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 18:13

Re: Första segelbåten

Inlägg av Astaced » lör 29 jul 2017, 16:23

Fredrik skrev:En IF sticker bara 1,20 m, så den hittar ju inte lika många grund som djupare båtar. Eftersom den är långkölad glider den ofta upp på grunden, men är d
Bra... Slipper man oroa sig för det... man har ju gjort några hög hastighets tillägningar med IF men aldrig gått på med en... Kan den själv komma av grundet för egen maskin eller behöver den hjälp? ( jag vet det handlar om situationen... )

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första segelbåten

Inlägg av Fredrik » lör 29 jul 2017, 16:30

Astaced skrev:
Fredrik skrev:En IF sticker bara 1,20 m, så den hittar ju inte lika många grund som djupare båtar. Eftersom den är långkölad glider den ofta upp på grunden, men är d
Bra... Slipper man oroa sig för det... man har ju gjort några hög hastighets tillägningar med IF men aldrig gått på med en... Kan den själv komma av grundet för egen maskin eller behöver den hjälp? ( jag vet det handlar om situationen... )
Eftersom den bara går 1,20 kan man hoppa av och knuffa loss den om förhållandena tillåter. Man kan också köra upp den på en sandstrand när man vill göra bottentvätt... Men det är ju ändå 2 ton man dribblar med så...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar