Vilken surfplatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Ulf.Ason » fre 04 sep 2015, 16:02

Har tagit mig från Sverige till Grekland med telefon och platta med Navionics som främsta hjälpmedlet. Har inte lyckats leta upp några problem med dem, varken när det gäller ljusstyrka eller programvara.
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Seawolf » sön 06 sep 2015, 06:17

AndersJ skrev:Om man googlat på "ljusstark läsplatta" eller något sådant så har den här tråden och Seawolfs text dykt upp. Litet märkligt att ljusstyrkan inte specas i all teknik och att marknaden inte gjort att soltåliga plattor kommit fram.

Jag tycker att de bästa bara varit nästan tillräckligt bra men nyaste Sony Xperia Z4 är bra. Ställ den på maximal ljusstyrka så tycker i alla jag att det är tillräckligt bra. Det finns en hel uppsjö appar och sjökort att välja mellan.
Sony Xperia Z3 Compact Tab med 8" skärm är tillräckligt bra, och har ljusstyrka 590 NITS, vilket är bland det högsta på hela surfplattemarknaden. Den är ju dessutom vattentät.

Sony Xperia Z4 Tab med 10.1" skärm har 500 NITS och är också vattentät.

Här är några sökord ifall nån så småningom använder Google för att leta: Läsplatta Android läsbar solsken solljus NITS vattentät regn överspolningar ljusstark surfplatta
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Moogmannen » tor 18 maj 2017, 11:01

Har en Z4 med Navionics som komplement till min plotter. Supernöjd!

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Besqua » tor 18 maj 2017, 17:28

En stor båtblaska med den praktiska delen av båtlivet i focus har i sitt senaste nummer
en test av olika sjökorts appar att ladda in i diverse bärbara telefoner/surfplattor.
Har själv haft nytta av en platta som reserv navigationshjälp innan jag börjar riva bland korten.....
AIS funktionen i appen (eniro:s) räddade oss i en dimmig situation, men man får se upp med fördröjningen
gällande just AIS.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Vilken surfplatta

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 18 maj 2017, 21:23

Jag har ocksåben Eagleplotter sen många år. Jag tycker den har blivit ljussvagare med åren. Från början var jag impad av hur bra det syntes i solljus, nu är det mycket sämre...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar