Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 10 maj 2017, 20:55

En bit av uv-skyddet fram på rullgenuan har lossnat o flaxat sönder. Troligen är det spridarna som frestat på där i slagen.
Att lämna in det på Saltsjöbadssegel skulle kosta 4900 kr, det tycker jag var i svettigaste laget för en pensionär. Jag har en gång själv sytt ett stort motorbåtskapell så jag borde klara av att sy eller klistra dit nytt UV-skydd också. En bit över och under spridarna ser jag inget fel alls på varken UV-skyddet eller nåt annat på seglet, så det borde väl gå att byta bara den biten, det är kanske en dryg meter av förliket det gäller.

Var kan man köpa duk att lappa med? Är det bäst med duk man först limmar dit, och sen dessutom syr i kanterna?

Det kanske inte ens är UV-skydd, det hände 2015, sen har jag inte hissat det seglet, så jag är anings osäker, men vill minnas att det var mitt på förliket det fladdrade när genuan var helt utrullad...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av HansH » tor 11 maj 2017, 09:14

Varför sy?
Be din segelmakare om en bit "slitage-skydd" som är vad som används för att tejpa på seglet där det slits mot just spridare, mantågsstöttor och liknande. Bara att klippa till i önskad storlek o form.
På otaftade segel måste man sätta såna förstärkningar för att seglet inte skall slitas sönder.
Men jag har använt det även för att just laga ett gammalt UV-skydd på en genua.
Tänk dig en blandning mellan vävtejp och segelduk - med förlimmad baksida (sitter skyddsfilm som man drar bort).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Anders S » tor 11 maj 2017, 09:53

HansH skrev:Varför sy?
Be din segelmakare om en bit "slitage-skydd" som är vad som används för att tejpa på seglet där det slits mot just spridare, mantågsstöttor och liknande. Bara att klippa till i önskad storlek o form.
På otaftade segel måste man sätta såna förstärkningar för att seglet inte skall slitas sönder.
Men jag har använt det även för att just laga ett gammalt UV-skydd på en genua.
Tänk dig en blandning mellan vävtejp och segelduk - med förlimmad baksida (sitter skyddsfilm som man drar bort).
Detta kallas ofta för "märkduk". Då handlar det om dacron (dvs terylene) med klister på baksidan. Man kan givetvis förstärka med en söm om så önskas. En snabb googling landar (till exempel) här http://www.raseglarhuset.se/marin/textil men annars har segelmakarna det här på metervara och brukar sälja till båtägare (det är ett bra reparationsmaterial, bättre än samma tejp i rulle, för det kan "figursys" till skadan.)
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 maj 2017, 10:27

Genuan är inte dacron, den är nån sorts kraftigare laminat. Kan nån av Hjertmans tejprullar funka? Det är hopplöst tomt på segelmakare här i hälsingland.
https://www.hjertmans.se/search?q=Segeltejp

Edit: Jag misstänker att de där rullarna är alldeles för smala för att täcka lika som orginal-uv-skyddet. Jag ska ta o rulla ut genuan på gräsmattan nu på fm idag när det är torrt (hoppas jag) så jag får ett hum om hur breda vävgrejer jag behöver.

Extra edit: Kruxet är kanske att man ska hitta väv som har det allra bästa limmet. Råseglarhusets "Märkduk" har ju rejäl bredd, det kanske är det bästa jag kan få tag i?
http://www.raseglarhuset.se/marin/textil
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av HansH » tor 11 maj 2017, 11:46

De bitar som jag fått via min segelmakare är bredare än UV-skyddet, så det är inget problem.
Borde vara görbart att de skickar i en papprulle till dig för en smärre summa.
Funkar utmärkt på icke Dacron - jag har använt det på både membransegel, pentex, rena kevlardukar och för den delen även på dacron.
En laminatduk brukar ju ha en yttre taft som är gjord av just dacron. Och UV-skyddet du skall laga är väl också av dacron...?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 maj 2017, 12:16

HansH skrev:De bitar som jag fått via min segelmakare är bredare än UV-skyddet, så det är inget problem.
Borde vara görbart att de skickar i en papprulle till dig för en smärre summa.
Funkar utmärkt på icke Dacron - jag har använt det på både membransegel, pentex, rena kevlardukar och för den delen även på dacron.
En laminatduk brukar ju ha en yttre taft som är gjord av just dacron. Och UV-skyddet du skall laga är väl också av dacron...?
Vilken segelmakare är det? Min segelmakare Saltsjöbadssegel nämnde inget om att sälja självklistrande bitar, så dom är nog inte intresserade av annat än helt byte för 4900 kr. Annars är de förvånansvärt billiga, ett nytt storsegel t Vagabond vill de ha samma pris för som Boding tar fick jag reda på i går av en en annan Vagabondseglare. Blir kanske att jag köper ett beg storsegel av honom.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av HansH » tor 11 maj 2017, 12:54

Guitar Nilsson skrev: Vilken segelmakare är det? Min segelmakare Saltsjöbadssegel nämnde inget om att sälja självklistrande bitar, så dom är nog inte intresserade av annat än helt byte för 4900 kr. Annars är de förvånansvärt billiga, ett nytt storsegel t Vagabond vill de ha samma pris för som Boding tar fick jag reda på i går av en en annan Vagabondseglare. Blir kanske att jag köper ett beg storsegel av honom.
Boding!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 maj 2017, 13:57

Ska ringa Boding o höra om de kan sälja en bit. Den bit som lossnat är ca 35 cm bred o en dryg meter lång. Skadan är mindre o enklare fixad än vad jag tänkte.
20170511_143649.jpg
20170511_143958.jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Peter_K » tor 11 maj 2017, 18:58

Jag måste säga att jag tycker det lät sjukt dyrt. Tips, kolla med dessa; http://www.segelokapell.se/tjanster.htm
De gör främst ändringar och lagningar, inga nya segel.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av HansH » fre 12 maj 2017, 07:21

Guitar Nilsson skrev:Ska ringa Boding o höra om de kan sälja en bit. Den bit som lossnat är ca 35 cm bred o en dryg meter lång. Skadan är mindre o enklare fixad än vad jag tänkte.
Det där fixas enkelt mha en bit vit skyddstejp - den storleken du nämner är ungefär vad man brukar sätta på som skydd för spridar-slitage, så storleksmässigt är det inga problem. Jag har alltid en rulle med ett par såna bitar liggande i båten för att kunna "ful-laga" en reva i seglet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 12 maj 2017, 11:08

Nu har jag beställt en skaplig bit märkduk från Kapell o Segel, 350 kr m frakt för 2 meter ggr 50 cm. Tack alla för tipsande o peppande!

Dessutom, igår fick jag tag på ett beg storsegel som förhoppningsvis ska vara i fint skick. Med en pension på ca 7500 i månaden är nya segel inget att ens fundera på längre. Om allt funkar så kommer seglet till Söderhamn i kväll med lastbilen som jag sen kör vidare till Birsta i Sundsvall i natt. Vagbondmannen bor i närheten av Jordbro där vi lastar tradaren. Skrev att jag är pensionär, o det är jag, men kör 24 meters skepp extra ibland på nätterna. Sommartid är det rena avkopplingen. Jag fick en pratstund med Vagabondkillen, han hade seglat jorden runt i fyra år, haft finväder hela seglatsen utom sista biten när han gick den nordligare rutten från västindien o mot Azorerna. När han var nästan framme blev det storm o 15 meters vågor, båten slog runt en sväng med masten rakt ner. Seglen försvann, men han kunde köra för motor till Azorerna.
Fast jag har en lika båt skulle jag aldrig vilja göra nån atlantöversegling, fy fan för dylika upplevelser.

Seglet är använt ett par säsonger som det lät, han köpte allt nytt inför långseglingen. Och det är liksom mina segel sytt av Saltsjöbadssegel, de har sytt till de flesta Vagabonderna. Det här beg seglet är nog bra mkt bättre än det jag har, det är originalseglet från 1985. :) Nu blir det roligare segling, vi sjösätter 30 båtar i morrn ungefär direkt efter jag kommer hem från Birstaturen. Blir nog lite trött efteråt...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av HansH » fre 12 maj 2017, 12:32

Dra inte av hela skyddstepen när du skall sätta på "märkduken".
Lägg seglet på ett golv eller annan plan hård yta o rikta in märkduken där den skall sitta.
Tejpa fast den med lämplig tejp på ena kortsidan/hörnet.
Vik upp hela biten o dra av skyddstejpen från det tejpade hörnet och utåt samtidigt som du stryker fast duken med andra handen . Ganska lätt att få bubblor o veck...
Man gör på liknande sätt som med dekaler - kolla på Youtube!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 12 maj 2017, 13:07

HansH skrev:Dra inte av hela skyddstepen när du skall sätta på "märkduken".
Lägg seglet på ett golv eller annan plan hård yta o rikta in märkduken där den skall sitta.
Tejpa fast den med lämplig tejp på ena kortsidan/hörnet.
Vik upp hela biten o dra av skyddstejpen från det tejpade hörnet och utåt samtidigt som du stryker fast duken med andra handen . Ganska lätt att få bubblor o veck...
Man gör på liknande sätt som med dekaler - kolla på Youtube!
Tackar! Funkar det att torka rent först med T-röd?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av HansH » fre 12 maj 2017, 13:12

T-Röd borde funka eller kemiskt ren bensin som jag vet att segelmakaren rekommenderade för att ta bort limrester på ett dacronsegel.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sy dit UV-skydd på genuan? Var köpa duk?

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 20 maj 2017, 19:07

Fick så äntligen märkduken från Kapell & Segel. Skred till verket med hjälp av min mattläggarpolare som sekond, hade go plats i hans mattlager. Men besvikelsen blev snart total. Limmet på duken fäste inte alls, helt värdelöst. Gjorde rent först med Kemisk Bensin som jag annars gör rent gitarrsträngarna med. Klistret på billigaste sniksorten av silvertejp var väl tio ggr bättre än på märkduken.
Man ska väl inte härja med strykjärn eller nåt? Piss und sheize. :(
20170520_194123.jpg
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar