Storskotstalja
Storskotstalja
Gammal gubbe som behöver råd. Har ett storsegel på ca 34 kvm.
Storskotstalja: Har nu ett system med 6 -1, men önskar mera kraft för att ta hem det sista på kryssen.
Tänker mig att använda glidlagrade block.
Alternativ 1
1 st Enkelblock + Enkelblock med hundsvott och camcleat, blir väl en utväxling på 2-1. I hopkopplat med mitt bef system så borde det bli ett ”fin trim” på 12-1. Stämmer det? och kommer jag orka ta hem när det blåser
Alternativ 2
Enkelblock med hundsvott + Fiolblock med cam cleat - Vilket blir bäst? någon som har provat och nackdelar
Har tidigare på ett mindre båt/storsegel använt Easymatic 3 + 6 men det blir för mycket lina i sittbrunn med den större storleken på 4 - 8
MVH
AlfP
Storskotstalja: Har nu ett system med 6 -1, men önskar mera kraft för att ta hem det sista på kryssen.
Tänker mig att använda glidlagrade block.
Alternativ 1
1 st Enkelblock + Enkelblock med hundsvott och camcleat, blir väl en utväxling på 2-1. I hopkopplat med mitt bef system så borde det bli ett ”fin trim” på 12-1. Stämmer det? och kommer jag orka ta hem när det blåser
Alternativ 2
Enkelblock med hundsvott + Fiolblock med cam cleat - Vilket blir bäst? någon som har provat och nackdelar
Har tidigare på ett mindre båt/storsegel använt Easymatic 3 + 6 men det blir för mycket lina i sittbrunn med den större storleken på 4 - 8
MVH
AlfP
Alfp
- marede
- Diamantmedlem
Re: Storskotstalja
Jag har idag en lösning med en 4:1-talja med inlagd mindre 4:1-talja (förra ägarens lösning). Jag kommer ta bort den mindre taljan till denna säsong då den inte används. Däremot är den till besvär då den kommer i konflikt med linan i huvudtaljan. Så är det en sådan lösning du funderar på så skulle jag avråda. Dessutom blir det en extra lina som hänger och trasslar med huvudlinan.
Men det finns säkert bättre lösningar än min...
Intressant att höra dina erfarenheter av tvåväxlat och mängden lina. Jag har själv funderat på en 4/8:1 till någon kommande säsong, men kanske ska tänka om där. I år byter jag i alla fall till en ny fin lina, och av mindre dimension.
Men det finns säkert bättre lösningar än min...
Intressant att höra dina erfarenheter av tvåväxlat och mängden lina. Jag har själv funderat på en 4/8:1 till någon kommande säsong, men kanske ska tänka om där. I år byter jag i alla fall till en ny fin lina, och av mindre dimension.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Ja det var ungefär på det viset jag hade tänkt. Bra och tack för rådet och en bild som förklarar allt.
Alfp
- marede
- Diamantmedlem
Andra kanske har bättre erfarenheter av denna lösning dock, jag har en väldigt sliten lina.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
6:1 är en ganska bra utväxling; jag tror du skulle komma långt genom att byta ut den väldigt slitna linan till en bra 8 eller 10-mm som löper lättare och du slipper arbeta mot friktionen. För övrigt bytte jag ut mitt fiolblock i bommen till två enkelblock på mitt 4:1-system för lägre friktion och därmed mer kraft för själva skotningen.
Se bild.
Se bild.
Alla borde ha skägg
Jag (Alfp) har inte en sliten lina, den är ganska ny. Det var Marede som dessvärre har sliten skotlina. Det du Peter_K visar på bild ser ut att vara ett intressant förslag, men jag har nu 6:1 utväxling och det (jag) räcker inte riktigt till.
Alfp
OK, ursäkta sammanblandningen.
Hursom - ofta är boven för tjock lina med för stor friktion (mjuk yta) boven i dramat när man inte orkar dra ordentligt; fundera på om linbyte kan hjälpa innan du bygger om.
Hursom - ofta är boven för tjock lina med för stor friktion (mjuk yta) boven i dramat när man inte orkar dra ordentligt; fundera på om linbyte kan hjälpa innan du bygger om.
Alla borde ha skägg
Vi kör sedan några år med 1:6 i grovtrimmet och 1:4 i fintrimmet. Detta till en stor på 45 kvm. Det är en ganska vanlig lösning på många prestandabåtar i mellanklassen.
Det fungerar överlag väldigt bra. Det är inga problem att på hård kryss få till exakt skotning, det går så lätt att man kan finjustera hela tiden som på en jolle.
