Kylvattenmojäng

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Kylvattenmojäng

Inlägg av Fredrik » mån 10 jul 2017, 13:17

Hej,
Inne i garderoben hittade jag denna mojäng som ser ut att vara någon form av avluftning för kylvattenslangen (VP2002).
Behöver denna kontrolleras/servas på något sätt eller kan jag fortsätta att låtsas som att den inte finns?
IMG_0168.JPG
Mojäng.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Kylvattenmojäng

Inlägg av Seawolf » mån 10 jul 2017, 16:52

Det där är en vaccuumventil. Den skall se till att inte avsvalnande avgaser i avgassystemet som drar ihop sig och medför ett undertryck, inte suger in sjövatten från sjövattenpumpen som sen tar sig in i topplock/cylindrar.
Den modell din bild visar är notorisk med att läcka så att vatten sipprar in från den då motorn går. Ännu värre är det omden satt igen sig av salt och korrosion, för då kan nämnda vatteninträngning i motorn ske.

Byt den snarast till någon annan modell av vaccuumventil, denna har gott rykte: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... M?id=07204
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Kylvattenmojäng

Inlägg av Fredrik » tis 11 jul 2017, 17:12

Tack för snabbt svar, med det svaret vågar jag inte köra mer innan jag fixat med detta. Tyvärr hade de slut på den ventilen du förespråkade på alla affärerna jag åkte till. Jag fick dock tag i en renoveringssats till den befintliga (membran med ett litet hål i) för 32kr, jag skall montera det och överväga att byta till en rejälare ventil till nästa år.

Finns det något enkelt sätt att kontrollera funktionen på vakuumventilen? Som jag fattar det märker man att den är kass när motorn tagit in vatten?
X-342 SWE 18 "Kexet"

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kylvattenmojäng

Inlägg av oceansailor » tis 11 jul 2017, 17:23

Om Du gör rent och byter membran så håller det garanterat ett år. Ventilen funkar om man tar för vana att göra detta varje år.

Du får ju många membran för kostnaden av en ny ventil.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Kylvattenmojäng

Inlägg av Besqua » tis 11 jul 2017, 18:18

Problemet med renoveringen med nytt gummi membran är att ytorna som den ska täta mot kan vara
ärgade och ojämna, så bli inte ledsen om det fortsätter att läcka....
Vet av egen erfarenhet, tvingades köpa den föreslagna galet dyra plastvarianten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kylvattenmojäng

Inlägg av Anders S » tis 11 jul 2017, 19:56

Som Seawolf redan sagt (litet underförstått) är den stora faran att den är tät, inte att den läcker en smula. Ett alternativ till den här ventilen (eller dess kompisar) är att a en avluftning ut i det fria via skrovsidan. Funktionen är alltså att avlufta en hävert om och när den uppstår.

Om den droppar en smula är det relativt lugnt, om än irriterande.
Anders S

Skriv svar