Ska segla i juli i år och misstänker att jag kan stöta på detta problem i överfulla gästhamnar..
Kastar man ankar då eller räcker det att angöra i båtgrannens pollare?
Lägga till utanför annan båt?
Re: Lägga till utanför annan båt?
I västkustens gästhamnar är det snarare regel än undantag att man nödgas ligga i flera led vid förtöjning längs bryggan.
Nya brandskyddsråd har dock gjort att vissa hamnar/kommuner inte tillåter fler än tre båtar i bredd. Skall egentligen gälla överallt men det efterlevs olika bra.
Nya brandskyddsråd har dock gjort att vissa hamnar/kommuner inte tillåter fler än tre båtar i bredd. Skall egentligen gälla överallt men det efterlevs olika bra.
Re: Lägga till utanför annan båt?
På ostkusten förtöjer man med fören mot bryggan. Det är sällan gästhamnarna är fulla här, även i juli - utom Sandhamn, men det är ändå inte så trevligt att besöka under den perioden (rätt trevligt i lågsäsong dock) - så det brukar lösa sig. Är det sämre väder brukar det vara fler båtar i gästhamnarna, är det finare väder är båtfolket hellre i naturhamnarna verkar det som.
Alla borde ha skägg
Re: Lägga till utanför annan båt?
I många fall ligger man med akterankare eller (allt vanligare) hamnens egen akterlina även på västkusten. Här har det väl förekommit att båtar bara kommit in halvvägs, och sedan lagt sig med sidobåten som landgång. Så tycker jag inte man gör, i alla fall inte utan synnerligen god gemenskap mellan båtarna i härket.
Men när man ligger sida vid sida gäller några regler som man bör följa: Man förtöjer givetvis i sidobåten (så man ligger still ihop med den), men ifall sidobåten begär det, även med linor iland. Sedan gör man sig underrättad om hur innerbåten/arna tänker göra på morgonen, så man i alla fall hjälpligt kan bidra till deras eventuella avfärd (och inte hamna på driven själv). Man kanske gillar sovmorgon till lunch, det gör inte alla. Det är lika trist att tvingas ligga kvar i timmar därför att ytterbåten inte hittat hem på kvällen...
Sedan går man inte genom främmat folks sittbrunn/vardagsrum, utan man smyger (så gott det går) över fördäck och går av och på vid vanten. Man tänker sig för och ger f-n i att dunsa, steppa, sjunga, gunga båten eller annat som man kanske tycker är skitkul klockan 01.30, efter att krogen stängt. Det är det aldrig.
Givetvis gäller (i alla lägen i hamn) att man tar det försiktigt med öppen eld, grillning, hälla diskvatten över relingen, tömma stekpannan i sjön och kasta fiskrens eller motsvarande.
(Nej, det funkar ALDRIG att säga att man delar hamnavgiftnotan med innerbåten, så hamnfogden kan glömma att få något av de utanför... )
Men när man ligger sida vid sida gäller några regler som man bör följa: Man förtöjer givetvis i sidobåten (så man ligger still ihop med den), men ifall sidobåten begär det, även med linor iland. Sedan gör man sig underrättad om hur innerbåten/arna tänker göra på morgonen, så man i alla fall hjälpligt kan bidra till deras eventuella avfärd (och inte hamna på driven själv). Man kanske gillar sovmorgon till lunch, det gör inte alla. Det är lika trist att tvingas ligga kvar i timmar därför att ytterbåten inte hittat hem på kvällen...
Sedan går man inte genom främmat folks sittbrunn/vardagsrum, utan man smyger (så gott det går) över fördäck och går av och på vid vanten. Man tänker sig för och ger f-n i att dunsa, steppa, sjunga, gunga båten eller annat som man kanske tycker är skitkul klockan 01.30, efter att krogen stängt. Det är det aldrig.
Givetvis gäller (i alla lägen i hamn) att man tar det försiktigt med öppen eld, grillning, hälla diskvatten över relingen, tömma stekpannan i sjön och kasta fiskrens eller motsvarande.
(Nej, det funkar ALDRIG att säga att man delar hamnavgiftnotan med innerbåten, så hamnfogden kan glömma att få något av de utanför... )
Anders S