Vi har fina block från Harken och bra linor, det underlättar säkert
I väldigt lätt vind blir ibland fintrimmet ivägen då draget i grovskotet är för litet för att orka bära upp taljorna i fintrimmet. På undanvind och vid gipp kan det också vara lite läskigt med extra block som kommer flygande i huvudhöjd
Skulle tro att du klarar dig på 1:4+1:3, eller så kör du vidare på 1:6 och lägger till en 1:3. Men snåla inte på blocken!
Det fungerar överlag väldigt bra. Det är inga problem att på hård kryss få till exakt skotning, det går så lätt att man kan finjustera hela tiden som på en jolle.
Vi har fina block från Harken och bra linor, det underlättar säkert
I väldigt lätt vind blir ibland fintrimmet ivägen då draget i grovskotet är för litet för att orka bära upp taljorna i fintrimmet. På undanvind och vid gipp kan det också vara lite läskigt med extra block som kommer flygande i huvudhöjd
Skulle tro att du klarar dig på 1:4+1:3, eller så kör du vidare på 1:6 och lägger till en 1:3. Men snåla inte på blocken!
För att slippa ha en massa (nåja) block som hänger och slänger i sittbrunnen har jag gjort på detta viset i stället:
Dvs fintrimmet, i detta fall treskuret, hänger under bommen. Det går sen parallellt med kicken till mastfoten och sen bakåt till en råtta på akterkant rufftak.
Utväxlingen blir 5 ggr på grovtrim och 15 ggr med fintrim. På att-göra-listan står att jag ska ändra fintrimmet till fyrskuret. Jag har allt som behövs men det är lite motigt så det har inte blivit gjort... men i år kanske... Med ett fyrskuret fintrim skulle jag få en halända på var sida om nedgångsluckan, det skulle ge lite bättre åtkomlighet men det funkar ok som det är.

/T
Dvs fintrimmet, i detta fall treskuret, hänger under bommen. Det går sen parallellt med kicken till mastfoten och sen bakåt till en råtta på akterkant rufftak.
Utväxlingen blir 5 ggr på grovtrim och 15 ggr med fintrim. På att-göra-listan står att jag ska ändra fintrimmet till fyrskuret. Jag har allt som behövs men det är lite motigt så det har inte blivit gjort... men i år kanske... Med ett fyrskuret fintrim skulle jag få en halända på var sida om nedgångsluckan, det skulle ge lite bättre åtkomlighet men det funkar ok som det är.
/T
Utmärkt illustration. Till detta kan nämnas att man givetvis kan ha kaskadtaljan (sträcktaljan) var som helst på linjen mellan bomnock och råtta. Men OM man har det hängande under bommen får man kanske ordna något som hindrar att sträcktaljan hänger ner. Gummilinor kan vara en möjlighet.T skrev:För att slippa ha en massa (nåja) block som hänger och slänger i sittbrunnen har jag gjort på detta viset i stället:
storskot.jpg
/T
Anders S
Man ska givetvis sätta taljan där den kan göras så lång som möjligt och i övrigt inte är i vägen. Min talja under bommen löper i ett rör/en tub, som segelmakarn varit vänlig nog att sy av mjuk, genomskinlig segelfönsterplast. Röret är uppspänt mellan en blockbygel akterut på bommen och bomfästet för kicken. Jag provade först med gummilinor och annat men det funkade för dåligt. Utan något alls, levde sprayhooden ett farligt liv, särskilt i gippar när skotet slackade upp.Anders S skrev: Utmärkt illustration. Till detta kan nämnas att man givetvis kan ha kaskadtaljan (sträcktaljan) var som helst på linjen mellan bomnock och råtta. Men OM man har det hängande under bommen får man kanske ordna något som hindrar att sträcktaljan hänger ner. Gummilinor kan vara en möjlighet.
/T
Lång (genomskinlig) påse är noteratT skrev:Man ska givetvis sätta taljan där den kan göras så lång som möjligt och i övrigt inte är i vägen. Min talja under bommen löper i ett rör/en tub, som segelmakarn varit vänlig nog att sy av mjuk, genomskinlig segelfönsterplast. Röret är uppspänt mellan en blockbygel akterut på bommen och bomfästet för kicken. Jag provade först med gummilinor och annat men det funkade för dåligt. Utan något alls, levde sprayhooden ett farligt liv, särskilt i gippar när skotet slackade upp.Anders S skrev: Utmärkt illustration. Till detta kan nämnas att man givetvis kan ha kaskadtaljan (sträcktaljan) var som helst på linjen mellan bomnock och råtta. Men OM man har det hängande under bommen får man kanske ordna något som hindrar att sträcktaljan hänger ner. Gummilinor kan vara en möjlighet.
/T
Anders S
Tittar man riktigt noga på den här bilden kan man ana påsen/röret/tuben under bommen (mellan kicken och grovskotet)Anders S skrev: .....
Lång (genomskinlig) påse är noterat
/T