Ljudisolera motorrum

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Ljudisolera motorrum

Inlägg av tomeriksen » sön 02 jul 2017, 10:22

Jag har en Compis 97 med ett motorrum som helt saknar ljudisolering. Nu tänkte jag fixa till det. Är det någon som har erfarenhet av effektivare material än den vanliga, enkla skummgummivarianten (även kallad pyttipanna)? Har hört att Thinsulate ska vara bra men dunket från en tvåtaktare kanske behöver lite tyngre grejor?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av sangris » sön 02 jul 2017, 10:31

Jag isolerade mitt motorrum med Biltemas "tunga" matta. 70-tals segelbåt med inombordsdiesel har inte optimalt motorrum, så att få det ljudlöst är omöjligt. Isolerade de ytor som gick. Bätre än inget, resonerade jag.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av oceansailor » sön 02 jul 2017, 10:42

Bäst blir det om Du kombinerar en tung matta med skumisolering. limma/skruva först en tung gummimatta på skotten. Limma sen skumisolering på gummimattan. Det finns kombimattor som gör båda momenten. De är normalt inte så effektiva om Du gör enligt alt.1. Men om Du inget har så blir det säkert mycket bättre med ex.vis Biltema alternativet.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av tomeriksen » sön 02 jul 2017, 11:43

sangris skrev:70-tals segelbåt med inombordsdiesel har inte optimalt motorrum, så att få det ljudlöst är omöjligt. Isolerade de ytor som gick. Bätre än inget, resonerade jag.
Håller helt med! Har inget emot lite tvåtaktsdunk. Vill bara få ner ljudet några decibel för de som vistas under däck…
Men ska man ändå lägga ner 10 timmars jobb tänkte jag att man kanske ändå kunde lägga någon peng på bra grejor…

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av sangris » sön 02 jul 2017, 12:40

oceansailor skrev: Men om Du inget har så blir det säkert mycket bättre med ex.vis Biltema alternativet.
Jag har inte läst några test av ljudisoleringsmaterial, men allt behöver inte vara dåligt/sämre för att det står Biltema på det.
Ibland (ofta) är det inte bättre för att det kostar mera.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av oceansailor » sön 02 jul 2017, 13:35

sangris skrev:
oceansailor skrev: Men om Du inget har så blir det säkert mycket bättre med ex.vis Biltema alternativet.
Jag har inte läst några test av ljudisoleringsmaterial, men allt behöver inte vara dåligt/sämre för att det står Biltema på det.
Ibland (ofta) är det inte bättre för att det kostar mera.
Min "värdering" om det uppfattades som en sådan var att det normalt blir bättre med en riktig tung vibrationsdämpande platta + en ljudisolerande jämfört med en kombi isolering. Nu verkar detta dock vara lite överkurs med tanke på trådskaparens ambitionsnivå. De flesta båtar har inte en tung matta bakom ljudisoleringen.

Inlägget hade alltså inget med Biltemas kvalitet att göra. I princip håller jag med att deras kvalitet ibland är helt O.K.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av Spider » mån 03 jul 2017, 05:29

Vi har bytt motor i vinter och då även bytt isoleringen. Vi valde Biltemas svarta som har en vågig yta. Den består ju av en kombo, tyngre matta + skum. Det är andra gången vi använder den. Isolerade en stor Coronet med dubbla dieslar för några år sedan med samma matta. Resultatet kan säkert bli ännu bättre, men vi är väldigt nöjda.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av tomeriksen » lör 08 jul 2017, 19:49

Spider skrev:Vi har bytt motor i vinter och då även bytt isoleringen. Vi valde Biltemas svarta som har en vågig yta. Den består ju av en kombo, tyngre matta + skum. Det är andra gången vi använder den. Isolerade en stor Coronet med dubbla dieslar för några år sedan med samma matta. Resultatet kan säkert bli ännu bättre, men vi är väldigt nöjda.
Jag kör på den 600kvm är ju en del men den får det bli. Tycker iofs att den svarta filmen långes den vågiga ytan släpper väldigt lätt. Tejpar du ner din?

En annan fråga. Hur fäster man mattan? De flesta spraylim funkar ju inte med skumplast.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av Spider » sön 09 jul 2017, 08:00

Jag har nästan inga skarvar men där det blivit tvunget så la jag sikaflex (svart) utanpå skarven, själva skarven kontaktlimmade jag vilket jag gjorde med hela skivorna också. Ett väldigt penslande som kräver lite vana på skummgummit så testa lite först.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av sangris » sön 09 jul 2017, 10:20

tomeriksen skrev:
Jag kör på den 600kvm är ju en del men den får det bli. Tycker iofs att den svarta filmen långes den vågiga ytan släpper väldigt lätt. Tejpar du ner din?

En annan fråga. Hur fäster man mattan? De flesta spraylim funkar ju inte med skumplast.
Menar du 600 kvadratmeter???

Jag satte min med spraylim. Funkade sådär... själva ytorna gick bra, men skarvar och avslut, där släpper det. Jag tog skruv med stor bricka i hörnen.

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av tomeriksen » tis 11 jul 2017, 07:58

sangris skrev: Menar du 600 kvadratmeter???
Sorry! 600kr/kvm.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ljudisolera motorrum

Inlägg av sangris » tis 11 jul 2017, 08:08

Hehe, jo, jag förstod det... Kunde bara inte låta bli att skoja lite med dig.... :-)

Skriv svar