Md5 stannar under färd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Claramell
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 jun 2015, 18:06

Md5 stannar under färd

Inlägg av Claramell » ons 28 jun 2017, 14:03

Min Volvo penta md5 stannade under färd samtidigt som jag uppfattade att det luktade bränt.
Kylningen fungerade så som att det kom ut vatten där bak som det skulle. Bränslepumpen är bytt sug 2015.

Kunde inte se någon 15 min senare ( hade inte möjlighet att kolla innan då den dog i en smal kanal (albrektsundskanal S Marstrand) utan fick hissa försegel och vända söderut. Kastade ankare precis söder om kanalen och kollade utan att kunna se något.
Testade att starta motorn i samma veva och få startade den utan problem. Likadant när jag senare kom in i rörö hamn, startar och går utan problem.

Min tanke är, om den blev för varm borde den väl inte stanna utan bara varna?

Impellern verksr funka då vatten kom ut där bak, kan ju då vara igensatta kanaler men som jag skrev tidigare så borde den väl inte stanna då?

Någon som har nån sanning om var jag bör börja leta?

Tacksam för svar

Daniel

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Md5 stannar under färd

Inlägg av oceansailor » ons 28 jun 2017, 16:34

Om motorn blir för varm så kan den definitivt stanna. Kolven nyper i cylinderloppet. Råkade själv ut för detta för en hiskligt massa år sedan med en Martec kylning på Medelhavet. Den elektriska cirkulationspumpen slutade fungera. Efter tredje stoppet förstod även jag vad som var fel. Den startade som vanligt efter 5-10 minuters vila. Fick bygga om den till sjövattenkylning ute på havet. Sen funkade det utmärkt så länge vi hade båten

MJB
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 16:50

Re: Md5 stannar under färd

Inlägg av MJB » ons 28 jun 2017, 16:58

Termostathuset är lite speciellt på denna motor( vid sjövattenkylning). Inkommande vatten fördelas både direkt till avgaskröken och toppens kylvatteninlopp. Termostaten reglerar hur mycket returvatten som får gå vidare till avgaskröken. Om kylkanalen i topplocket är igensatt så får inte motorn någon kylning trots att kylvatten strömmar genom avgaskröken.

Kolla om röret som går från termostathuset till inloppet på toppen om det känns kallt. Om det är varmt under gång så finns det nog ingen eller liten cirkulation. Efter avstängning blir detta rör snabbt varmt genom värmeledning från motorns restvärme.

Om motorn har färskvatten kylning så kan termostathuset vara modifierat så att allt färskvatten vatten alltid passerar mortorkylkretsen.

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Md5 stannar under färd

Inlägg av Arkstedt » tor 29 jun 2017, 11:21

Finns det någon fingervisning om ungefär vilken temperatur som är rimligt på topplocket samt avgaskröken när motorn har gått en stund? Vilken temperatur är direkt olämplig?

Termostaten på en sjövattenkyld MD5 ska ju öppna först vid 60 grader

EDIT: Ställde frågan till Björnhammarvarvet som servar volvo penta och fick svaret att en rimlig temperatur på topplocket är runt 75 grader.

Det kändes skönt att höra för mig som mätte upp just den temperaturen efter en knapp halvtimme på över marschvarv med den där dåliga känslan i magen som kommer sig av vit rök ur avgasröret från en motor med erkänt trånga kylkanaler.

Claramell
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 jun 2015, 18:06

Re: Md5 stannar under färd

Inlägg av Claramell » sön 16 jul 2017, 12:28

Bytte impellern som hade blivit av med en vinge på bara en säsong drygt (har hört den bör bytas varannat år) så nu tänker jag byta varje säsong.
Problemet är att den varnar för överhettning trots att jag tycker att den kyler.
Varit nere å känt på rören som leder in i kylkanalerna och de skiftar från heta till ljumma titt som tätt. Även känt på kylvattnet från utkastaren och det är helt klart varmare än havsvattnet i sig dock inte varmt utan möjligtvis ljummet eller lite kallare ön ljummet.

Pratade med en som sade sig kunna motorer och han sa att på färskvattenkylda motorer är varningen för lågt satt och hans förslag var att klippa kabeln till varningen och istället känna på motorn då och då.
Detta kändes inget bra så det har jag inte gjort.

Haft båten i 7 år och det är först i år som denna varning kommer. Vad kan det bero på då jag uppfattar att den kyler? Halvt igentäppta kanaler?
Fel på givaren i termostaten? Finns det en givare el är fet termoststen i dig som är givaren?

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Md5 stannar under färd

Inlägg av Arkstedt » sön 16 jul 2017, 13:45

Det sitter en separat temperaturgivare på motorblocket på motsatt sida från svänghjulet, alltså inte inbyggd i termostaten. (I alla fall på sjövattenkyld originalmotor)

Har ni provat att lossa termostathuset och se om ni hittar några igensatta ledningar?

Skriv svar