Test batterikondition

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Test batterikondition

Inlägg av Peter_K » ons 12 jul 2017, 12:48

Ålrajt. För c:a två veckor sedan var jag ute över helgen. Allt var frid och fröjd, när jag kom i hamn kom en ovädersfront med regn. Seglet viktes ihop snabbt, alla prylar rafsades ihop, kylen tömdes och jag hann till bilen innan de första regndropparna kom. Nöjd, såklart.

En vecka senare upptäckte jag att jag lämnat locket på kylen öppen som jag alltid gör för att få ut fukt - men glömt att stänga av kylen. Batterierna var... ähum... lite lätt trötta kan jag säga. Plottern orkade inte vara igång samtidigt som autopiloten. Eftersom det bara var en söndagstur löste det sig ändå; jag styrde manuellt. Tänkte att solpanelerna löser detta, men när jag en vecka senare gav mig ut uppträdde detta efter tre dagar på sjön. Orsak; för lite sol.

Testade att gå för motor, men det funkade sådär. Biltemas relä får jobba hårt, öppnar-stänger hela tiden då förbrukarbanken är såpass tom att startbatteriet släpper över ström, sedan kommer det under de 12,7 volt (eller vad det nu är) som den sluter vid, och generatorn får jobba upp startbatteriet igen.

Är nu på landbacken igen. Batterierna mättes till 12,04 volt (=c:a 25% kvar fattar jag det som, dvs tvär-tomt) och är nu i garaget och laddas av varsin laddare med "rekond-funktion".

Frågan är - hur mäter man bäst skicket på dem? De talas om "belastnings-prov"; hittar en billig testare på Biltema (299 kr), duger den?
Eller skall man bara ladda fullt och mäta självurladdning..?
Eller bara skruva in batterierna och se glad ut..?

Biltemas prov-makapär.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Test batterikondition

Inlägg av oceansailor » ons 12 jul 2017, 14:28

Gissar att batterierna är sulfaterade efter att stått tomma i två veckor. Nu vet jag ju inte vilken typ av batterier Du har. Men ladda dem fulla med en batteriladdare. Helst en den där dumma typen som kör på tills man avbryter laddningen. Bra tecken när det bubblar på rätt bra i batteriet. ( om det är fritt ventilerade batterier vill säga)

Har Du en modern laddare så är det förmodligen en bra att köra två cykler. Dvs. När laddaren går in i float så stänger Du av den och kör en gång till. Anledningen är att moderna laddare har en tidsstyrd laddning i absorationsläget. Den tiden är ofta för kort när man laddar upp ett tomt batteri.

När batteriet är fullt så kan man köra en kraftig laddning på 15-15.5 V i 5-6 timmar för att förhoppningsvis få bort en del av sulfateringen. Men bara om Du har fritt ventilerade batterier. Har Du slutna batterier är det oftast direkt skadligt att överladda.
Kolla i så fall med batteritillverkaren.

Om Du vill veta hur batterierna mår så är det bästa att göra en kontrollerad urladdning med en förbrukare med känd förbrukning under ex.vis 20 timmar. Oftast är Batteriets storlek (Ah) angiven under en 20 timmars urladdning. Men det är ju rätt mycket stök för att få reda på att batterierna inte är 100%!! 100% är i princip bara helt nya batterier.

Jag skulle nog bara montera tillbaka dem efter uppladdning och se om det funkar tillräckligt bra..

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Test batterikondition

Inlägg av Seawolf » ons 12 jul 2017, 15:57

Peter_K skrev:Ålrajt. För c:a två veckor sedan var jag ute över helgen. Allt var frid och fröjd, när jag kom i hamn kom en ovädersfront med regn. Seglet viktes ihop snabbt, alla prylar rafsades ihop, kylen tömdes och jag hann till bilen innan de första regndropparna kom. Nöjd, såklart.

En vecka senare upptäckte jag att jag lämnat locket på kylen öppen som jag alltid gör för att få ut fukt - men glömt att stänga av kylen. Batterierna var... ähum... lite lätt trötta kan jag säga. Plottern orkade inte vara igång samtidigt som autopiloten. Eftersom det bara var en söndagstur löste det sig ändå; jag styrde manuellt. Tänkte att solpanelerna löser detta, men när jag en vecka senare gav mig ut uppträdde detta efter tre dagar på sjön. Orsak; för lite sol.

Testade att gå för motor, men det funkade sådär. Biltemas relä får jobba hårt, öppnar-stänger hela tiden då förbrukarbanken är såpass tom att startbatteriet släpper över ström, sedan kommer det under de 12,7 volt (eller vad det nu är) som den sluter vid, och generatorn får jobba upp startbatteriet igen.

Är nu på landbacken igen. Batterierna mättes till 12,04 volt (=c:a 25% kvar fattar jag det som, dvs tvär-tomt) och är nu i garaget och laddas av varsin laddare med "rekond-funktion".

