Byta wirefall till dyneema

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » sön 26 mar 2017, 14:06

Jag behöver byta mitt wirefall till ett nytt och funderar på att byta till dyneema. Jag har ingen avlastare att ta hänsyn till med tanke på dimension, däremot trissan. Kan jag köra på samma dimension som befintlig wire (4mm), typ denna https://www.benns.se/tagvirke/d12d-prod ... yneema-4mm)?

Något annat jag behöver tänka på?

Bifogar bild på fallvinsch. Ingen bra bild men har tyvärr ingen bättre tillgänglig.
20170326_150336.jpg
Fallvinsch
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » sön 26 mar 2017, 14:09

Bild på trissan, nedre i svart.
20170325_172117.jpg
Trissa
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av HansH » mån 27 mar 2017, 07:39

Styrkemässigt räcker det säkert med en 4mm Dyneema, men då måste HELA tampen vara Dyneema. Ofta har det som kallas Dyneema bara en tunn Dyneema-kärna och sen ett hölje i polyestersilke eller liknande.
Så du måste nog gå upp till en 5 eller 6mm lina för att få tillräckligt med kärna.
Trissan är nog inga problem, den ser ut att kunna svälja åtminstone en 6mm Dyneema.
Winchen däremot ser ut att vara en ren wirewinch.
Ingen avlastare skriver du - måste väl vara nåt slags avlastare att låsa linan i...? Knape?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av Anders S » mån 27 mar 2017, 08:38

Tampen du länkat till (D12) är en sådan som HansH föreslår.

Fallwinschar (med en trumma, som denna) brukar ha en spärr, och håller fallets belastning, så det behövs nog ingen knap. Sedan är tunna Dyneema-tampar feta på ytan och (som sagt) tunna, så de fungerar inte så bra i alla avlastare. Det finns lösningar för sådant (skalad tamp, t ex, där delen som låsts i avlastaren har hölje men inte resten).

Men det finns litet att tänka på här:

Till skillnad från wire är Dyneema inte "hård" och det kan behövas något litet experiment för att se så att linan lindas "vackert" runt trumman. En 4 mm dyneematamp (utan hölje) har nog bra chanser att fungera, men prova först. Styrkan räcker (den är nominellt nära dubbelt mot 4 mm wire). Ett annat tips är att ta till längden med någon meter extra, så att man kan göra en ny splits om det skulle behövas. Det kan ju tänkas att den mest (UV-ljus) utsatta delen av linan är splitsen och änden i toppen (om du har en rulle, t ex) - då kan en "ny splits" förlänga livet på tampen.

Du får du också tänka på att Dyneema är mycket mer skavkänslig än en stålwire och vara noga med alla beslag på vägen (linledare, trissa, falluttag etc).
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » mån 27 mar 2017, 08:43

Ja precis, det är ren dyneema jag vill byta till. Den jag länkade till står angiven som 100% dyneema. Jag skulle om möjligt vilja använda denna typ då jag bör kunna använda samma dimension (4mm) som jag har nu för att undvika ev krångel till följd av ökad dimension (även om trissan troligen klarar större diameter har jag även vinschen att ta hänsyn till). Men jag har ingen erfarenhet av dyneema, eventuella svagheter, etc. Hur klarar den t ex slitage (alltså ren dyneema utan hölje)?

Vinschen är mycket riktigt en ren wirevinsch, tvåväxlad. Men det borde väl gå att använda även en wirevinsch till dyneema? (Detta blir en mellantidslösning, vinschen ska bytas i sinom tid då den är aningen farlig om man är oförsiktig, men andra utgifter står på tur, och jag har heller inte tänkt färdigt om jag vill ha vinschen kvar på masten eller om jag ska dra ner fall till sittbrunnen.)

Avlastare behövs inte, wire/lina lindas upp direkt på vinschtrumman. Det syns dåligt på de bilder jag har tillgängliga, men bakom spinnakerfallet i bilden nedan finns en skruv/vev som låser en slirbroms på vinschen innan man hissar seglet. För att sedan hala släpper man försiktigt på slirbromsen. Det är då man måste se upp eftersom trumman då snurrar fritt om man helt släpper på slirbromsen. Och ursparningen i flänsen (där man kan lägga över wire till den inre delen av trumman för växel två) blir då till en fin fingerkap.
fallvinsch_1.jpg
fallvinsch_3.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » mån 27 mar 2017, 09:00

Anders S skrev:Tampen du länkat till (D12) är en sådan som HansH föreslår.

Fallwinschar (med en trumma, som denna) brukar ha en spärr, och håller fallets belastning, så det behövs nog ingen knap...
Just så. Du var snabbare än jag att svara. :)
Till skillnad från wire är Dyneema inte "hård" och det kan behövas något litet experiment för att se så att linan lindas "vackert" runt trumman. En 4 mm dyneematamp (utan hölje) har nog bra chanser att fungera, men prova först. Styrkan räcker (den är nominellt nära dubbelt mot 4 mm wire). Ett annat tips är att ta till längden med någon meter extra, så att man kan göra en ny splits om det skulle behövas. Det kan ju tänkas att den mest (UV-ljus) utsatta delen av linan är splitsen och änden i toppen (om du har en rulle, t ex) - då kan en "ny splits" förlänga livet på tampen.

Du får du också tänka på att Dyneema är mycket mer skavkänslig än en stålwire och vara noga med alla beslag på vägen (linledare, trissa, falluttag etc).
Ja, det där med hur linan lindas funderade jag precis också på. Det finns ju också en risk att dyneeman skär in i tidigare lindade varv när belastningen ökar mot slutet. Ända sättet att kontrollera detta är ju ett fullskaleförsök (eller erfarenhetsåterföring från andra som redan har provat... någon? :) )

Vad jag kunnat se hittills finns inget som bör skava på vägen. Möjligen själva trumman/flänsen, men resten löper fint in och ut ur trissor. Det finns ju i och för sig också en viss risk när man kopplat fallet i fallhornet men ännu inte hissat, att linan då står och slår mot mast och beslag, men då är det ju ingen direkt belastning på linan. Jag ska dock kolla en extra gång så jag inte missat något på vägen.
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av HansH » mån 27 mar 2017, 09:47

Skalad/ren dyneema direkt på en winch funkar inte bra, då dyneema är VÄLDIGT hal.
När man skalar ett fall brukar man ha kvar höljet där det skall ligga runt en winch eller i en avlastare.
Annars så kanar den.
Jag har haft skalad dyneema på bla mitt fockfall de senaste 10 åren (med höljet kvar på haländan).
Men när det var dags att byta så behöll jag faktiskt hela höljet på nya fallet.
Enda vinsten med att skala är en minimal viktminskning uppe i masten.
Sk "ren dyneema" är svår att använda till tex fall då den är extra hal pga den behandling som gjorts för att få den att tåla UV bättre.
Så dyneema använder jag istället för wire i tex häckstag och kaskad-utväxling i kicken.
Men i en winch (eller avlastare) så är den tämligen kass...

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » mån 27 mar 2017, 10:07

HansH skrev:Skalad/ren dyneema direkt på en winch funkar inte bra, då dyneema är VÄLDIGT hal.
...
Fast om den är hal eller ej saknar väl betydelse i detta fall tänker jag eftersom linan lindas upp på vinschtrumman, varv efter varv. Eller missar jag något här :oops: ?
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av HansH » mån 27 mar 2017, 11:10

Precis som med en skotwinch så måste man skapa såpass mycket friktion att linan inte kanar.
Om du lindar för många varv så får man väldigt lätt sk "over-ride" dvs att efterföljande varv hamnar under de tidigare. Då är de bara att ta fram kniven o kapa.
Ren dyneema o winchar är ingen bra kombo. På mina inhaulers till focken har jag skarvat in en bit med hölje för att kunna köra dem i fallwincharna och låsa dem i avlastarna. Funkade inte med ren dyneema...

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » mån 27 mar 2017, 11:20

Aha, då är jag med på hur du menar. Jag har ett hål genom trumman där jag kan låsa linan så jag direkt får mothåll.

Däremot är jag lite fundersam på just det du kallar "over-ride" eftersom jag lindar upp allt på trumman... Mot slutet får jag ju dessutom mer belastning samtidigt som de undre lagren (varven) inte lindats lika hårt.

Jag får ta mig en funderar här. Det lutar åt ny wire istället, eller möjligen korta den jag har ett par dm (över skadan). Måste bara se till att jag har nog mycket wire kvar i så fall.

Tack för alla synpunkter och goda tips! :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av Anders S » mån 27 mar 2017, 20:53

marede skrev:
HansH skrev:Skalad/ren dyneema direkt på en winch funkar inte bra, då dyneema är VÄLDIGT hal.
...
Fast om den är hal eller ej saknar väl betydelse i detta fall tänker jag eftersom linan lindas upp på vinschtrumman, varv efter varv. Eller missar jag något här :oops: ?
Den här winchen samlar upp all lina (som en trailerwinsch) och med reservation för den här fiffiga "utväxlingen" (där linan, stål eller Dyneema) klättrar ner på en annan del av trumman (mindre diameter=mer utväxlad) kommer den nog att fungera. Dyneemalina används allt oftare i fordonswinchar och trailerwinschar, och där fungerar det.

Möjligen kan det uppstå ett skav vid övergången - här är en stållina tåligare.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » tis 28 mar 2017, 06:26

Anders S skrev: ...Dyneemalina används allt oftare i fordonswinchar och trailerwinschar, och där fungerar det.
...
Det där låter ju intressant. Googlade snabbt och en del verkar använda dyneema i skogsverksamhet för att dra stockar. Känns som det är lite andra krafter i de applikationerna än vad man får i en fallvinsch. Undrar hur de klarar nötningen i den verksamheten med dyneema.
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av HansH » tis 28 mar 2017, 07:17

marede skrev:Jag har ett hål genom trumman där jag kan låsa linan så jag direkt får mothåll.

Däremot är jag lite fundersam på just det du kallar "over-ride" eftersom jag lindar upp allt på trumman... Mot slutet får jag ju dessutom mer belastning samtidigt som de undre lagren (varven) inte lindats lika hårt.
Angående "hålet genom trumman" - Ren Dyneema gillar inte vassa kanter. Om den belastas mot en vass kant så skavs den av på nolltid. Måste vara mjuka och stora radier. Det är även därför som en knop på Dyneema är den svagaste länken - Dyneema skall avslutas med en splits som fördelar ut krafterna på en längre sträcka.
Och att de undre lagren lina på winchen inte är lika hårt lindade är att be om problem - då pressar den ökade belastningen på överliggande lager lina ner dem mellan de löst lindade underliggande slingorna och det är bara att ta fram kniven...
Vill inte måla fan på väggen, men jag har som sagt gjort "empiriska försök" med bla mina inhaulers :roll:

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av marede » tis 28 mar 2017, 07:51

HansH skrev:
marede skrev:Jag har ett hål genom trumman där jag kan låsa linan så jag direkt får mothåll.

Däremot är jag lite fundersam på just det du kallar "over-ride" eftersom jag lindar upp allt på trumman... Mot slutet får jag ju dessutom mer belastning samtidigt som de undre lagren (varven) inte lindats lika hårt.
Angående "hålet genom trumman" - Ren Dyneema gillar inte vassa kanter. Om den belastas mot en vass kant så skavs den av på nolltid. Måste vara mjuka och stora radier. Det är även därför som en knop på Dyneema är den svagaste länken - Dyneema skall avslutas med en splits som fördelar ut krafterna på en längre sträcka.
Och att de undre lagren lina på winchen inte är lika hårt lindade är att be om problem - då pressar den ökade belastningen på överliggande lager lina ner dem mellan de löst lindade underliggande slingorna och det är bara att ta fram kniven...
Vill inte måla fan på väggen, men jag har som sagt gjort "empiriska försök" med bla mina inhaulers :roll:
Erfarenhet brukar ju väga tyngre än teori, så den återföringen är jag tacksam för. :)
Det är framförallt risken med att linan skär in som får mig att tveka nu. Inte roligt att stå med segel som ska ner och en 'låst' vinsch där man måste skära av fallet. Nu MÅSTE det ju inte bli så, men bara att risken finns tycker jag är anledning nog att välja annan lösning i det här fallet.
//Martin
Najad 34 HR -77

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Byta wirefall till dyneema

Inlägg av janne » tis 28 mar 2017, 11:51

Den "extra trumman" längst in på vinschen är ju tänkt att ta upp de sista varven av linan just för att den inte ska pressa på de underliggande på den stora trumman. precis som med vajer.

Skriv svar