Hej!
Fick med en Zodiak gummibåt med vår Maxi77. Köpte en begagnad elmotor och efter att ha lyft ner batteriet (tungt) i aktern började det sippra in vatten runt pluggen i akterspegeln.
Vid närmare inspektion visar det sig att själva "hylsan i plast" som gummipluggen sitter i har lossnat från akterspegeln i trä. Den har varit limmad.
Vad använder man för lim?
Har mest bygglim hemma så Sikabond PU (545), PL400, Biltema Multibond, silikon och några epoxivarianter är vad som finns just nu men ingen ser klockren ut.
Vilket lim till plugg på Zodiak (trä mot plast under vatten)
Re: Vilket lim till plugg på Zodiak (trä mot plast under vatten)
Sikaflex 291i
http://swe.sika.com/sv/mf-marin/sikas-l ... %A4ta.html
PL400 funkar säkert men härdar långsamt samt att jag är osäker om den funkar för att konstant vara "under vattenlinjen".
På tex Biltema Multibond står det uttryckligen att den inte är avsedd för applikationer som konstant är under vatten.
http://swe.sika.com/sv/mf-marin/sikas-l ... %A4ta.html
PL400 funkar säkert men härdar långsamt samt att jag är osäker om den funkar för att konstant vara "under vattenlinjen".
På tex Biltema Multibond står det uttryckligen att den inte är avsedd för applikationer som konstant är under vatten.
Jag köpte "Tec7" istället för sikaflex till vårens vårmek då gubbarna på färgaffären lovordade den med löfte om att det ska härda under vatten - kanske kan vara något?
Limmar du hylsan från utsidan av akterspegeln så den alltid kommer i kontakt med vatten när jollen är sjösatt eller ska den limmas inifrån sett?
Limmar du hylsan från utsidan av akterspegeln så den alltid kommer i kontakt med vatten när jollen är sjösatt eller ska den limmas inifrån sett?
-
oceansailor
- Diamantmedlem
3M 5200 är det som limmar bäst.
Men Sikaflex 291, 292, Simpson, Tec7 funkar nog även de ganska bra.
Men Sikaflex 291, 292, Simpson, Tec7 funkar nog även de ganska bra.