Gummilisten mellan skrov och däck.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av xyz123 » lör 10 jun 2017, 11:01

Hur få dit listen?
Skrovet och däcket hålls ihop av en skarv. Den är limmad och popnitad. Över listen sitter en U-formad gummilist.
Jag hade en obetydlig men klart märkbar läcka i båten. Jag tog bort gummilisten och insåg att skarven behövde tätas.
Köpte en tub av det som båtfirman rekommenderade och tätade skarven. (Den ursprungliga tätningen hade försvunnit
nästan helt och hållet. Det räckte att titta på det som fanns kvar för att det skulle försvinna.)

Mitt problem nu är att sätta tillbaka gummilisten. Det har visat sig långt mer problematiskt än vad jag först trodde.
Den kar krympt! När jag bara tryckte dit den igen så saknades ungefär 2 meter. ( Båten är 6 m lång och 2 m bred,
en Hydra.) Jag har hört ett påstående om att listen måste värmas upp i ett vattenbad under en timme i 60 grader C.

Frågor:
1. Hur lyckas med denna uppvärmning?
2. Finns det några andra tips?
3. Hur många personer bör man ha till hjälp när man försöker sätta tillbaka listen?
4. Det finns nya typer av tejper, bättre än silvertejp. Kan en sådan användas i stället?
5. Finns det någon firma som säljer denna sorts list?
xyz123

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av oceansailor » lör 10 jun 2017, 12:50

Värma upp den i vatten är en väg. En annan är att lägga den i solen.

Det kommer trots detta bli jobbigt att spänna upp den. Spänns den inte tillräckligt finns ju risken att den ramlar av när solen värmer på. Den gången jag gjorde detta för många år sedan drog jag på den med hjälp av en truck. Fäste helt enkelt listen i trucken och backade tills spänningen var O.K.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av thomask » lör 10 jun 2017, 14:16

1 person räcker :)
Gör det en sommardag när solen ligger på, annars är det hopplöst.
Sätt dit kröken runt fören först, dra ut bägge ändarna med riktiga spännband eller vad man nu hittar på.
(dom måste spännas tillbaka i sitt läge) värmepistol är en stor hjälp.

/ Thomas

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av Mackey » sön 11 jun 2017, 14:14

Om du har tillgång till bastu kan jag rekommendera ett långt och skönt bastubad tillsammans med avbärarlisten.
Ett annat alternativ är torkskåp, men då behöver du inte vara med tillsammans med listen.

Sedan går det som en dans - nästan - att få på listen.

Jag har en gång gjot tvärt om mot vad Thomask skriver, dvs. sruvat fast båda bakändarna och sedan dragit listen framåt och krängt den över fören.

Det viktigaste är att förbereda så att man har block, spännband, truck eller medhjälpare på plats innan man tar fram den varma listen så att inte listen kallnar för mycket.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

xyz123
Guldmedlem
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 13:29

Re: Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av xyz123 » sön 11 jun 2017, 16:49

Hej
Tack för alla uppmuntrande (?) svar. Jag har varit i hobbyaffären och köpt en varmluftspistol, Cocraft HH2000-E. Jag har aldrig haft eller ens hållit i en sådan tidigare. Behöver man köpa en brandsläckare?
Men först gäller det att få till en möjlighet att sträcka ut listen. Jag har kanske kommit på en lösning, delvis. Hur får man till en fästpunkt i listen där man kan sätta ett rep?
xyz123

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av AndersGustafsson » tis 13 jun 2017, 06:21

Det är nästan hopplöst med varmluftspistol. Stor gryta med kokande vatten brukar funka bra.
/Anders G

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Gummilisten mellan skrov och däck.

Inlägg av thomask » tis 13 jun 2017, 07:28

Haller inte med dig AndersG.
Har satt pa list 3-4 ganger, pistolen anvands i forsta hand i horne och jobbiga biten i foren.
Sol och lagom forspanning hjalper gott. Fungerar att borra ett litet hal undersida list och skruva fast ett spannband.
Bryggstolpar ar bra att spanna upp mot om den ligger i sjon.
Varma i tunna ar ett jakla meck, och man ska hinna springa upp med den innan den kallnar. Har provat det med.

/ Thomas

Skriv svar