Gästhamnar att undvika i Mälaren

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Gästhamnar att undvika i Mälaren

Inlägg av Nautihamstern » fre 16 jun 2017, 09:52

Vilka gästhamnar i Mälaren gäller det att undvika t.ex. pga sunkighet, överpris eller högljudda ungdomar i pappas båt?

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gästhamnar att undvika i Mälaren

Inlägg av s20 » sön 18 jun 2017, 23:16

Generellt är det rätt lugnt i Mälarens gästhamnar, Lättare att tipsa om trevliga ställen, Rastaholm är utmärkt, Stallarholmen är rätt tråkig, bättre att fortsätta till Strängnäs, bra butiksutbud och bra krogar, men lite livligare på kvällarna med uteserveringar längs kajen. Västerås är också intill restaurangen så där kan nattsömnen bli lite störd, men det är en trevlig stad. Sigtuna och Mariefred är väldigt populära, kan ibland vara svårt att få plats om man inte bokar. Vill du ligga i Stockholm så rekommenderar jag Västerbrohamnen, drivs precis som Rastaholm av SSS. Sedan finns det bra naturhamnar och klubbholmar lite överallt. Värt att kolla upp också. Var har du tänkt dig att gå?
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Gästhamnar att undvika i Mälaren

Inlägg av Nautihamstern » mån 19 jun 2017, 10:03

Det låter ju lovande :)
Vi tänkte, som en kompis uttryckte sej "driva sidlänges från systembolag till systembolag" ;)
Dvs. vi har inga speciella mål, utan tänkte åka runt lite hitådit under ca 3 veckor i juli. Kanalen mellan Mälaren och vavadenudenhette-sjön verkar trevlig.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Gästhamnar att undvika i Mälaren

Inlägg av Nautihamstern » mån 19 jun 2017, 10:05

Får man ta iland vid klubbholmar? Funkar dom alltså som gästhamnar?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Gästhamnar att undvika i Mälaren

Inlägg av Seagull » mån 19 jun 2017, 11:03

Jag tror du menar Hjälmare kanal, jo det är en trevlig kanal med några slussar. Däremot är jag personligen inte så förtjust i just Hjälmaren, en ganska grund sjö med jobbiga vågor (ifall det blåser) men det finns säkert andra som kan ge dig bättre info om den sjön.
Klubbholmarna i Mälaren, och det finns många, tar ofta emot gästande båtar om det finns plats. En del tar en mindre avgift, hos andra är det gratis. Man ska dock sköta sig och följa de ordningsregler som finns. Det finns också en del naturhamnar som är fina och skyddade, utbudet är större i östra delen av Mälaren än i västra. Det är ofta inte lika överbefolkat i gästhamnar/naturhamnar som ute i Stockholms skärgård och stämningen bland människorna är ofta lite mer avslappnad än i dom stora seglarmetropolerna. Det finns en del broar och broöppningar att hålla reda på, kan vara bra då man planerar sin dagsrutt. Jag vet inte hur hög din båts mast är, en del broar kommer man under om man har en toppnivå under 12 m.
Om du tänker slussa in genom Stockholm (Södertälje är ett annat alternativ) ska du tänka på att det tar en bra stund att ta sig igenom staden och när du väl är inne i Mälaren finns kanske ingen bra hamn precis runt hörnet (om du inte väljer Västerbrohamnen). Starta i bra tid på morgonen och tänk på att vissa broar inte öppnas på vardagar vid rusningstrafik (morgon o kväll).
Välkommen in i Mälaren.

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gästhamnar att undvika i Mälaren

Inlägg av s20 » mån 19 jun 2017, 17:59

Precis som Seagull skriver är inte Hjälmaren något att stå efter om man inte seglar tvärs över för att besöka Örebro, men Kanalen är väldigt fin så man går den och vänder tillbaks. När det gäller klubbholmar har en del tyvärr blivit restriktiva på grund av dåligt beteende från gästande båtar, säkrast att kolla innan om möjligt. Och uppträda trevligt! Exempelvis tar man med soppåsen till någon kommersiell gästhamn, enkelt och uppskattat. Askholmen nära Strängnäs är en mycket trevlig klubbholme (Strängnäs segelsällskap) med frivillig avgift, väldigt god stämning, den rekommenderar jag. Har man barn med sig och vill få både kultur och underhållning är vikingabyn vid Frösåker värt ett besök, bra mat har de också.
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Skriv svar