Tumstocksmetoden?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av oceansailor » tor 08 jun 2017, 10:31

Absolut inget fel på Seldens riggbeskrivning. Att mäta en gång för att lära sig hur det skall kännas i toppvantet är ju inget fel.

Däremot finns risken att vi förlitar oss för mycket på det som kan mätas och glömmer det som inte kan mätas. Det är ju inte manualens fel, utan den mänskliga faktorn.

Generellt tycker jag att det är mkt. svårare att hitta rätt tuning av riggen än rätt spänning i toppvant.

Har man problem med det sistnämnda, så lär man ha problem med det förstnämnda. Det finns riggtyper som kan vara väldigt svåra för en lekman. Ju fler spridare, ju större blir problemt. Varför inte anlita en professionell riggare som tunar riggen.

Då får man en bra utgångspunkt när man nästa år försöker återskapa trimmet. Markeringar på vantskruvar är en bra hjälp för att hitta grundtrimmet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 08 jun 2017, 11:54

När man man mastar av en bra trimmad rigg är det smart att först mäta med skjutmått inne i vantskruvarna o skriva upp måtten. Underlättar mkt vid nästa påmastning.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av marede » tor 08 jun 2017, 12:11

Guitar Nilsson skrev:När man man mastar av en bra trimmad rigg är det smart att först mäta med skjutmått inne i vantskruvarna o skriva upp måtten. Underlättar mkt vid nästa påmastning.
Bra tips, det ska jag ta till mig. Enkelt att mäta, enkelt att notera, och enkelt att återföra vis påmastning. Tack! :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Anders S » tor 08 jun 2017, 12:17

marede skrev:
Guitar Nilsson skrev:När man man mastar av en bra trimmad rigg är det smart att först mäta med skjutmått inne i vantskruvarna o skriva upp måtten. Underlättar mkt vid nästa påmastning.
Bra tips, det ska jag ta till mig. Enkelt att mäta, enkelt att notera, och enkelt att återföra vis påmastning. Tack! :)
Glöm då inte att markera höger- och vänstersidans vant... Det är inte alls säkert att de är på millimetrarna lika långa. :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av marede » tor 08 jun 2017, 12:38

Anders S skrev:
marede skrev:
Guitar Nilsson skrev:När man man mastar av en bra trimmad rigg är det smart att först mäta med skjutmått inne i vantskruvarna o skriva upp måtten. Underlättar mkt vid nästa påmastning.
Bra tips, det ska jag ta till mig. Enkelt att mäta, enkelt att notera, och enkelt att återföra vis påmastning. Tack! :)
Glöm då inte att markera höger- och vänstersidans vant... Det är inte alls säkert att de är på millimetrarna lika långa. :mrgreen:
Nä, jag tror det skiljer en eller annan centimeter, så jag har alltid markerat varje vajers plats med penna på vit vävtejp. Underlättar också vilka undervant som ska föröver och vilka som ska akteröver. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Anders S » tor 08 jun 2017, 13:37

Om man har olika längd på förliga och aktre undervant (som jag) kan man upptäcka det först då man inte riktigt förstår varför det ena vantet töjts under vintern, medan det andra helt obegripligt krympt...

Då kan man få nöjet att se Anders S på en stege, dragande vant ur skålfästet och sedan sticka ner det igen, nu på rätt ställe. Mycket uppfostrande misstag, görs bara en gång.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av marede » tor 08 jun 2017, 13:55

Anders S skrev:Om man har olika längd på förliga och aktre undervant (som jag) kan man upptäcka det först då man inte riktigt förstår varför det ena vantet töjts under vintern, medan det andra helt obegripligt krympt...

Då kan man få nöjet att se Anders S på en stege, dragande vant ur skålfästet och sedan sticka ner det igen, nu på rätt ställe. Mycket uppfostrande misstag, görs bara en gång.
Och det säger du först nu när det inte kommer hända igen. Så retsamt att snyta oss på det nöjet. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 08 jun 2017, 16:13

Ett bekvämt sätt är att låta masten sitta kvar över vintern. När jag gjorde det först av alla i Ljusne för ca 15 år sen blev det typ ett jävla snackande, en hel del skitsnack bakom ryggen. Så här efteråt tycker jag det verkar vara större skaderisk när man mastar av och på. Lätt att sabba förstags-rullprofilen tex. Tappa masten i backen. Tappa sprintar, verktyg o hela vantskruvar ner i spat. Jag behöver knappt röra nånting. I år hann jag tom sätta dit två segel innan jag lyfte i båten. Hade det inte varit dyngväder o nästan is hade jag seglat ut direkt.

Fast har man båthus man brukar köra in båten i är det ju inte att rekommendera att lämna masten på.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Spider » tor 08 jun 2017, 21:44

Kanske en dum fråga. Jag har i alla år (lite över 40) satt riggen med känsla. När jag fick nys om tummstocksmodellen så ville jag prova men fattade inte hur hårt jag skulle dra vantskruven innan jag monterade tummstocken? Tror det stog "handkraft". Eller tejpar ni fast tummstocken innan ni ens kopplat vantskruven så ni vet att ingen töjning alls uppstått innan ni börjar kontrollera? Hoppas någon fattar hur jag menar :/

Gustavson
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 23:33

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Gustavson » fre 09 jun 2017, 01:04

Hej!
Anledningen till att man ALLTID skall ha förspänning på vanten (främst toppvant) är att de inte skall drabbas av vad 95% av alla metallhaverier drabbas av nämligen, metallutmattning. På samma sätt som en vanlig skruv är designad att alltid ha lagom mycket elastisk förlängning i monterat tillstånd. Om de allmänna råden för 19-trådig AISI316 wire är 15-20% av brottslasten (brottslast är förövrigt en mycket dålig gräns att mäta mot, borde vara sträckgräns), så skall de vara just 15-20% av "brottslasten". Anledningen till detta är att annars riskerar att förlängningen i wiren vid segling och, eller vid ex. sjögång få 0% förlängning i växlande last. Det är under dessa förhållande som man får utmattning i wiren.
Lasten kan växla periodiskt från exempelvis 5%-30%, men inte från 0%-30% (dvs slak wire).
Nu är stål, till skillnad från aluminium, lyckligtvis så beskaffad att den inte tappar all styrka vid utmattning utan "endast" ca 50%. Detta innebär att om man prioriterar till exempel rak mast framför korrekt uppspänning av vant så kommer man ganska snart segla omkring med wirar som har 50% mindre tvärsnittsarea än vad man tror.
Man riskerar även att få plastisk deformation av vajern pga utmattningen och bibehållet lastfall, vilket inte kommer synas men man kommer att få en deformationshärdning i vajern vilket gör dom spröda och extremt känsliga för sprickbildning med sprödbrott som följd.

Att ovan nämnt leder till att lovart toppvant brister i en frisk halvvind är en risk som jag inte vill ta.

för övrigt är töjning direkt relaterad till hållfastheten i ett material (gäller relativt elastiska material så som stål) vilket i mitt tycke gör tumstocksmetoden oöverträffad då det gäller att mäta riggspänning (om man inte vill ge sig in på destruktiva testmetoder vill säga).

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av HansH » fre 09 jun 2017, 07:25

Spider skrev:Kanske en dum fråga. Jag har i alla år (lite över 40) satt riggen med känsla. När jag fick nys om tummstocksmodellen så ville jag prova men fattade inte hur hårt jag skulle dra vantskruven innan jag monterade tummstocken? Tror det stog "handkraft". Eller tejpar ni fast tummstocken innan ni ens kopplat vantskruven så ni vet att ingen töjning alls uppstått innan ni börjar kontrollera? Hoppas någon fattar hur jag menar :/
Sätt an masten med handkraft innan tumstocken tejpas fast - du skall ha väldigt kraftiga nypor om du lyckas orsaka nån töjning i vantet :)
http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Spider » fre 09 jun 2017, 14:21

Tackar. Så enkelt var det alltså.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Tumstocksmetoden?

Inlägg av Mackey » sön 11 jun 2017, 15:16

För löst ansatta vant och stag sliter mera på både båt och rigg än lite för hårt ansatta. Löst ansatta vant och stag gör att masten inte står rakt vid belastning och det blir ryck i infästningarna både i masten och båten när man seglar i lite grövre sjö och masten gungar fram och tillbaks.

Seldéns instruktioner är väldigt bra och många blir förvånade hur hårt man måste/ska dra vantskruvarna.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar