Drevets bälg granskning
Drevets bälg granskning
Hej,
jag har haft min båt i vatten sedan april och nu allt är redo för semester. Eftersom något diesel läckte, så har jag rengjort motorn och torkat ordentligt. Körde motorn ungefär i 30 minuter och inget läckte. 2 dagar efteråt har ja lagt märke till lite (några droppar) under motor, och något våt omkring bälgen.
Jag blev lite orolig att det kan vara den som läcker. Hur kan man granska den ordentligt? Jag har haft båten i 3 år och vet inte om/när det har byts förr. Hur kan jag uppskatta skicket med tanken att båten är i vattnet och bälgen kan inte tas bort?
Tack för hjälpen
Federico
jag har haft min båt i vatten sedan april och nu allt är redo för semester. Eftersom något diesel läckte, så har jag rengjort motorn och torkat ordentligt. Körde motorn ungefär i 30 minuter och inget läckte. 2 dagar efteråt har ja lagt märke till lite (några droppar) under motor, och något våt omkring bälgen.
Jag blev lite orolig att det kan vara den som läcker. Hur kan man granska den ordentligt? Jag har haft båten i 3 år och vet inte om/när det har byts förr. Hur kan jag uppskatta skicket med tanken att båten är i vattnet och bälgen kan inte tas bort?
Tack för hjälpen
Federico
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
Re: Drevets bälg granskning
Är det saltvatten?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: Drevets bälg granskning
Det är väldigt litet och blir väldigt smutsigt. Det har inte gått att skiljas. Dessutom kan det vara fuktighet som kondenserat. Hur kan jag skilja? Smak?
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 75
- Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11
Re: Drevets bälg granskning
Smaka av vattnet. Låter äckligt men lätt värt det. Lättnaden av att känna sötvatten mot tungan är en av båtfixandets glada ögonblick.
Re: Drevets bälg granskning
Det är inte så sannolikt att det är bälgen som läcker (de håller normalt mycket längre än 7 år), men OM det är bälgen som har ett hål är det på allvar. Då kan man inte vänta, för den stora sprickan (som sänker båten) kan komma när som helst. Det är dock mycket osannolikt, men kan inträffa om lyftslinget legat under drevet vid något lyftförsök.
Ligger båten i sötvatten hjälper det förstås inte att "smaka av" "vattnet" (som kan vara diesel, kylvatten, läckvatten eller tillrunnet vatten), men annars bör man kunna ana om det är havsvatten (bläh) eller vatten från motorn (kan vara salt eller sött, särskilt sött om det vinns glykol i sötvattenkretsen, dubbelt bläh) respektive vatten från något annat håll. Det finns som bekant en hel del vattenledningar inombords och tredubbelt bläh skulle väl då gälla om det rinner från någon toaledning. Diesel vet jag hur det luktar, men inte hur det smakar...
Vattenläckage från "konstiga ställen" inkluderar beslag i däcket, skarven skrov-däck, avgasledningen (där spolar det avsevärda mängder vatten, en läcka där kan man kanske heller inte se annat än när motorn går, har hänt mig), alla motorns kylvattenledningar, inlopp, utlopp, slangar etc.
Det kan nog tänkas att motorns bälg är en låg punkt för vatten från aktern, och småläckor akteröver hade jag kollat först.
Ligger båten i sötvatten hjälper det förstås inte att "smaka av" "vattnet" (som kan vara diesel, kylvatten, läckvatten eller tillrunnet vatten), men annars bör man kunna ana om det är havsvatten (bläh) eller vatten från motorn (kan vara salt eller sött, särskilt sött om det vinns glykol i sötvattenkretsen, dubbelt bläh) respektive vatten från något annat håll. Det finns som bekant en hel del vattenledningar inombords och tredubbelt bläh skulle väl då gälla om det rinner från någon toaledning. Diesel vet jag hur det luktar, men inte hur det smakar...
Vattenläckage från "konstiga ställen" inkluderar beslag i däcket, skarven skrov-däck, avgasledningen (där spolar det avsevärda mängder vatten, en läcka där kan man kanske heller inte se annat än när motorn går, har hänt mig), alla motorns kylvattenledningar, inlopp, utlopp, slangar etc.
Det kan nog tänkas att motorns bälg är en låg punkt för vatten från aktern, och småläckor akteröver hade jag kollat först.
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Drevets bälg granskning
Att bälgen skulle spricka och läcka är som Anders skriver väldigt osannolikt. Däremot är det tänkbart att det börjar läcka mellan bälg och skrov. Eftersom det läcker när Du kör motor och det är små mängder så gäller det verkligen att kolla andra mer troliga anledningar till läckage vid slanklämmor, kopplingar, vattenpump, avgassystem.
Re: Drevets bälg granskning
nu har jag kört i några veckor och jag har sett några droppar då och då under avgas röret. sött vatten. däremot klämringen runt bälgen har börjat rosta ordentligt... kanske det borde granskas också men det är nog inte så brottom som bälgen och det kan nog vänta upptagningen
Veloce Sailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
https://velocesailing.se
Team Nautic Sweden Match Racing
https://www.facebook.com/velocesailing
Re: Drevets bälg granskning
Hej
Ta med en vattenkokare till båten ,vän upp varmvatten,spruta på avfettning på motorn och under motorn skölj med det varma vattnet,när allt är rent o fint ,så torkar du ut i motor rummet,sen lägger du ut lite pappersdukar runt motorn o där du sett droppar,kolla med jämna mellanrum så ser du vart pappret blivit blött,att slangklämman blivit rostig betyder egentligen bara att den vart stående i för mycket vatten,men bra o byta till en fräsch,
Läckage är skitråkigt så försök hitta dem
//johan
Ta med en vattenkokare till båten ,vän upp varmvatten,spruta på avfettning på motorn och under motorn skölj med det varma vattnet,när allt är rent o fint ,så torkar du ut i motor rummet,sen lägger du ut lite pappersdukar runt motorn o där du sett droppar,kolla med jämna mellanrum så ser du vart pappret blivit blött,att slangklämman blivit rostig betyder egentligen bara att den vart stående i för mycket vatten,men bra o byta till en fräsch,
Läckage är skitråkigt så försök hitta dem
//johan