Frågan är - hur mäter man bäst skicket på dem? De talas om "belastnings-prov"; hittar en billig testare på Biltema (299 kr), duger den?
Eller skall man bara ladda fullt och mäta självurladdning..?
Eller bara skruva in batterierna och se glad ut..?

Biltemas prov-makapär.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/
Mackapären visar hur stor ström batteriet kan leverera. Men det är nästan omöjligt att tolka dess mätvärde om man inte mätt samma batteri när det var nytt och fulladdat. Men den visar en del av effekterna av sulfatering, men inte alla. Det har sin egentliga nytta för att se om batteriet verkar kunna starta en motor, inte hur stor Ah-kapacitet det har.

Vise män förser sina förbrukarbatterier med en Battery Brain, som bryter spänningen innan batteriet blir alltför urladdat. Men motsvarande brukar finnas som funktion i en kyl också. Fast där är risken att när batterispänningen återhämtat sifg en stund så kör kylen ett tag till, osv.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Test batterikondition

Inlägg av Peter_K » ons 12 jul 2017, 18:36

Någon dum-laddare har jag inte. Kör f n med en C-Tec-laddare på något som heter "recovery-funktion"; får se om det funkar. Batterierna, två till antalet, är 75 A bly/syra av "fritids"-typ från OK/Q8 och kanske 3-4 år gamla max.

Om man nu inte har haft en battery-brain, utan precis som beskrevs haft en kyl som startat varje gång spänningen återhämtat sig i ganska exakt en vecka för att sedan laddas av 2x18 W solpaneler i fem dagar med tveksamt väder - kan man på något sätt mäta av om det finns liv i batterierna?

Planen var urprungligen att hålla liv i batterierna till LiFePo4-tekniken blev billig och enkelt styrd så jag kunde byta till sådana batterier; kanske blir det tid för byte i förväg.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Test batterikondition

Inlägg av Anders S » tor 20 jul 2017, 09:44

Ett enkelt (och grovt) sätt att mäta batteriernas "friskhet" (efter laddning, förstås) är att använda startmotorn på båten som belastning. Då mäter man först vilspänningen på batteriet, sedan kör man tio sekunder (typ) med stoppreglaget ute, och så ser man vad spänningen landar på omedelbart efter. Att den sjunker är förväntat, men inte under 11.5 V eller så. Sedan kommer ett friskt batteri att "komma tillbaka" snabbt, och hamna på samma vilspänning som före (falsk)starten.

Det här är ungefär samma test som batteritestaren från Biltema, men (som redan påpekats) den mäter inte om ditt batteri duger som långsiktig kraftkälla. Men om batteriet återhämtar sig kvickt är plattorna inte i dåligt skick.

Litiumbatterier kan bli något, men pris/prestanda är fortfarande ogynnsamt i fritidsbåtsapplikationen.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Test batterikondition

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 21 jul 2017, 22:42

Jag har Skamtemas batteriprovare, men jag tror den inte funkar bra att visa hur bra eller dåliga fritidsbatterier är, har läst o hört det några ggr, och fått den erfarenheten själv med.
Provaren visade okej, o även syraprovaren flöt okejbra. Men när jag sen ändå bytte batterier blev det mycket bättre alltihopa.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Test batterikondition

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 21 jul 2017, 22:58

I husvagnen jag käpte för ett år sen satt det ett batteri som enligt säljaren var nästan nytt. O han ljög inte om nåt annat så det stämde nog. Men det var väldigt orkeslöst, o laddaren i vagnen var nästan helkass, så batteriet var nog misskött och urdraget ett par ggr redan fast det var nytt. Har man aldrig haft varken segelbåt eller husvagn nån längre tid fattar nog inte många hur känsligt det
R med battetier ochman glömmer lampor på osv.
Jag hade själv ett lika batteri som också var från året innan, som jag visste jag skött bättre. Så jag köpte en ny CTEK 15 amp laddare o satte i bägge de batterierna. Först krånglade laddaren o lyste rött att nåt var fel med batterierna, men efter att kopplat isär batterierna o laddat enbart det misshandlade batteriet två ggr på recondläget så kom det igång igen, nu fukar dom fint tillsammans o streten räcker bra. Tror absolut det bar CTEKs recond avsulfatering som fixade det hela. Från början när batterierna var hopkopplade ville förstås inte heller det friskare batteriet ta åt sig laddning.
Jag har läst några få negativa grejer om CTEK, men för mig har de funkat kanon. Den här 15 ampers har ett sleepläge, tror det heter så, då den laddar tyst o på halv effekt, bra då den sitter i garderoben precis där jag sover. I båten har en 25 amp CTEK laddat helt perfekt i 15 år. Där finns även äkta Batterybrain inköpt av självaste Seawolf!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar