E Jolle frågor (och nu även laser)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cliffisen
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 17:53

E Jolle frågor (och nu även laser)

Inlägg av Cliffisen » sön 07 maj 2017, 18:00

Jag har en dotter som älskar segla jolle (optimist) och jag har hållit ögonen öppna inför nästa steg.

Har fått erbjudande om en e-jolle billigt.
Hon kommer kunna segla denna när hon blir lite tyngre, hon är 45kg idag och blir bara större och större (Love) (säg inte att jag sa så...) men min fråga är mer egoistisk.

Jag tycker det ser så härligt ut att segla och funderar på att gången kurs nu i sommar för att lära mig.

Hur rimligt är det för en äldre vig gubbe på 90kg att segla just E-jollen ?
Är det helt uteslutet och jag bör istället titta på något helt annat?
Senast redigerad av 1 Cliffisen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: E Jolle frågor

Inlägg av Anders S » sön 07 maj 2017, 20:18

Är man vig kan det gå bra. Problemet är att komma under bommen i slagen, men man kan träna in att stå på knä och vrida sig under bommen.

Detta sagt, det finns snällare båtar (mer förlåtande) att lära sig segla i, som vuxen (men E-jollen blir bra för en stabil tjej då hon är 15). Men tar man det lugnt och väljer sina tillfällen bör det gå utmärkt. Problemet är inte att jollen är optimal för 50-65 kg, utan att den är litet "lömsk" och reagerar snabbt på misstag, ibland överraskande snabbt.

Den klassiska enmansjollen för vuxna är numera Laser, men även risiga Laserjollar kostar en del, och är inget för en lätt junior. Men kan du komma på en seglarkurs där man seglar Laser är det en annan sak.
Anders S

Cliffisen
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 17:53

Re: E Jolle frågor

Inlägg av Cliffisen » sön 07 maj 2017, 20:33

Som du säger så är laser inte direkt förlåtande mot plånboken.
Min utgångspunkt är att hon ska segla och ha kul, vill hon tävla så får vi titta på det då (im looking at you RS100 :p ).

Men så länge hon seglar och tycker det är roligt så är 7000 kr (sjöscoutskompispris) svårt att slå för en fin komplett e-jolle med vagn.
Blir jag helt såld på detta så får jag titta närmare på lasern :).

E-jolle för rekreativ verkar vara fullt rimligt. Nu ska jag bara lära mig segla dessa små rackare :)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: E Jolle frågor

Inlägg av HansH » mån 08 maj 2017, 08:55

Viktigt att det är rätt mast!
E-Jollen har olika (mjuka) master beroende på kroppsvikt och vind.
Grön mast = mjuk (passar lite lättare och oerfarna seglare då masten twistar och släpper ut vinden i byarna)
Gul = medium
Röd = styv.
Min son sålde sin E-jolle förra året då han bla blev lite för lång. Bommen är extremt låg och om du inte är duktig på att "dansa limbo" så lär du få bada mycket :)
E-Jollen har dessutom i princip ingen sidostabilitet så om du inte kommer under och över snabbt i slagen så ligger du ofelbart i vattnet.
Se till att INTE segla på grunt vatten i början. Det är väldigt lätt att knäcka (den ömtåliga o dyra) masten då jollen gärna lägger sig helt på rygg om (när!) man kapsejsar.
E-Jollen är kul om man är van jolleseglare. Ett alternativ är att ta steget över en Zoom innan man går "all in" på en E-jolle.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: E Jolle frågor

Inlägg av Anders S » mån 08 maj 2017, 09:38

HansH skrev:Viktigt att det är rätt mast!
E-Jollen har olika (mjuka) master beroende på kroppsvikt och vind.
Grön mast = mjuk (passar lite lättare och oerfarna seglare då masten twistar och släpper ut vinden i byarna)
Gul = medium
Röd = styv.
Min son sålde sin E-jolle förra året då han bla blev lite för lång. Bommen är extremt låg och om du inte är duktig på att "dansa limbo" så lär du få bada mycket :)
E-Jollen har dessutom i princip ingen sidostabilitet så om du inte kommer under och över snabbt i slagen så ligger du ofelbart i vattnet.
Se till att INTE segla på grunt vatten i början. Det är väldigt lätt att knäcka (den ömtåliga o dyra) masten då jollen gärna lägger sig helt på rygg om (när!) man kapsejsar.
E-Jollen är kul om man är van jolleseglare. Ett alternativ är att ta steget över en Zoom innan man går "all in" på en E-jolle.
Det finns ett knep för "vuxna" som seglar E-jolle (det är dock "osnabbt") - man kan trimma masten så den lutar framåt (osnabbt) och lära sig att släppa skotet OCH KICKEN! helt i vändningen (då går bommen upp, seglet fladdrar och man får skota igen innan man bänder ner båten och tar fart i slaget, dvs "osnabbt"...). De flesta som badar gör det i undanvindsvändningarna, enligt mina noggranna historiska observationer...

Men man kan överleva... :mrgreen: .

Det är heller ingenting som hindrar att "tjockisar" seglar med grön eller gul mast (det går bara litet långsammare), medan det är mycket krävande för en lätt seglare att segla med en röd mast. Det får man se upp med om seglingen blir seriös, det märks direkt då man tävlar om man får det onödigt jobbigt att hålla båten plan. Alltså, Cliffisen rekommenderas att köpa mast till dottern, inte till sig själv.
Anders S

Cliffisen
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 17:53

Re: E Jolle frågor (och nu även laser)

Inlägg av Cliffisen » mån 08 maj 2017, 10:09

Mycket bra synpunkter som får mig att börja fundera på om E-jollen är rätt för henne. Jag kanske har lite för bråttom i mina planer för hennes segling och försöker klämma in min egen segling oxå.

Masten som följer med E-jollen är en gul kolfibermast om det är av vikt i detta. För en lättviktare (dottern hehe) behövs det en annan mast ?

Kanske ska titta på en laser istället för e-jolle om man nu vill kombinera båda våra intressen. Laser har, om jag förstått det, en högre bom och är mer förlåtande för nybörjaren ?

Samt om man inte är rädd för beröring så kan man segla två (en vuxen och en mindre individ) om man makar sig lite.
Någon som har erfarenhet av laser från ungdomstiden och kan ge en ungefär ålder/vikt för när man kan börja med dem ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: E Jolle frågor (och nu även laser)

Inlägg av Anders S » mån 08 maj 2017, 11:04

Cliffisen skrev:Mycket bra synpunkter som får mig att börja fundera på om E-jollen är rätt för henne. Jag kanske har lite för bråttom i mina planer för hennes segling och försöker klämma in min egen segling oxå.

Masten som följer med E-jollen är en gul kolfibermast om det är av vikt i detta. För en lättviktare (dottern hehe) behövs det en annan mast ?

Kanske ska titta på en laser istället för e-jolle om man nu vill kombinera båda våra intressen. Laser har, om jag förstått det, en högre bom och är mer förlåtande för nybörjaren ?

Samt om man inte är rädd för beröring så kan man segla två (en vuxen och en mindre individ) om man makar sig lite.
Någon som har erfarenhet av laser från ungdomstiden och kan ge en ungefär ålder/vikt för när man kan börja med dem ?
Det är svårt att gå från Optimist till Laser, men inte omöjligt. Då brukar man använda en annan rigg (dameliten seglar Laser Radial, så också många herr-juniorer). Det finns också en ännu mindre rigg (Laser 4.7) som är mer beskedlig. https://sv.wikipedia.org/wiki/Laser_(b%C3%A5tmodell)

(E-jolle: en gul (marström?) mast passar för 50-65 kg.)

Men, en helt annan vinkel: I jollesammanhang brukar kompisar, träningskvällar och kappsegling vara viktigt för nöjet. Ett helt annat sätt att se på saken än att välja båtmodell kan då vara att kolla upp var man kan hitta andra seglarkompisar, träningsmöjligheter, kappsegling och annat kul. Då kan man upptäcka att andra båtmodeller än de vi snackat om är de som gäller. I vår klubb seglar ungarna Optimist och Zoom med enstaka E-jollar och inga Laser alls. I andra (grann)klubbar ser det annorlunda ut. Välj med tanke på detta!
Anders S

Skriv svar