Byta skadat bomuthal
- Aphrodite29
- Trogen medlem
Byta skadat bomuthal
Hej!
Jag har fått problem då jag försökt byta ett skadat bomuthal på min Aphrodite 29. Det är min första segelbåt och jag är nybörjare, så ni får ursäkta om jag inte använder rätt termer.
Jag använde en tunn lina som jag tejpade ihop med bomuthalet för att dra ut det genom bommen och på så sätt enkelt byta ut det. Efter att jag dragit in det ca 1 m i masten fastnade det och när jag skulle dra tillbaka det släppte den tunna linan. Jag kan alltså inte få ut bomuthalet ut bommen på ett enkelt sätt.
Det enda jag kan komma på för att få ut det är att ta bort "plastblocket" i änden av masten genom att borra ut poppnitarna och sedan försöka få tag på bomuthalet med en styv ståltråd eller liknande.
Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga? Jag är tacksam för alla svar.
Jag har fått problem då jag försökt byta ett skadat bomuthal på min Aphrodite 29. Det är min första segelbåt och jag är nybörjare, så ni får ursäkta om jag inte använder rätt termer.
Jag använde en tunn lina som jag tejpade ihop med bomuthalet för att dra ut det genom bommen och på så sätt enkelt byta ut det. Efter att jag dragit in det ca 1 m i masten fastnade det och när jag skulle dra tillbaka det släppte den tunna linan. Jag kan alltså inte få ut bomuthalet ut bommen på ett enkelt sätt.
Det enda jag kan komma på för att få ut det är att ta bort "plastblocket" i änden av masten genom att borra ut poppnitarna och sedan försöka få tag på bomuthalet med en styv ståltråd eller liknande.
Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga? Jag är tacksam för alla svar.
/Björn
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite 291, 1981
Re: Byta skadat bomuthal
Hej
Kolla på hur det kan se ut på bommar från Selden.
http://www.seldenmast.com/files/excerpt ... -40-45.pdf
MVH
AlP
Kolla på hur det kan se ut på bommar från Selden.
http://www.seldenmast.com/files/excerpt ... -40-45.pdf
MVH
AlP
Alfp
- Aphrodite29
- Trogen medlem
Hej AIP!
Tack så mycket för snabbt svar och länk till bra beskrivning av hur det kan se ut. Jag är lite osäker på vilket bommärke jag har, men det skulle kunna vara seldén. Får åka till båten och kolla.
Mvh
/B
Tack så mycket för snabbt svar och länk till bra beskrivning av hur det kan se ut. Jag är lite osäker på vilket bommärke jag har, men det skulle kunna vara seldén. Får åka till båten och kolla.
Mvh
/B
/Björn
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite 291, 1981
- Aphrodite29
- Trogen medlem
Lyckades hitta namnet på bommen på en bild; -det är en Swede spars aluminium bom.
/Björn
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite29 skrev:Lyckades hitta namnet på bommen på en bild; -det är en Swede spars aluminium bom.
Har uthalet lossnat från draglinan har det antagligen varit snott tillsammans med andra linor, eller (har hänt mig) så har någon djuping ("förre ägaren") skruvat fast något beslag med plåtskruv, som kan ha fiskat tag i linan, och då kan den fastna ordentligt. Annars kan linan sitta i något beslag på annat sätt. Men vill inte linan ut, så sitter den i något. Man kan behöva backa den för att få loss ben, moderna linor är mycket starka. Våld rekommenderas inte utan eftertanke.
Att få tillbaka linan kan man ordna på två sätt: Det ena är att använda en annan lina, där man sticker på en tunn draglina. Då får man fiska ut draglinan till "rätt block" med en pincett, ståltrådskrok eller liknande. Det andra sättet är att använda en dragfjäder (sådan som elektriker använder) som man sticker igenom och som (förhoppningsvis) kommer fram. Även här är en ståltrådskrok användbar. Exempel: http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... er-402208/
Ofta kan man lossa änd beslagen genom att borra ut nitarna och (försiktigt) knacka ut dem. En sk draghammare kan då göra susen, att knacka från insidan är inte det lättaste. Vanligen finns det litet korrosion, som håller fast. Normalt inga problem hållfasthetsmässigt, bara irriterande.
Anders S
- Aphrodite29
- Trogen medlem
Hej Anders!
Tack för att du delar med dig av erfarenheter, kloka tankar och tips! Ska försöka mig på detta till långhelgen.
/B.
Tack för att du delar med dig av erfarenheter, kloka tankar och tips! Ska försöka mig på detta till långhelgen.
/B.
/Björn
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite 291, 1981
Det kan ju också vara en utväxling som ligger inne i bommen.
Alla borde ha skägg
- Aphrodite29
- Trogen medlem
Hej Peter!
Jag har tänkt den tanken också. Jag börjar med att öppna upp och försöka nå uthalet med en gripklo. Hittade den här på claes olhsson:
http://www.clasohlson.com/se/Gripklo-me ... r407526000
Går inte det har jag fått tips en en kompis som renoverade sin bom. Han demonterade bommen och tog ut allt innehåll för att inventera skicket på trissor och block (utväxling) etc. Jobbet tog ca en halv dag för honom. Han blev också varse om att skicket var rätt dåligt på flera delar som t ex några trissor som kärvade, som han därför bytte ut.
Jag har tänkt den tanken också. Jag börjar med att öppna upp och försöka nå uthalet med en gripklo. Hittade den här på claes olhsson:
http://www.clasohlson.com/se/Gripklo-me ... r407526000
Går inte det har jag fått tips en en kompis som renoverade sin bom. Han demonterade bommen och tog ut allt innehåll för att inventera skicket på trissor och block (utväxling) etc. Jobbet tog ca en halv dag för honom. Han blev också varse om att skicket var rätt dåligt på flera delar som t ex några trissor som kärvade, som han därför bytte ut.
/Björn
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite 291, 1981
- Aphrodite29
- Trogen medlem
Hej alla!
Det löste sig. Bomuthalet hade fastnat i utväxlingen. Eftersom det satt fast ordentligt räckte inte gripklon till för att dra ut det. Jag trädde på en fiskekrok på en tunnare lina, tejpade fast den på en pinne av stål (som man har för att stötta växter), förde in den i bommen och satte kroken i bomuthalet, sen var det bara att dra ut det.
Tack för engagemang och tips. Se bifogad bild, om ni är nyfikna.
Mvh
/B.
Det löste sig. Bomuthalet hade fastnat i utväxlingen. Eftersom det satt fast ordentligt räckte inte gripklon till för att dra ut det. Jag trädde på en fiskekrok på en tunnare lina, tejpade fast den på en pinne av stål (som man har för att stötta växter), förde in den i bommen och satte kroken i bomuthalet, sen var det bara att dra ut det.
Tack för engagemang och tips. Se bifogad bild, om ni är nyfikna.
Mvh
/B.
/Björn
Aphrodite 291, 1981
Aphrodite 291, 1981