Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 06 jun 2017, 11:11

Marinkanaalerna är 156-162 MHz. Kan du inte låna en marin handhållen VHF någonstans?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: OM VHF

Inlägg av Anders S » ons 07 jun 2017, 08:35

Jonjoh skrev:

DU, angående VHF skulle de här fungera? Banden är ju samma 136-174 - eller är det skillnad på jakt och marin VHF:er?
https://www.rakom.se/produkter/rea/

Råder delade meningar om vad som är tillåtet eller inte men som sagt detta blir ju endast i nödfall och då har nöden ingen lag som det så fint heter!
http://www.maringuiden.se/forum/topic/2 ... sj%C3%B6n/
Det där är knepiga grejor, men en jaktradio har en annan kanalplan och behöver inte ha marina VHF-kanaler inlagda. Ett minimum av eftertanke förklarar varför, Hebbe med Husqvarnan skall inte störa ut Sune med Safiren även om de är iinom radioavstånd ibland. PTS är därför litet petiga med att marinradio och landradio inte möts. För rättvisans skull är det dessutom så att vi båtägare inte får använda våra handhållna VHF:er iland, rent praktiskt av samma skäl.

Jag kan därför inte riktigt se värdet i att köpa en jaktradio på rea om det är en båtradio du behöver. Alla VHF-radioapparater har en stor fin knapp som det står "16" på, så man kommer rätt på den kanalen om man (kanske bokstavligen" sitter i sjön och behöver hjälp. Sedan går man över till trafikkanal om man har något att framföra, och där räknar (av fullt rimliga skäl) alla inblandade med att du kan gö över till vilken som helst av de tillgängliga lediga kanalerna. (Det kan ju handla om att ge dig säkerhetsanvisningar eller att du (helt passivt) lyssnar av vädret )
Anders S

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » ons 07 jun 2017, 12:55

AndersGustafsson skrev:Marinkanaalerna är 156-162 MHz. Kan du inte låna en marin handhållen VHF någonstans?

Har inte hunnit höra mig runt men ska ta en runda runt den lokala Båtklubben och se om gobbarna har något .

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: OM VHF

Inlägg av Jonjoh » ons 07 jun 2017, 12:56

Anders S skrev: Det där är knepiga grejor, men en jaktradio har en annan kanalplan och behöver inte ha marina VHF-kanaler inlagda. Ett minimum av eftertanke förklarar varför, Hebbe med Husqvarnan skall inte störa ut Sune med Safiren även om de är iinom radioavstånd ibland. PTS är därför litet petiga med att marinradio och landradio inte möts. För rättvisans skull är det dessutom så att vi båtägare inte får använda våra handhållna VHF:er iland, rent praktiskt av samma skäl.

Jag kan därför inte riktigt se värdet i att köpa en jaktradio på rea om det är en båtradio du behöver. Alla VHF-radioapparater har en stor fin knapp som det står "16" på, så man kommer rätt på den kanalen om man (kanske bokstavligen" sitter i sjön och behöver hjälp. Sedan går man över till trafikkanal om man har något att framföra, och där räknar (av fullt rimliga skäl) alla inblandade med att du kan gö över till vilken som helst av de tillgängliga lediga kanalerna. (Det kan ju handla om att ge dig säkerhetsanvisningar eller att du (helt passivt) lyssnar av vädret )
Okej tack för informationen det bringade lite klarhet i det hela. Ja en sån knapp är precis vad jag eftersträvar och det är i princip den enda knappen jag skulle vilja ha liksom...
Har tittat runt lite och tänkte köra en SRC kurs över vintern.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Fredrik » ons 07 jun 2017, 14:12

Fast i ärlighetens namn skulle jag inte bry mig om att skaffa en VHF bara för att segla en båt längs med kusten mitt i sommaren. På den sträckan du har planerat in har man mobiltäckning hela vägen, och det finns i allmänhet andra båtar ute överallt där man åker i skärgården.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 07 jun 2017, 15:50

Det finns dock en massa fördelar med VHF. De är tillförlitligare, går att pejla etc.
/Anders G

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Mackey » sön 11 jun 2017, 09:14

Hej!

MarinWiki innehåller mycket som har med båtliv att göra, bl.a väldigt många naturhamnar, gästhamnar och ankringsplatser.
Mellan Dalarö och Kalmar finns ca. 150 st. så det kommer säkert att gå bra både att övernatta tryggt och luncha på något fint ställe.

Lycka till!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Glad_seglare » sön 11 jun 2017, 20:53

Hej Jag köpte en begagnad båt som jag seglade hem. Jag visste att jag skulle byta alla genomföringar och ventiler och var inställd på det. När jag sen bytte dem upptäckte jag att slangarna till självlänsarna i sittbrunnen var så pass uttorkade att de sprack vid väldigt lite mekanisk påverkan. Ventilerna som jag också bytte var fastrostade och gick inte att stänga. Som du börjar förstå så hade jag tur att inte slangarna gick sönder på denna tur om ca 20 sjömil. En räddning hade varit om jag haft träpluggar att sätta i ventilen vid slangbrott. Dessa kan köpas på marinbutiker och ska ligga i varje båt. Ett tips: Kolla att du kan nå alla ventiler vid genomföringarna och att de går att stänga. Kola att slangarna till ventilerna är ok. Det är inte bara självlänsar utan också vid toalett och kök.

Lycka till!! Grattis till båten!!
Glad Seglare

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Jonjoh » sön 25 jun 2017, 05:57

Glad_seglare skrev:Hej Jag köpte en begagnad båt som jag seglade hem. Jag visste att jag skulle byta alla genomföringar och ventiler och var inställd på det. När jag sen bytte dem upptäckte jag att slangarna till självlänsarna i sittbrunnen var så pass uttorkade att de sprack vid väldigt lite mekanisk påverkan. Ventilerna som jag också bytte var fastrostade och gick inte att stänga. Som du börjar förstå så hade jag tur att inte slangarna gick sönder på denna tur om ca 20 sjömil. En räddning hade varit om jag haft träpluggar att sätta i ventilen vid slangbrott. Dessa kan köpas på marinbutiker och ska ligga i varje båt. Ett tips: Kolla att du kan nå alla ventiler vid genomföringarna och att de går att stänga. Kola att slangarna till ventilerna är ok. Det är inte bara självlänsar utan också vid toalett och kök.

Lycka till!! Grattis till båten!!

Tack för informationen och vi gjorde en genomgång utav just dessa slangar och ventiler. Dock ännu ej kontrollerat allt men det vi har kommit åt och det är nyare slangar på en del ställen men inte alla. Ska ge detta en grundlig kontroll.


Resan gick för övrigt bra. Sydlig vind hela resan och på grund av tidsbrist körde vi mycket motor direkt mot vinden, tyvärr, men fick känna på seglen också emellanåt!

Så jävla vackra skärgårdar nästan hela vägen ner till Oskarshamn, eller iallafall söder om Västervik, med mysiga naturhamnar. Önskar och hoppas jag gör fler besök lite mer mot högsommaren !

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: Första båten. Köpt beg och ska segla hem den. vad tänka på?

Inlägg av Glad_seglare » sön 25 jun 2017, 20:50

Hej Jonjoh

Ja högsommaren är efterlängtad nu. Om du behöver byta en slag men inte ventil och genomföring så är det viktigt att ventilen och genomföringen inte roterar eftersom det då kan bli otätt. I mitt fall som är två båtar hittills så har jag bytt allt på en gång.

Hälsningar
Glad Seglare

Skriv svar