Reparera en e-jolle

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Cliffisen
Erfaren medlem

Reparera en e-jolle

Inlägg av Cliffisen » tor 11 maj 2017, 19:04

Hej

Jag har planer på att köpa en e-jolle och varit och tittat på en idag. Vid "inspektionen" så såg jag en skada som jag inte vet om den är enkel att reparera eller om den kommer påverka hållfastheten. Vagnen har inga problem med att köra och tar inte i något alls.

På bilden nedan ser ni en vit plast(glasfiber?) "stång"/"vagga". Det är den vita med de runda hålen i .
IMG_1976.JPG
Där pilen är finns det en skada som man ser mest från undersidan .
IMG_1978.JPG
1. Är detta en allvarlig skada på e-jollen?`
2. Är den "enkel" att reparera eller ska man byta ut hela vita plastgrunkan.
3. Sista frågan, vad heter den där vita plastvaggan ?

Hoppas på svar :)

//Cliff

delta160
Platinamedlem

Re: Reparera en e-jolle

Inlägg av delta160 » tor 11 maj 2017, 21:43

Det är nog ingen större fara. titta på några olika fabrikat av E-jollar,
många har en teakbräda som en rak skena sitter på.
du kan säkert bygga om till den varianten.
någon typ av förstyvning som håller ihop sidskroven och stagar upp centerbordsldan är viktig.

På min sista E-jolle hade jag extremt utväxlad kick, och skotet var bara tvåväxlat, monterat på en liten bygel av aluminium som höjde upp skotet ca 15 cm
dvs ingen skotskena alls, Det fungeraded fantastiskt bra! enda utmaningen var gippar med hårt kickad bom, det gällde att ducka lågt!
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 maj 2017, 22:33

Det hela är märkligt, skotbalken är en av de starkaste bitarna på skrovet, och är den skadad har något allvarligt hänt. Man kan misstänka att båten tappats från ett biltak eller rammats. Problemet är egentligen inte själva skotbalken, den kan nog repareras, utan att det uppstått följdskador i flyttankarnas insida och sedan blir skrovet mjukt. Men om skotbalken brister har den belastats mycket hårt, det är en av de starka delarna av båten.

Hur vagnen sedan löper då båten krängs ner (belastas) kan man inte veta, men gissningsvis kommer den inte att fungera lika bra då.

Inget att ha, och en lagning kan bli svårare än du tror att göra, beroende på hur mycket som mosats av flyttankarnas insida som bildar förstärkningsbalkar och är viktiga för långskeppshållfastheten. De tankarna (insidan) är en av de områden som skall undersökas vid köp. Likaså skall botten undersökas, den får inte heller vara minsta mjuk.

Jag kan inte veta säkert, men skotbalken liknar inte Winner, Finessa eller Osis, de tillverkare som brukar väljas av jolleföräldrar som vill bevaka sin investering.

Likadant bör man vara vaken på masten: Ceilidh eller Marström, med dokumenterad böjkurva håller värdet bra, och sedan spelar centerbord och roder roll för värdet.

Jag nämner det därför att om man handlarr klokt kan man hålla sin junior med en bra och konkurrenskraftig båt för relativt litet pengar, eftersom det brukar gå att sälja välvårdade båtar ganska lätt om de har rätt utrustning. En gammal häck med alu-mast har inget större försäljningsvärde (men kan ha högt rekreationsvärde, givetvis) - en sådan skall vara riktigt billig. De brukar dömas ut rätt kvickt i seglarskolor och vid träningar, (en litet tråkig del av seglingssnobberiet, juniorer är inte på något sätt immuna).

Kort checklista för E-jolleköpare:

Mast i kolfiber, inmätt bom, centerbord och roder (papper på allt). Inmätt, inte alltför gammalt segel (men det är viktigare att det är sytt till masten än att det är nytt, men sytt till en annan mast - alla master är individer, mycket trolleri där). Botten och sidotankar hårda/styva, beslag av modernare modell än de plåtråttor du har på bilden (kullagerråttor, tycker jag, juniorer har inte så starka nypor). Trimtampar i dyneema (inte dyrt, det går inte åt så grova eller långa tampar i E-jollen - kan man ordna själv. Kicken skall vara en kaskad-kick (wire eller dyneema, metalltrissor i blocken), så man orkar dra i den som junior. Rorkulten kan vara kolfiber eller trä, men i början gör det inget om hängpinnen är i aluminium, den brukar komma i kläm i början - i kolfiber går den sönder, en alu-pinne böjer man tillbaka. En extra förlängare brukar vara bra, gummileden är en förbrukningsvara - köp bara sådana med en ingjuten lina!

Vagnen skall ha fräscha hjul och helst vara en aluvagn, Transporterar du båten brukar vagnen ligga ovanpå båten på takräcket. Polstring ordnar du med rörskålar från VVS-affären.

Mycket nöje!
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 12 maj 2017, 07:13

Anders har som vanligt full koll :) (har lite koll själv efter att ha servat sonens E-jolle under några år).
Skotbalken skall INTE gå sönder på det sättet!
Gissningen om att man antingen tappat E-jollen eller att man tappat något på den är nog en lågoddsare.
Och skotlåsen i metall är rent skräp och blir dyra att byta ut - 350kr styck = en bit över 4000 kr enkom för att få väl fungerande råttor.
Se ev köp av den här E-jollen som ett risk-projekt för den händige och den borde vara lågt prissatt både pga en synlig allvarlig skada (vad finns som inte syns) och rudimentär nivå på beslagen.

Cliffisen
Erfaren medlem

Inlägg av Cliffisen » fre 12 maj 2017, 07:19

Mycket bra tips och en del att tänka på.
Antar att 8000 kr är aningen för högt satt för denna ?

Då ingår visserligen rigg, nytt(ish) segel (två år) som ser väldigt fint ut, vagn, nytt roder (förra året) och ett helt om centerbord i trä. Plus något som jag säkert glömt bort nu.

Ska tillägga att denna är enbart för rekreation och för har oljigt med.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 12 maj 2017, 07:33

Cliffisen skrev:Mycket bra tips och en del att tänka på.
Antar att 8000 kr är aningen för högt satt för denna ?

Då ingår visserligen rigg, nytt(ish) segel (två år) som ser väldigt fint ut, vagn, nytt roder (förra året) och ett helt om centerbord i trä. Plus något som jag säkert glömt bort nu.

Ska tillägga att denna är enbart för rekreation och för har oljigt med.
8000 är inte bara aningen utan ett rejält högt pris - just MTP skadan och att beslagen är i princip oanvändbara (på en jolle måste de funka bra o linan löpa lätt - det gör den inte i "plåtbitarna"),
Uppe på inköpspriset behöver du investera ytterligare minst 5000kr (råttor och ett riktigt kullagrat spärrblock till storskotet - om övriga block är på samma nivå, lägg till ytterligare några tusenlappar). Även om du lyckas pruta ner den till femtusen så får du en helt färdigmekad båt för tio.

Skriv svar