Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av tamb » tis 18 apr 2017, 21:29

Hej,

Vet att det då och då ställs frågor om dessa packboxar men jag fattar ändå inte hur man ska göra. Har en VP2002 med rak axel. Packboxen är modellen som syns på bilden och har en tunn slang som går rakt upp för att indikera oljenivå. I ca 4 år är jag ganska säker på att nivån har hållit sig ganska konstant men nu efter vintern så ser jag att nivån har sjunkit med ca 30 cm. Inför förra sommaren lättade jag på propelleraxeln för att rikta motorn men släppte den bara max 1-2 cm, kan det ha påverkat? Tyckte inte nivån sjönk under sommaren efter detta.

Betyder detta att packboxen är skadad eller är det bara läge att fylla på olja? I så fall var och hur? Till saken hör att den förstås är mycket knivig att nå där bakom motorn.

https://www.dropbox.com/s/4snp51wuhw7qn ... 9.jpg?dl=0

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av Anders S » ons 19 apr 2017, 07:42

Du har en oljesmord lagring, troligen med tätningar både inåt (för att hålla oljan på plats) och utåt (för att hålla vattnet borta från oljan. Tätningarna är med stor säkerhet sk Simmerringar, en sorts gummidamask med en spiralfjäder som håller den mot axeln. En sådan tätning slits samman med axeln med tiden och håller vanligtvis mycket länge, om den inte rubbas. Nu har du rört en smula på axeln, och tätningen har fått en ny (eller, snarare, inte så ny, och kanske opolerad) yta att arbeta mot, och precis i början läcker den. Då kan den antingen bli tät igen efter en tid, eller så kan den fortsätta läcka...

Recept: Observation! Håller det sig, grattis. Läcker det störande, så får du fixa saken när båten står på land igen.

Vart går slangen? Går den till en burk, fyll på i burken. Oljenivån skall vara litet över vattenytan (kommunicerande kärl, du vet). Om inte, fyll på i slangen med en liten tratt, men det BORDE vara en burk på lagom höjd. Att det läcker några cl under en säsong kan man leva med, tycker jag.
Anders S

tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av tamb » ons 19 apr 2017, 08:57

Stort tack för snabbt och utförligt svar! Hade verkligen hoppats på ett så positivt besked. Har nyligen köpt hus och i år var tanken att bara sätta i båten efter minimalt med fix. Ska i om några dagar.

Är vid båten nu och kan konstatera att boxen är lite kladdig på undersidan så den har läckt. Slangen slutar i luften i en liten böj ovanför vattennivån. Är fastklamrad i ett skott. Ska jag helt enkelt fylla slangen så ytan återigen är i höjd med vattenlinjen? Vilken olja rekommenderar du?

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av Archibald » ons 19 apr 2017, 22:42

Anders S skrev:Du har en oljesmord lagring, troligen med tätningar både inåt (för att hålla oljan på plats) och utåt (för att hålla vattnet borta från oljan. Tätningarna är med stor säkerhet sk Simmerringar, en sorts gummidamask med en spiralfjäder som håller den mot axeln. En sådan tätning slits samman med axeln med tiden och håller vanligtvis mycket länge, om den inte rubbas. Nu har du rört en smula på axeln, och tätningen har fått en ny (eller, snarare, inte så ny, och kanske opolerad) yta att arbeta mot, och precis i början läcker den. Då kan den antingen bli tät igen efter en tid, eller så kan den fortsätta läcka...

Recept: Observation! Håller det sig, grattis. Läcker det störande, så får du fixa saken när båten står på land igen.

Vart går slangen? Går den till en burk, fyll på i burken. Oljenivån skall vara litet över vattenytan (kommunicerande kärl, du vet). Om inte, fyll på i slangen med en liten tratt, men det BORDE vara en burk på lagom höjd. Att det läcker några cl under en säsong kan man leva med, tycker jag.
Jag har samma typ av tätning/lagring.

Spontant tänker jag att oljetrycket i lagringen bör vara större än vattentrycket på utsidan för att inte vatten skall riskera att tränga in i oljan. Biltemas drevolja har en densitet kring 0,9. Om jag tänker rätt skall alltså oljenivån ligga högre än 11% över vattenytan i förhållande till tätningen.
Det vore nog också bra att ha nån form av reservoar för att ha lite oljemängd i reserv, särskilt när du har eller har haft ett läckage. Om vi antar att innerdiametern på slangen är 10mm så har det läckt ca 0,9dl. Detta när båten stått på land och axeln inte har använts.
Jag hade om tid finns satsat på att byta simmerringar. Om mindre tid finns hade jag sett till att tätningen förskjuts något på axeln för att avhjälpa läckage orsakat av axelslitage. I sista hand om ingen tid finns hade jag enbart monterat en hyfsad oljereserv. Vilket jag hade gjort i vilket fall som helst.

Nu kanske någon tycker att jag kapar din tråd men jag tycker att det hör samman men din ursprungliga frågeställning.
Jag har fått vatteninträngning mitt lager. Oklart om det beror på låg oljepelare enligt ovan teori eller om det beror på dålig simmerring. Simmerringens stålstomme (inte fjädern) har rostat. Frågan är dock om detta är orsak eller verkan. Någon får gärna tipsa om typbeteckning på lämpliga simmerrringar. Finns det med rostfri stomme?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av Anders S » tor 20 apr 2017, 11:31

Archibald skrev:
Anders S skrev:Du har en oljesmord lagring, troligen med tätningar både inåt (för att hålla oljan på plats) och utåt (för att hålla vattnet borta från oljan. Tätningarna är med stor säkerhet sk Simmerringar, en sorts gummidamask med en spiralfjäder som håller den mot axeln. En sådan tätning slits samman med axeln med tiden och håller vanligtvis mycket länge, om den inte rubbas. Nu har du rört en smula på axeln, och tätningen har fått en ny (eller, snarare, inte så ny, och kanske opolerad) yta att arbeta mot, och precis i början läcker den. Då kan den antingen bli tät igen efter en tid, eller så kan den fortsätta läcka...

Recept: Observation! Håller det sig, grattis. Läcker det störande, så får du fixa saken när båten står på land igen.

Vart går slangen? Går den till en burk, fyll på i burken. Oljenivån skall vara litet över vattenytan (kommunicerande kärl, du vet). Om inte, fyll på i slangen med en liten tratt, men det BORDE vara en burk på lagom höjd. Att det läcker några cl under en säsong kan man leva med, tycker jag.
Jag har samma typ av tätning/lagring.

Spontant tänker jag att oljetrycket i lagringen bör vara större än vattentrycket på utsidan för att inte vatten skall riskera att tränga in i oljan. Biltemas drevolja har en densitet kring 0,9. Om jag tänker rätt skall alltså oljenivån ligga högre än 11% över vattenytan i förhållande till tätningen.
Det vore nog också bra att ha nån form av reservoar för att ha lite oljemängd i reserv, särskilt när du har eller har haft ett läckage. Om vi antar att innerdiametern på slangen är 10mm så har det läckt ca 0,9dl. Detta när båten stått på land och axeln inte har använts.
Jag hade om tid finns satsat på att byta simmerringar. Om mindre tid finns hade jag sett till att tätningen förskjuts något på axeln för att avhjälpa läckage orsakat av axelslitage. I sista hand om ingen tid finns hade jag enbart monterat en hyfsad oljereserv. Vilket jag hade gjort i vilket fall som helst.

Nu kanske någon tycker att jag kapar din tråd men jag tycker att det hör samman men din ursprungliga frågeställning.
Jag har fått vatteninträngning mitt lager. Oklart om det beror på låg oljepelare enligt ovan teori eller om det beror på dålig simmerring. Simmerringens stålstomme (inte fjädern) har rostat. Frågan är dock om detta är orsak eller verkan. Någon får gärna tipsa om typbeteckning på lämpliga simmerrringar. Finns det med rostfri stomme?
Det är alltid vanskligt att gissa, men har axeln rörts en liten smula har packboxarna fått nya axelytor att täta mot. Troligen är det därför de läcker, men har man tur sätter de sig igen.

De här lagerboxarna är inte bara tätningar, utan är också en flexibel axellagring - så oljan smörjer i första hand. Sedan hjälper oljetrycket (från slangen) till att hålla vattnet ute, om nu packboxen för vatten skulle läcka inåt i lagringen, men det är inte meningen. (Vi har vanligen samma lösning i direktdrivna impellerpumpar, en packning mot motorn, och sedan en packning mot vattensidan av pumpen.
Anders S

tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av tamb » tor 20 apr 2017, 11:41

Vilken olja är det som gäller till min packbox? Har sett olika bud i diverse forumtrådar, både SAE90 och vanlig motorolja rekommenderas. Tänkte mig i första hand att prova Anders S metod och hålla koll och eventuellt fylla på under våren. Är det stort läckage får jag kanske ansluta slangen till en liten flaska så jag har en liten reservoar med olja.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av Anders S » tor 20 apr 2017, 14:36

tamb skrev:Vilken olja är det som gäller till min packbox? Har sett olika bud i diverse forumtrådar, både SAE90 och vanlig motorolja rekommenderas. Tänkte mig i första hand att prova Anders S metod och hålla koll och eventuellt fylla på under våren. Är det stort läckage får jag kanske ansluta slangen till en liten flaska så jag har en liten reservoar med olja.
Jag skulle se om det går att lukta sig till om det är motorolja eller växellådsolja i packboxen. Växellådsolja luktar annorlunda än motorolja. Vilket som, fortsätt med samma sort. Kan du inte avgöra vad tror jag motorolja fungerar bra.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av oceansailor » fre 21 apr 2017, 02:13

Jag har kört med SAE 90 olja. Funkar bra. Men även motorolja lär fungera.

Däremot är det viktigt att ansluta en slang och en liten oljebehållare så som Anders skriver. Ju högre Du får oljebehållaren ju större oljetryck vilket ökar möjlighten att det blir tätt.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Oljenivå sjunker på packboxen till propelleraxeln

Inlägg av naffatS » tis 25 apr 2017, 13:27

Det är vanligt att montera en behållare för "bromsolja" som man köpt på bilskroten. Sedan gäller det att hitta en passande nippel till slangen.
Lämplig olja är samma som till växelhuset på en utombordare. Köps i tub om 0,25L.

Skriv svar