rengöra båtbotten

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: rengöra båtbotten

Inlägg av sangris » sön 02 jul 2017, 14:56

oceansailor skrev:Hmm. Kanske bättre att sjösätta som det är. Ut och segla. Ta upp lite tidigare och påbörja skrapningen direkt efter upptagning. Brukar lossna lite lättare när det är vått. I vart fall dammar det mindre,
Jag tolkade det som att trådskaparen redan påbörjat sin bottenskrapning/slipning. Om inte, håller jag med dig Oceansailor, att det är bättre att sjösätta nu, segla o njuta, och till hösten/nästa vår ta itu med botten igen. :-)

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: rengöra båtbotten

Inlägg av xyz123 » sön 02 jul 2017, 17:48

Nu har skrapandet och slipandet börjat fungera så smått. Om jag har riktigt mycket tur ( men varför skulle jag ha tur?) så kan jag börja måla på onsdag. I så fall kan jag sikta på att få båten i sjön till slutet av juli, lagom till min 77-års dag.
xyz123

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: rengöra båtbotten

Inlägg av oceansailor » sön 02 jul 2017, 21:25

xyz123 skrev:Nu har skrapandet och slipandet börjat fungera så smått. Om jag har riktigt mycket tur ( men varför skulle jag ha tur?) så kan jag börja måla på onsdag. I så fall kan jag sikta på att få båten i sjön till slutet av juli, lagom till min 77-års dag.
Klart att Du har tur!1 Fattas bara annat. Det är väl som Stenmark sa. "Ju mer jag tränar ju mer tur har jag" i Ditt fall så får väl devisen bli. Ju mer jag skrapar ju mer tur har jag.

Hur som helst lycka till! Du har långt till 87! Satt i sittbrunnen och drack whisky för någon månad sedan med en kille som fortfarande ensamseglade vid 87 års ålder med sin 45 fotare...

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: rengöra båtbotten

Inlägg av xyz123 » tis 11 jul 2017, 16:44

Nu har jag rengjort bottnen så långt jag orkade, fysiskt och psykiskt. Det lösa är borta men innerst finns det ett fast lager som sitter kvar.
Jag har målat med http://www.hempelyacht.se/sv-SE/product ... imer-26030. Jag hoppas att beskrivningen:
" För användning som tätningsfärg på gammal beväxningshindrande färg eller som mellanfärg på en epoxigrundad yta före applicering av beväxningshindrande färg."
stämmer.
xyz123

Skriv svar