El-problem?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 07:59

Jag mäter upp 12.8V (batterispänningen) mellan motorblock och plus på batteribanken. Mäter jag plus mot en genomföring får jag ca 10V. Genomföringen saknar vad jag kan se någon koppling till elsystemet. Det är genomföring från sittbrunnsläns på var sida. Går strömmen genom skrovet? Och hur mäter jag upp om det är skadlig nivå på strömmen?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: El-problem?

Inlägg av Anders S » lör 01 apr 2017, 09:23

Så borde det verkligen inte vara, om du inte har ett minusjordat ("bonded") system för genomföringarna (det ser man på en kabel som går mellan alla genomföringarna, det är inte så vanligt).

Det finns en del småfällor, bland annat vilken typ av slang som används - spiralarmerad slang kan ibland ha en metallspiral som kan leda ström, det finns också slangar som har viss ledningsförmåga för att skydda mot potentialskillnader ("statisk elektricitet"). Viss typ av smuts kan också leda elektricitet, särskilt om den är fuktig. Har du metallisk koppar i din bottenfärg ? Har du spänning mellan propelleraxel och systemplus ? Vad är resistansen mellan genomföring och system-minus/jord ("motorblocket")

Men grundfrågan är förstås "Varför finns en (halvdålig) elektrisk förbindelse mellan systemplus och din genomföring"?

Du får börja med att mäta i andra änden (genomföringen i sittbrunnsdurken) för att se om du har förbindelse där också. (Lita inte helt på din mätare, mät något helt orelaterat också, så du inte blir förbryllad av ett mätfel). Sedan får du mäta de andra genomföringarna, särskilt kompisen till den som du upptäckt. Anledningen kan variera, men det finns något, om mätningen inte är totalt tokig (eller mätaren är det).

En lång förlängningskabel till den ena mätpolen är nu bra att ha. Kan göras enkelt av "tillfälligt material" .
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: El-problem?

Inlägg av Seawolf » lör 01 apr 2017, 12:58

marede skrev:Jag mäter upp 12.8V (batterispänningen) mellan motorblock och plus på batteribanken. Mäter jag plus mot en genomföring får jag ca 10V. Genomföringen saknar vad jag kan se någon koppling till elsystemet. Det är genomföring från sittbrunnsläns på var sida. Går strömmen genom skrovet? Och hur mäter jag upp om det är skadlig nivå på strömmen?
Första frågan är om din båt är i vatten då du mäter.
Andra frågan är om den är i saltvatten eller insjövatten. Är det bräck-saltvatten så leder det så din högohmiga multimeter "ser" en mätspänning via vattnet.

Finns inga synliga metallförbindelser mellan genomföringen och motorblocket och båten är på land, och du mäter med en modern multimeter så kan fukten i skrovet och eller via slangar som är våta och/eller vätskefyllda ge tillräcklig kontakt för att multimetern skall visa spänning.
Prova att lägg ett motstånd på c:a 10 kOhm parallellt med mätpinnarna när du mäter spänningen nästa gång. Jag nästan lovar att du då inte ser spänning, eller väldigt lite.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 13:53

Jag har nu kikat vidare efter att ha tillbringar några timmar med vårarbete på segelklubben i härligt vårväder! :)

Jag har inte ett bondat system det är jag säker på.

Mäter upp ca 12V mellan batteri+ och bordsgenomföring (egentligen ventilen). 6.1MOhm (blir det 2mA?). Mellan batteri+ och genomföring sittbrunnsdurk får jag ca 3V och 6.1 MOhm. Kopplar jag loss slangen får jag samma värden så den verkar inte påverka. Dessutom ingen sprial i slangen. Slangen är märkt "Water delivery 10 bar art. 112" (röd gummislang, ev orginal).

Resistans mellan genomföring och system-minus är 2MOhm, mäter upp ca 30mV.

Likvärdiga resultat som ovan gäller för "kompisen".

Jag har använt Hempels ostkustfärg "Mille Light Copper" de två säsonger jag målat. Förra ägaren använde Hempels motsvarighet för västkusten. Osäker på kopparinnehållet, men inget extra tillsatt.

Det regnade igår, men båten är generellt väldigt torr på insidan, även om allt är relativt. Ingen detekterbar fukt i alla fall.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 13:59

Seawolf skrev:
marede skrev:Jag mäter upp 12.8V (batterispänningen) mellan motorblock och plus på batteribanken. Mäter jag plus mot en genomföring får jag ca 10V. Genomföringen saknar vad jag kan se någon koppling till elsystemet. Det är genomföring från sittbrunnsläns på var sida. Går strömmen genom skrovet? Och hur mäter jag upp om det är skadlig nivå på strömmen?
Första frågan är om din båt är i vatten då du mäter.
Andra frågan är om den är i saltvatten eller insjövatten. Är det bräck-saltvatten så leder det så din högohmiga multimeter "ser" en mätspänning via vattnet.

Finns inga synliga metallförbindelser mellan genomföringen och motorblocket och båten är på land, och du mäter med en modern multimeter så kan fukten i skrovet och eller via slangar som är våta och/eller vätskefyllda ge tillräcklig kontakt för att multimetern skall visa spänning.
Prova att lägg ett motstånd på c:a 10 kOhm parallellt med mätpinnarna när du mäter spänningen nästa gång. Jag nästan lovar att du då inte ser spänning, eller väldigt lite.
Båt på land sedan oktober. Ute under pressening.
Modern multimeter. Nåja, 10 år gammal men av yrkeskvalitet och väldigt lite använd.

Hur lägger jag enklast på ett motstånd på 10 kOhm? (Jag har "elen mitt i handen" om man får uttrycka sig så...)

[edit: slangar är snustorra. Den lilla smutsen som finns i slangen dammar om jag blåser genom slangen]
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 14:12

Bifogar bilder.
20170401_135008.jpg
20170401_135429.jpg
20170401_140007.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 15:33

marede skrev:Mäter upp ca 12V mellan batteri+ och bordsgenomföring (egentligen ventilen). 6.1MOhm (blir det 2mA?).
Nej, det borde väl inte bli mer än 0.002mA förresten?? Känns lite. Kanske inget att oroa sig för?

Köpte dock precis en ny enkel multimeter på Biltema (modell 139kr). Med den mäter jag upp 3V mellan batteri och genomföring, jmf med min andra multimeter (http://www.tequipment.net/WavetekMeterman37XR.html) som nu säger 9.7V.

Mäter jag direkt på batteri får jag 12.98V jämfört med 12.89V.

Är det mitt gamla eller nya instrument som mäter fel mot genomföringen? Eller är variationen normal utifrån det höga motståndet? Mäter jag dock samtidigt mellan batteri och genomföring visar båda ca 3V... förbryllande för någon med min ringa kunskap i ämnet... :?:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 15:56

Anders S skrev:...Har du spänning mellan propelleraxel och systemplus ?...
Jag missade detta i mitt svar innan. Jag har samma där; ca 12 V och 6 MOhm.
//Martin
Najad 34 HR -77

Cannon
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 16:13

Re: El-problem?

Inlägg av Cannon » lör 01 apr 2017, 16:02

Så höga ohmtal gör att det inte är något att oroa sig för anser jag. 6Mohm ger 2uA. Det är också troligen förklaringen till din stora mätvariationer. Mäta så höga ohm i en så "oren" miljö med många felkällor kan lät bli tokigt.
En gissning på "ledningen" är fukt/smuts i/på skrovet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » lör 01 apr 2017, 16:11

Det känns betryggande att höra. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: El-problem?

Inlägg av Anders S » sön 02 apr 2017, 10:02

Litet "halvgissningar" på det du berättat:

Du mäter med en yrkesmätare = låg inre resistans = känslig, så du hittar även (obetydliga) bekymmer.
Du mäter med en "Biltema-multimeter" = högre inre resistans = Ser inte (obetydliga) bekymmer lika bra.

Seawolfs tips om att lägga ett motstånd mellan pinnarna konverterar din "yrkesmätare" till en med (för sinnesro och praktiskt bruk) "lagom" känslighet. Nu behövs inte det, om du inte vill prova hur det fungerar, för ungefär den effekten uppstod via Biltemamätaren. Koppla så här:
(Plus-sladden) <---|10Kohm|---> (Minus-sladden)

Troligen leder skrovet, färgen, kvarvarande smuts och fukt tillräckligt för att du skall se det här, tydligare med den känsligare mätaren.

Det BORDE vara ofarligt (korrosionsmässigt) också genom att du inte detetekterar en potentialskillnad mellan propelleraxeln och genomföringen.

Vidare fråga är sedan hur väl (och om) elsystemet är "jordat" (dvs, att systemminus är kopplat till motorblock, backslag, propelleraxel och propeller) eller om det är ett sk "tvåpoligt" system? Är det ett "enpoligt" system är givetvis motor-backslag-axel direktkopplade till systemminus och då kan enkla grejor som jordfel skapa sådana här effekter.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: El-problem?

Inlägg av thomask » sön 02 apr 2017, 20:31

Byt batteri i multimetern! Har haft samma fenomen att det visar tokhöga värden.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » sön 02 apr 2017, 20:32

Anders S skrev:Litet "halvgissningar" på det du berättat:

Du mäter med en yrkesmätare = låg inre resistans = känslig, så du hittar även (obetydliga) bekymmer.
Du mäter med en "Biltema-multimeter" = högre inre resistans = Ser inte (obetydliga) bekymmer lika bra.

Seawolfs tips om att lägga ett motstånd mellan pinnarna konverterar din "yrkesmätare" till en med (för sinnesro och praktiskt bruk) "lagom" känslighet. Nu behövs inte det, om du inte vill prova hur det fungerar, för ungefär den effekten uppstod via Biltemamätaren. Koppla så här:
(Plus-sladden) <---|10Kohm|---> (Minus-sladden)

Troligen leder skrovet, färgen, kvarvarande smuts och fukt tillräckligt för att du skall se det här, tydligare med den känsligare mätaren.

Det BORDE vara ofarligt (korrosionsmässigt) också genom att du inte detetekterar en potentialskillnad mellan propelleraxeln och genomföringen.

Vidare fråga är sedan hur väl (och om) elsystemet är "jordat" (dvs, att systemminus är kopplat till motorblock, backslag, propelleraxel och propeller) eller om det är ett sk "tvåpoligt" system? Är det ett "enpoligt" system är givetvis motor-backslag-axel direktkopplade till systemminus och då kan enkla grejor som jordfel skapa sådana här effekter.
Tack för detta! Till stor hjälp, och kul att lära sig om sånt man int kan.

Jag skulle spontant säga enpoligt, men så kikade jag i Sterkys bok på skisserna över en- och tvåpoliga system och nu blir jag osäker. Jag har nämligen två huvudbrytare. En original och en som jag tror är eftermonterad av förra ägaren. Jag ska se när jag är vid båten nästa gång om jag kan kartlägga hur ledningarna går här.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: El-problem?

Inlägg av marede » sön 02 apr 2017, 20:38

thomask skrev:Byt batteri i multimetern! Har haft samma fenomen att det visar tokhöga värden.
Batteriet (9V) som satt i multimetern visade 8.9V med biltemaladdarens batteritestarfunktion. Men jag bytte ändå till ett helt nytt batteri och alla mätningar (utom de i första inlägget) är gjorda med nytt batteri i mutlimetern. Eftersom jag fick något lägre värden med det nya batteriet (9.7V mot 12.8V) så provade jag (nyfiken som jag är) att sätta tillbaka det gamla batteriet och fick då även 9.7V med det batteriet. Så något hade hänt under tiden som jag handlade batteri och multimeter på Biltema. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: El-problem?

Inlägg av Seawolf » mån 03 apr 2017, 11:47

marede skrev:
thomask skrev:Byt batteri i multimetern! Har haft samma fenomen att det visar tokhöga värden.
Batteriet (9V) som satt i multimetern visade 8.9V med biltemaladdarens batteritestarfunktion. Men jag bytte ändå till ett helt nytt batteri och alla mätningar (utom de i första inlägget) är gjorda med nytt batteri i mutlimetern. Eftersom jag fick något lägre värden med det nya batteriet (9.7V mot 12.8V) så provade jag (nyfiken som jag är) att sätta tillbaka det gamla batteriet och fick då även 9.7V med det batteriet. Så något hade hänt under tiden som jag handlade batteri och multimeter på Biltema. :)
Det som hänt är att fukthalten i din botten och främst bottenfärg har minskat på grund av varmare och torrare väder, vilket gjort att dess motstånd har ökat. Så därmed kommer den lilla mätström som Biltemamätaren har att orsaka ett större spänningsfall i bottenskiktets ökade motstånd. Precis som väntat!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar