Byte av motor och propeller vindö 40

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
dansborn
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 18:24

Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av dansborn » tor 20 jul 2017, 21:37

Har gjort ett motorbyte från en gammal och sliten md2 med en 2 bladig propeller till en 3 cylindrig yanmar och bytt till en 3 bladig prop. Felbedömde nog varvtalet mellan md2:ans backslag och det som nu sitter i båten(3,20).Den nya motorn varvar betydlgt mer ca 3400 mot den gamla 2200. Den nya propellern har även en något större diameter 15" mot tidigare14". Stigningen ungefär densamma kanske något mindre. Nu till problemet : båten går så dåligt och har inget "driv" att tala om. Kan utväxlingen på md2:an ha varit ca 2:1 mot nu 3,2:1 som resulterar i för lågt varv på propellern. Någon som vet en lämplig åtgärd, byte av drev i backslag? Annan stigning på propellern?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av Peter_K » tor 20 jul 2017, 21:47

Enklast måste ju vara att byta propeller.
Kontakta en propellerförsäljare så räknar de ut vad det skall vara för diameter och stigning.
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av oceansailor » fre 21 jul 2017, 00:55

Du måste veta vilket varvtal Du får på axeln för att kunna räkna på rätt propeller.

Backslagets reduktion blir därför viktig samt det rekommenderade toppvarvtalet på motorn. Vet Du de sakerna
så vet Du propellervarvtal. Då är det enkelt att komma någorlunda rätt. Sen kan det vara bra att veta avståndet så
att man vet vilken blir den största diametern som kan användas.

dansborn
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 18:24

Re: Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av dansborn » fre 21 jul 2017, 08:26

Som jag skrivit så är nuvarande varvtal på motorn ca 3300 och utväxling 3,20:1 vilket blir ca 1100 varv på propellern. Tidigare var motorn på ca 2200 och utväxling 2,0:1 md2(tror jag) vilket resulterar i samma propellervarvtal. Har dessutom ökat till max storlek på propeller(Vindö 40) och har även gått från 2 till 3 blad med ungefär samma stigning, så just därför min undran.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av Anders S » fre 21 jul 2017, 09:00

Att bara veta varvtalet på motorn, backslaget och propellern räcker inte, man måste också veta effekten på motorn vid det tänkta arbetsvarvtalet. Jag tror att den nya motorn är starkare än den gamla, vilket (om allt annat är lika) pekar på en större propellerdiameter. Sedan matchas stigningen mot propellervarvtalet och båtens egenskaper (längd, tyngd, form). Det här är inte raketvetenskap.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av sangris » fre 21 jul 2017, 10:05

Nej, ingen raketvetenskap, men många olika parametrar som samverkar och det kan bli klurigt för en lekman. Vet man de olika parametrarna så kan expertisen lätt räkna ut vilken propeller man ska ha. En rekommendation jag fick i samband med mitt motorbyte var att kontrollera varvtalet på motorn vid full gas frammåt på platt vatten och ingen med- eller motvind. Varvtalet skulle då ligga ca 300 rpm under motorns maxvarv vid friläge.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av motor och propeller vindö 40

Inlägg av Anders S » fre 21 jul 2017, 16:11

sangris skrev:Nej, ingen raketvetenskap, men många olika parametrar som samverkar och det kan bli klurigt för en lekman. Vet man de olika parametrarna så kan expertisen lätt räkna ut vilken propeller man ska ha. En rekommendation jag fick i samband med mitt motorbyte var att kontrollera varvtalet på motorn vid full gas frammåt på platt vatten och ingen med- eller motvind. Varvtalet skulle då ligga ca 300 rpm under motorns maxvarv vid friläge.
Jag vet, och jag har skrivit om det många gånger. Men en tröst är att propellrar kommer vanligen i hela tum (diameter och stigning) så det räcker att man kommer nära, det är inte så kritiskt som man kan tro emellanåt.

Ditt tips/råd bygger på att dieselmotorn har en varvtalsbegränsare som stoppar motorn från att tokvarva när den inte bromsas av en belastning (dieslar har en regulator som man ställer in på önskat varvtal, varvid regulatorn ger "lagom bränsle", oavsett om motorn går lätt eller tungt. Går den tungt ryker den (tänk "polsk lastbil i uppförsbake och omkörning..."), går den lätt så lämnar den helt enkelt inte full effekt. Kommer man då nära det sk "märkvarvtalet" ligger man troligen rätt i propellervalet, men det är bättre att jämföra med motordata (varvtalet för max effekt) än det obelastade maxvarvet - det kan vara alldeles för högt.

MEN, för motorns del är det inte särskilt gynnsamt att maximera effektuttaget, utan den blir gladare av att ligga med litet mindre belastning. Man behöver inte sakta ner särskilt mycket (mindre än man tror, effektbehovet på max ökar/minskar kubiskt med hastigheten, detta beroende på att man ligger i eller nära deplacemntsfarten då) för att minska effektbehovet med 20 % eller så.

Men, avseende propellern:

Den nya motorn är starkare (mer effekt, dvs vridmoment x varvtal). Då snurrar den en större propeller (kräver mer effekt), driver tre blad (kräver mer effekt) men har ungefär samma stigning som innan (flyttar båten lika långt per propellervarv = går lika fort). Nu kör du motorn med lika många propellervarv/min som innan (typ), så båten går inte fortare, i vart fall inte mer än marginellt (slippen kan minska en aning vid lätt belastning, möjligen, men samtidigt går den större propellern tyngre och en trebladare är inte riktigt lika effektiv som en tvåbladare. (rent anekdotiskt, det finns enbladiga propellrar, på segelflygplan med hjälpmotor...).

Däremot, när det tar emot (motvind etc) skickar den större propellern med tre blad (mer bladyta) mer vatten akteröver, varför det BORDE kännas som att båten nu är råstark, även om den inte går fortare. Du BORDE få mer manöverförmåga i låg fart, bättre broms och bättre acceleration. Om det inte är så kan det mycket väl tänkas att du har en helt annan propeller än den du tror.

Man kan hitta litet hjälpsamma programvaror på nätet, tillexempel http://www.csgnetwork.com/marinepropcalc.html eller https://www.miwheel.com/inboard-propellers/prop-it-now/

Då kan man dels få fram vilka data som behövs och kolla vad som rekommenderas/beräknas. Man kommer som regel nära en tillräckligt optimal propeller i de flesta fall. Ligger den propeller man har långt från de värdena får man i så fall fundera på varför.
Anders S

Skriv svar